Gå til innhold

Hvorfor Bruke Windows når man har Linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker win2k, noe som dekker alle behovene jeg har av en workstation. Mens jeg bruker slack på servere.

Ser ikke problemet at folk flakser mellom flere operativsystem. Enkelte har behov for det, enten i private- eller jobb-sammenhenger. Windoze er nødvendigvis ikke ondt og forpestet. Gates er en fryktelig smart person med en nese for forretninger. (osv, ble jævli trøtt nå, får skrive mere bull en annen gang)

Eneste jeg savner er at jeg ikke har fått testet noe av mac.

-Dante

Lenke til kommentar

må bare få legge til en ting her, når det gjelder å bli lei av linux og FreeBSD så er jeg ikke enig. for hvis man bruker LINUX/UNIX så er det alltid noe å gjøre, hvis man bruker windows daglig så vet man jo hva man skal gjøre i nesten alt, men det gjør man ikke i linux eller FreeBSD, jeg har ikke noe i mot Linux eller FreeBSD men har ikke linux inne fortiden. blir sikkert kanskje når jeg for meg ny pc. man slipper jo å beskymre seg for virus og sikkerthetshull i Linux da, men det må man beskymre seg for i windows. men ta sånn som Windows XP, den må ha minst 128 MB ram for å fungere sikkelig, men hvis du bruker det virituelle minne sånn at det ikke er mer så kommer det en melding, du har ikke nok virituelt minne, det er jo litt kjedelig å få denne meldingen også, men det slipper man i linux heldigvis. jeg spiller ikke pc spill, og kommer aldri til å gjøre det heller, jeg har egen pc å greier, så jeg kunne gått hatt linux jeg jeg surfer, chatter hører litt på musikk osv, og alle de programmene jeg bruker til det finnes jo i linux også så bruker jeg opera som nettleser så det er heller ikke noe prob, men så er det, med nettverket å virus, som de sier. at virusene som kommer til linux også kan spre seg til windows maskinene også, men jeg har hørt at Linux virus ikke kan skade Win maskiner og omvendt.

og når det gjelder Servere så er det jo noen bedrifter som kjører windows 2000 server, eller Windows 2003, ville heller kjørt linux eller FreeBSD, 10 ganger bedre enn windows når det gjelder stabilitet og sikkerhet. og som det er sagt før så er jo linux gratis og windows koster penger, men det har ikke noe med saken å gjøre egnetlig, det som er viktig er at maskina går stabilt og sikkert, det gjør den med linux, joa den gjør jo det med Windows også, men, men. men linux bruker jo ikke i nærheten av så mange ressurser som det windows gjør, og dessutten så synes jeg faktisk at linux er kjappere enn iwndows, iallefall på min maskina, og når jeg installerer linux så har jeg en gang stor linux installasjon.

en ting til mens jeg er i gang, Red Hat 8.0/9 er ikke særlig treig hvis du har sikkelig maskin til å dra den. kjørte fint Red Hat 8.0 på min maskin. 800 MHZ 128 MB ram, og maskina gikk faktisk treigere i windows enn den gjorde i linux. savner faktisk linux OS veldig.

Sier bare en ting jeg. Go for linux.

Lenke til kommentar
man slipper jo å beskymre seg for virus og sikkerthetshull i Linux da, men det må man beskymre seg for i windows.

Mjaaaaaaa......Sikkerhetshull hender det at det slumper noen av da, men det er skjeldent at det går lang tid før de er tettet. En firewall er absolutt ikke å forakte til Linux heller.

Hvem var det som kjørte "eject" på cdrommen min her om dagen? :lol:

Fy skamme seg!! :wink: (burde vel skamme meg jeg også :oops: ).

Lenke til kommentar

Kjører kun Debian, rett og slett fordi det virker som at linux sitt smp system virker mye bedre enn i win2k, mange ganger så ønsker jeg meg tilbake til win2k oppsettet hvor jeg er godt kjent :roll:

Til tider så savner jeg faktisk IE også, er noen sider den viser mye bedre enn Opera.

Men bunn og grunn så er jo KDE med Aqua theme en ganske pen kobinasjon...nå trenger jeg bare OSX sin taskbar så er jeg fornøyd :)

(Savner den fortsatt fra min korte tid i OSX).

Lenke til kommentar

jeg sleit vannvittig med å få mandrake stabilt, leste uendelig mange how-tos for å få til ATI 7200 drivere. Innstallere progammer er noe forbanna drit. Linux er fortsatt OVERHODET ikke brukervennlig.

Har akkurat lastet ned Redhat, og HÅPER at de har automatisk støtte for mit gfx kort. Slik det ser ut nå er det rett tilbake til windows :roll:

Lenke til kommentar
jeg sleit vannvittig med å få mandrake stabilt, leste uendelig mange how-tos for å få til ATI 7200 drivere. Innstallere progammer er noe forbanna drit. Linux er fortsatt OVERHODET ikke brukervennlig.

Red Hat 9 er veldig brukervennlig. har ikke hatt noen problemer med å installere programmer enda. nvidia har fått ny installer, veldig enkelt og greit å installere drivere til nvidia skjermkort. spiller ut2003 uten problemer, spiller musikk uten problemer. har installert alle programmene jeg ønsker. ingen problemer hittil

Har akkurat lastet ned Redhat, og HÅPER at de har automatisk støtte for mit gfx kort. Slik det ser ut nå er det rett tilbake til windows  :roll:

Hvilket grafikkort? er det ett nvidia kort, så funker det out of the box til enkel 2d grafikk o.l., men installer driverne, er bare en kommando som skal til.

Lenke til kommentar
Håper half life 2 kommer til linux!

det kommer ikke

Det er da lov å håpe :D

Jeg vil ihvertfall påstå det er ganske frekt av dem å ikke inkludere linux støtte for klienten, med tanke på at det er linux servere som driver mesteparten av half life serverne i dag, og kommer nok til å gjøre det når half life 2 kommer og. Vi gjør dem en stor tjeneste ved å drivere serverne gratis, og vi får ingen ting igjen for det. Jeg synes vi fortjener en klient!

Lenke til kommentar
Fordi at Linux er og vil bli et andre eller tredje valg, det utvikles lite og ingen programmer til det, tongvint å bruke, vanskelig å få drivere til hardware. Så enkelt er det  :grumpy:

Hvilke viktige programmer er det du ikke har til linux? Er i hovedsak to ting jeg må bruke windows til pr. i dag, det ene er for å åpne proprietære MS-format som doc, der det pr. i dag ikke finnes noen 100% konverteringsfiltre. Men for å gjøre dette kjører man selvsagt bare opp en Vmware-maskin, og unngår å måtte reboote til windows :)

Det andre er spill, som man nok må regne med fortsatt vil være dominerende på windowsplattformen, selv om f.eks Neverwinter Nights fungerer meget bra på linux.

Av annen programvare må jeg si at jeg finner det jeg trenger i linux, browsere, news/mailklienter, editorer, 3d-verktøy (f.eks Alias Wavefront Maya 4.5), rendere, maskinvarestøtte for det meste (f.eks Palm, Psion, digitalkamera, scanner, printer, digitaliseringsbord, Nvidia, det eneste jeg ikke har fått til å fungere enda er Livedriven til SBLive-kortet mitt).

Til arbeid med utvikling etc må jeg si at jeg trives mye bedre i linux med en minimal windowmanager, og mange desktops, i motsetning til windows der standard er en. Klarer ikke å sitte i en desktop der jeg har mange vindu over hverandre ;)

Nå må jeg si meg enig i at Microsoft generelt er ganske dyktige på å designe bra brukergrensesnitt for brukere med liten kunnskap, men til profesjonell bruk må jeg si at jeg er mye mer produktiv i linux.

Lenke til kommentar

Min undskyling?

macromedia og adobe programmer finnes ikke til linux, wine får jeg ikke innstalert(alltid en ny feil meld).

Dette er på rh8 da. vet rh er hata som ms men noen andre gode forslag her da til en som er ny? Mulitimedia delen av windos liker jeg, skal jeg bruke hode telefoner isteden for 5.1 settet er det kun et tatetrykk. andre grunner er det egentlig ikke. får man spilt wma og wav filer i linux?

Jeg setter gjerne opp en linux versom så fort jeg finner en fin verson av linux

Lenke til kommentar

får man spilt wma og wav filer i linux?  

Jepp, med mplayer.

Gode distribusjoner(nybegynner): SuSE, Mandrake, Lycoris...

NB! Mange viderekomne liker disse distribusjonene de og, men man kan liksom ikke anbefale Slackware til en nybegynner, da det ender helt feil opp...

Lenke til kommentar

Vel, angående adobe, macromedia osv, så funker det fint å kjøre en VMware med disse i, selv om det strengt tatt er windows man kjører, samt at man må ha litt RAM ledig.

Men for rebooting, så er det kun spill jeg trenger å gjøre det for, selv om en god del spill kan fås til å fungere gjennom wine.

Lenke til kommentar

Vel, bruker windows på maskinen her og Linux som "server".

Hvorfor jeg bruker windows:

- Fordi det er lett og brukervennlig, man finner fort ut hvor litt av hvert er uten å lese noen manual

- Fordi det er det jeg er "oppvokst med"

- Fordi det meste av programvare og spill er tilpasset windows. JA, man kan jo spille i Linux også, men da må man laste ned ditt og datt av pakker og konfigurere, etc.

- Enklere konfigurasjon

Hvorfor jeg bruker Linux:

- Gratis (ikke det at jeg nødvendigvis trenger å betale for Windows, men det blir jo lovlig)

- Mange "servermuligheter". Det fleste av servere er tilpasset Unix/Linux-miljøer.

- Større stabilitet

- Mindre krav til CPU,RAM,HDD,etc.. kan praktisk talt kjøre på "søppelPCer"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...