John-B Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg bestilte en vare til $65 som jeg fikk utlevert. Pakken var merket "Ufortollet gods. Må ligge uåpnet inntil fortolling er foretatt av Posten". Noen dager senere får jeg en regning fra Posten på Kr 498: - Tollkl.fast avt. bedrift innf. brev: 252 kr - Utleggsprovisjon - 143 kr - Utlagt Mva - 103 Jeg har tydeligvis gjort en kjempetabbe her, nemlig at jeg oppgav leveringsadresse til firmaet mitt (av praktiske årsaker), selv om kjøpet var privat. Så vidt jeg kan skjønne medfører det full jubel hos Posten, siden de da kan ta betaling hinsides enhver fornuft. Før jeg klager på denne regningen (og potensielt driter meg ut) vil jeg gjerne vite hvilke rettigheter jeg har. Av prinsipp ønsker jeg jo ikke å betale dette. - Jeg har aldri bedt Posten om å fortolle denne sendingen, og de har absolutt ikke informert om noen priser før de gjorde det. - Varen var til meg som privatperson (relativt enkelt å bevise), ikke firma selv om leveringsadresse var firma - kan dette ha noen betydning? (dvs, kreve omfakturering etter vanlig privatfortolling). - Kan jeg levere sendingen tilbake til Posten, og dermed nekte å betale? (jeg kan jo kjøpe varen på nytt for samme prisen Posten skal ha, noe jeg er villig til av prinsipp) - (for fremtidige sendinger) Er det mulig å fortolle selv, og dermed unngå fortollingsgebyret (som normalt er på ca 100kr). Skjemaet er jo enkelt... Noen som ut i fra nevnte opplysninger ser noen annen mulighet enn å betale regningen? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) som privatperson er det 108kr + 25% av sendingens verdi, så er pakken verdt 300kr skal du betale 183kr. det er ikke noe de spør om på forhånd men tar en forenklet tollbehandling og så må du hoste opp når du skal hente pakken. du kan fortolle sendingen selv rett til tollvesenet men du sparer ikke noe på det. skal posten fortolle sendingen for deg blir det: Kr 108,- Forenklet tollbehandling per oppdrag. fortollet du sendingen selv skal de av en eller annen grunn ha mer i avgift for og kontrollere fortollingen mot tollvesenet samt leie av lagerplass.... Kr 109,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad. edit: ser jeg slo opp prisene fra 1/1 2009, i nåværende tidspunkt er begge 106kr Endret 2. november 2009 av cruzader Lenke til kommentar
John-B Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 cruzader: Dette er jeg jo klar over, men det har ikke særlig mye med problemet mitt å gjøre... Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 du må vel nesten bare ringe posten sin tollavdeling, de er generelt hjelpsomme selvom de ofte ikke kan reglene selv. kan du dokumentere at du kjøpte det privat og ikke som bedrift burde det ikke være noe problem. har selv fått pakker fra utlandet levert til jobb uten at jeg har opplevd det samme. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Vi fikk en pakke med samme merking og ble litt usikkre vi også, så vi kontaktet posten. Det som var saken i vårt tilfelle var at de måtte ha en dokumentasjon på at verdien i pakka var som oppgitt. Noe som var en grei sak, så alt av toll og gebyrer frafalt i vårt tilfelle. Bare husk å ikke åpne pakken før alt er avklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå