Gå til innhold

Vanntett speilrefleks med god bildekvalitet og vertikalgrep

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle ha meg et vanntett speilrefleks kamera som ekstrakamera/fastopptikk kamera.

Har sett litt på diverse pentaks og olympus modeller men vet ikke helt hvilket jeg skal gå for.

Bruker i dag et Nikon D80 og er godt fornøyd med dette men ønsker et hus til.

Det jeg kommer til å bruke kamera til er fotografering ute om høsten/vinteren på hytteturer og turer i fjellet. Kommer også til å bli brukt på båtturer og turer på stranda om sommeren og ellers være fast følgesvenn til min D80 i veska resten av året.

Mine ønsker er:

- God Bildekvalitet

- God byggekvalitet

- Enkelt i bruk

- Gode instillingsmuligheter (er ikke proff men ønsker et kamera til jeg kan vokse med)

- Gjerne bildestabilisator i huset

- Vertikalgrep

- Tilgang på god optikk både byggekvalitet og optisk kvalitet

Budsjettmessig er det vel slik at billigst mulig er helt fint men kan bruke opptil 8000-10 000 på hus. Gjerne med noe opptikk.

Takker på forhånd for svar

JC

Endret av P0nduz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett litt på det og synes det ser bra ut, men hvordan er det med eos 50D når det gjelder bildekvalitet i forhold?

Litt skeptisk til å bare ha et hus når jeg skal ut på betalte oppdrag og fjellturer etterhvert da jeg blir stående uten kamera om noe skulle ryke. Ellers er jeg helt enig i at enda flere objektiver til D80 hadde vært smart.

Lenke til kommentar

Ville det ikkje vere smart å kjøpe eit Nikon-hus til? Skal du ha hus i reserve må du ha optikk i reserve òg - nytt system blir dobbelt opp med optikk. Det høyres både dyrt og upraktisk ut.

Meir vêrtett enn D80 er vel D300, som du kan kikke på.

Kanskje du skal spesifisere om du vil ha vêrtett eller vanntett (som i eit du kan dykke med). :)

Lenke til kommentar

Om du er fornøyd med D80 og har tenkt å beholde denne, så er det jo dumskap å se p ånoe annet system enn Nikon.

Hvorfor ikke en D200 eller D300? Ok, den har ikke innebygget bildestabilisator, men tilfredsstiller alle dine andre ønsker og krav. D200 får du jo greit til omkring 4000.

Lenke til kommentar

Er vel værtett jeg tenker på.

Viste ikke at nikon hadde værtette kamera og objektiv nogelunde innenfor mitt budsjett men kanskje jeg da skal gå for D300 eller D300s

Ellers ville det ikke vært noe problem om jeg valgte en olympus da samboeren har fått olympus kamera av meg og jeg da kan utvide hennes utvalg av objektiver også:)

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er Nikon-mann, men siden du er førnøyd med ditt nåværende hus, så er min anbefaling at du prøver å holde deg til ett system. Fordelen med å ha optikk som du kan bruke på begge husene synes jeg er viktig. Å jobbe med to systemer, der du må ha dobbelt opp av vidvinkel, normal, tele osv må bli dyrt i lengden.

Når det gjelder det å ha to hus, så synes jeg det er en god ide. Jeg gikk lei av at jeg "ofte" måtte bytte objektiv på mitt hus. Har gått over til å dra med meg to hus, der jeg har montert på de mest aktuelle objektivene for de motivene jeg har planlagt den dagen. Det er en fornøyelse å bare kunne bytte kamera istf å demontere/montere nytt objektiv. Ulempene med å bytte objektiv i litt dårlige værforhold kan være noe plagsomme.

Lenke til kommentar

Ser alle de gode argumentene for å fortsette med et nikon system. Har vel bestemt meg for å enten kjøre på D300 eller D300s her er vel prisforskjellen så liten at man likegodt kan kjøre på med d300s. Eneste jeg ikke likte helt med vertikalgrepet på disse er at det rett og slett ser ut som det sitter dårlig. Noen som har erfarigner med dette og kan si noe om hvordan grepet sitter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...