Gå til innhold

høyre-klikk meny i shell

Anbefalte innlegg

Jeg driver å legger inn en kommando på høyre-klikk menyen i explorer shell'et. Dette er ganske greit i regedit:

[HKEY_CLASSES_ROOT*]

new key > "shell"

new key > "bcrypt"

new key > "command"

modify value > "(Default)" > "bcrypt.exe %1"

Poenget er at alle filene (*) skal ha en "bcrypt" kommando når jeg høyreklikker på en fil i explorer. bcrypt er et krypteringsprogram som krypterer filer med blowfish 448 algoritmen. Når bcrypt har kryptert ferdig en fil, så rename'er det fila til *.bfe.

Problemet er at hvis fila har mer enn 8 bokstaver, så får den et gammeldags DOS-navn f.eks. "dette_er_et_langt_navn.txt" blir til "DETTE_~1.TXT.bfe". Dette er jo helt klart ikke ønskelig, og det skjer ikke ved vanlig kommandolinje-grensesnitt.

Er det noen som vet hvorfor windows lager et DOS-navn her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lasta ned programmet og testa.

Funka hvis du skriver (i command): bcrypt.exe "%1"

Høyreklikka på dette er en test.txt -> valgte BCrypt -> og filen ble til dette er en test.txt.bfe

:D

Du har ikke noen programmer på lager som kan kryptere mapper på denne måten vel?

Lenke til kommentar
Du har ikke noen programmer på lager som kan kryptere mapper på denne måten vel?

Nja, jeg har et som benytter smartcard'et mitt, det fulgte med Acer TravelMate 354 bærbar maskin. Men du må jo ha smartcard'et da... :-?

Jeg skal si fra hvis jeg finner et som krypterer mapper. :)

Lenke til kommentar

Hehe, du har jammen rett i det! Nå funka det, jeg bare kopierte bcrypt.exe og zlib.dll til Windows-mappa.

Et forslag til kryptering av mapper: pakk inn mappa med tar først, og så krypter den. Er ikke like fort gjort, men det funker jo! =)

GNU win32 ports

Pakk ut zip-fila, og benytt tar.exe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...