Gå til innhold

Helt fersk innen C++, ser etter noen smart sjeler.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lest litt om C++ og jeg leser litt på en guilde på internett og jeg skal låne en bok i morgen.

 

Jeg lurer på et par ting om C++:

 

Hva, eksakt, er det?

 

Hva trenger jeg (Programvis, utstyrsmessig etc.)

 

Hva brukes det til?

 

Er det noen Guider der ute som hjelper meg på vei?

 

Er det noe jobb muligheter innen C++?

 

Er det noen kurs eller noe som gir opplæring innen det. Jeg går på VG1, bare så det er sagt.

 

Jeg vet en del om dette men det er fra forskjellige sider fra google så det er litt rotete.

 

PS: Hvis det allerede er noen tråder om akkurat dette, hadde det vert fint med en link.

Endret av EMS15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har lest litt om C++ og jeg leser litt på en guilde på internett og jeg skal låne en bok i morgen.

 

Jeg lurer på et par ting om C++:

svarer på en om gangen siden det var mange spørsmål :)

Hva, eksakt, er det?

Hvordan mener du? Det er et programmeringspråk, brukt til å lage applikasjoner/spill til både windows og linux, på likhet med C og C# (og mange programmeringspråk). Det har mange likheter med spesielt vanlig C, med den største forskjellen som er at C++ er objekt orientert (som du vil lære mer om, hvis du lærer deg språket). Me jeg sliter litt med å vite hva jeg skal svare her siden spørsmålet er så generelt.

 

Hva trenger jeg (Programvis, utstyrsmessig etc.)

Eneste du må ha er en compiler. Dette er da et program som vil gjøre koden til om til et kjørbart program. Du vil og trenge noe å skrive koden i, som f.eks. Notepad. Men siden det kan være litt lett å bli forvirret når programmene blir avanserte vil jeg anbefale å bruke noe som heter en IDE til å programmere i. Dette fargelegger koden din og harm asse nyttige funksjoner som kan gjøre hverdagen din lettere.

 

Personlig bruker jeg "Microsoft Visual c++ Express" som man gratis kan laste ned fra microsoft sine sider. Dette er en compiler, debugger og en fin plass å programmere selve koden. For min del har det alt jeg trenger, men andre har sine alternativer de liker, men anbefaler deg visual c++ express selv, veldig greit å sette opp og, med masse brukerveiledninger.

 

Hva brukes det til?

Lage programmer, spill eller alt annet av slike kjørbare ting. Det er kune din fantasi sammen med datakraften i maskinen som setter begresninger for hva du kan gjøre, med nok kunnskapet. Du kan lage en liten kalkulator, eller du kan lage det nye CoD eller World of Warcraft. Vanskeligheten og arbeidsmengden er jo selvfølgelig veldig forskjellig.

 

Det brukes og til simuleringer, matematiske beregninger som krever stor kraft og effektivitet - men ofte brukes vanlig C, MatLav eller Mathematica mer til dette.

Er det noen Guider der ute som hjelper meg på vei?

Det er mange mange hundretusner der ute. Et raskt søk på f.eks. "C++ beginner tutorial" gir deg mange treff. Men jeg vil anbefale deg å ta en tur på biblioteket og låne en bok da disse ofte er skrevet av gode forfattere og forklarer ting mer i dybden og gir deg gode kunnskaper du vil trenge senere. Det vil kanskje være litt kjedelig og teoretisk i begynnelsen, men du vil takke deg selv for det senere.

 

Tutorials du finner på en random nettside har ofte masse hull og mangler, men gir deg fortere det første resultatene og er for mange mer motiverende, men senere merker du manglene.

 

Jeg anbefaler "Accelrated C++" boken.

 

Guider/tutorials på nettet jeg har brukt litt, som har litt kvalitet:

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

http://www.gillius.org/ctut/index.htm

 

Greit å lese, for å gi deg litt perspektiv når det gjelder å lage spill - gir og kanskje litt svar på hva C++ kan brukes til.

http://www.gamedev.net/reference/design/fe...games/page2.asp

 

Når du kommer litt i gang, kan du se litt på denne siden, dette er ikke noe du vil helt i begynnelsen men spar den i bokmerkene dine til senere, kanskje du vil trenge det når du vil lage litt grafiske ting som en enkelt 2D spill.

http://www.sfml-dev.org/

 

Er det noe jobb muligheter innen C++?

ja, masse muligheter for det i markedet. Men kan du programmere C++ godt, så kan du programmere godt. Og du vil lettere lære deg andre språk. Du vil i arbeidsmarkedet gjerne lære deg flere språk for å tilpasse deg forskjellige arbeidsoppgaver. Men du kan starte med C++, og ta C# og Java senere. c# vil mange si er industristandarden sammen med java siden de er veldig produktive og du får resultater veldig raskt. Noe man ofte ønsker, men C++ er ofte mye kraftigere. Men har stadig sett bedrifter søke etter folk med kompetanse innen C++.

 

Er det noen kurs eller noe som gir opplæring innen det. Jeg går på VG1, bare så det er sagt.
Få deg studiekompetanse, så kan du studere videre på det på høyskole eller universitet og få deg en bachelor/master. Men jeg vil bare si ifra at for de virkelig store og spennende jobbene kan det være aktuelt at du tar en del matematikk-kurs i tillegg. Så det er veldig å anbefale.

 

Jeg vet en del om dette men det er fra forskjellige sider fra google så det er litt rotete.

 

PS: Hvis det allerede er noen tråder om akkurat dette, hadde det vert fint med en link.

 

lykke til :) C++ ikan være veldig tungt i begynnelsen (I know, jeg ha opp første gang selv). Men når du får mestringsfølelsen så er det VELDIG givende :) Å lære deg å skrive ordentlig kode, og så å lese den etterpå er veldig gøy.

 

Kode er som jenter, noen jenter er ikke feldig fine - men når det først er bra, DAMN! da er det virkelig sexy :D

 

Du kan og om du ønsker sende meg en PM så kan jeg hjelpe deg litt på vei i begynnelsen. Alltid gøy å hjelpe =)

Endret av etse
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei!

 

Lurte på om du vet om noen norske bøker for å lære C++? Er helt ny innen det og har kun prøvd meg litt på Basic før. Er det noenlunde likt? Får jeg kjøpt slike bøker på bokhandelen?

 

Mvh

Halvard :)

Begynte selv med C++ som fag dette semesteret og der brukte vi Accelereted C++. Dette syntes jeg var en veldig god bok å begynne med. Er ikke så tykk, men den får med seg mye og er god å lese i.

 

[EDIT]Nå så jeg du søkte norske bøker, det så jeg litt sent...

Endret av TeisL
Lenke til kommentar
Lurte på om du vet om noen norske bøker for å lære C++? Er helt ny innen det og har kun prøvd meg litt på Basic før. Er det noenlunde likt? Får jeg kjøpt slike bøker på bokhandelen?

 

Tisip og Gyldendal, har akkurat komt ut med en ny versjon av "programmering i c++", av Else Lervik og Mildrid Ljosland. Jeg syns den boken er veldig bra for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Årsaken til at det er bedre å lære seg programmeringsspråk ved å lese på engelsk med en gang, er at når du skal lese mer avanserte emner innenfor språket, så er du nødt til å lese på engelsk. Dersom du har på forhånd er vant til norske uttrykk så vil du kunne bli litt forvirret når du møter "ukjente" uttrykk på engelsk. Dessuten finnes det utallige ressurser om programmeringsspråket på engelsk i motsetning til svært få på norsk.

 

Jeg har forresten aldri likt å ha norske navn i koden jeg skriver, noe som de norske programmeringsbøkene gjør. Blant annet i Lervik og Ljosland sin "Programmering i C++" og "Programmering i Actionscript 3" som jeg bruker på skolen.

 

Les gjerne en bok på norsk dersom du syntes engelsk er vanskelig, men dersom du tror du kan klare det på engelsk, les på engelsk. :) Jeg kan nesten garantere deg at du da også blir bedre i engelsk. ^^

 

Lykke til alle som vil prøve å lære seg å programmere (PS! Det er gøy!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...