Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selge et produkt, ide.


Andcatz

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har klart fått utviklet en prototype på et produkt jeg har veldig stor tro på, men jeg tror ikke det er mulig og få patent på denne prototype, siden jeg bruker eksisterende tekneologi.

 

Jeg har vært i kontakt med investorer, og har fått grei respons, men jeg vil heller prøve og få selgt prototypen/ideen til firma som driver med slikt utsyr.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan trygt legge fram mitt produkt til et firma uten at de stjeler ideen min?

 

Er veldig spennende og sitte med et produkt jeg har utviklet og fått laget en prototype som illustrerer basis funksjonene til produktet, men det er hva jeg gjør videre som er litt skummelt....

 

 

Takk for alle inspill :=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Joda, men jeg vil heller kontakte et firma selv, ikke bruke innovasjon norge, har dårlig erfaring med de.

 

Jeg er ikke interrisert i førsteomgang i investorer, men jeg vil selge ideen.

Hvist ingen vil kjøpe ideen, så har jeg litt egenkapital til og få utviklet og ferdig stilt et produkt, men dette er vist ingen er interrisert i kjøp av ide.

Lenke til kommentar

Du utelukker patent, men er designbeskyttelse et alternativ?

 

Du bør også vurdere å ta en titt HER

 

Å stjele et produkt/idé er heller ikke så vanlig blant bedrifter.

Da de fleste bedrifter er helt avhengig av nyskapning, så vet de også at det vil være å skyte seg selv i foten å "stjele" konsepter/produkter/ideer.

Det kan selfølgelig skje, så helt sikker kan en jo aldri være.

Lenke til kommentar
Du utelukker patent, men er designbeskyttelse et alternativ?

 

Du bør også vurdere å ta en titt HER

 

Å stjele et produkt/idé er heller ikke så vanlig blant bedrifter.

Da de fleste bedrifter er helt avhengig av nyskapning, så vet de også at det vil være å skyte seg selv i foten å "stjele" konsepter/produkter/ideer.

Det kan selfølgelig skje, så helt sikker kan en jo aldri være.

 

 

Ja designbeskyttelse kan være et alternativ ja, hvordan fungere dette?

Jeg har ikke funnet et produkt som bruker denne sammensetningen av teknelogien så da kan desigbeskyttelse fungere.

 

Det jeg er redd for er at vist jeg viser mitt produkt til en produsent, så er det ikke noe problem for produsenten og si at ja dette har vi allerede tenkt på osv osv, jeg har brent meg på dette en gang før :p

 

Jeg er faktisk ikke 100% sikker på om patent løsningen her, men jeg har snakket med en god del folk, og de sier det er en risk og sette i gang med forundersøkelser osv, så ender det opp med at jeg ikke får patent, for det ryker fort et par tusen i bare undersøkelser på patentkontoret.

 

Noen som har lirr konkret erfaring, eller informasjon om patent?

Mitt produkt er ikke noe nyskapende tekneologi, men heller litt midifisering av tekneologi, og en litt anderledes sammensettning av diverse løsninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva skal en si.

 

Da jeg ikke kjenner til produktet, så er det heller ikke så lett å gi noen konkrete tips.

 

Men. Du kan jo begynne med å ta kontakt med patentkontoret. Du vil jo der få hjelp til å vurdere om det i heletatt er muligheter for patent.

 

Hvis du ikke er villig til å risikere noen tusenlapper for produktet ditt så må du finne en partner, eller få bistand fra f.eks Innovasjon Norge.

 

Er det lov å spørre hva slags dårlig erfaring du har med Innovasjon Norge?

 

Du bør jo også jobbe mye med presentasjon av produktet. Du finner mange gode tips i linken i min forrige post.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Innovasjon Norge er at de er utrolig dårlig til og holde komunikasjonen oppe.

 

Jeg er ikke redd for og bruke penger på dette, har allerede brukt et par tusen på utviklingen av prototypen.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan gå til produsenter av et slikt produkt og selge mitt produkt uten at de stjeler den?

 

Kan patentkontoret gi meg en liten evaluering av produktet om det er vist å sette noe i gang i dt hele tatt?

 

 

Jeg sitter bare med prototypen min, og er helt sikker på dette vil selge, men usikkerpå hva jegskal gjøre nå.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tar prosessen med Design/patent beskyttelse må du ihvertfall dokumentere prototypen din, samt få denne dokumentasjonen verifisert, f.eks. ta kontakt med lensmann/politi for å få verifisert dato etc på dokumentasjonen.

 

Design beskyttelse / patent er det mye nye regler fra og med Nyttår i fjor så er ikke helt sikker på om det finnes forenkla saksbehandling / dokumentasjon, var noen nye regler netopp som reduserte arbeidsmengden til patentbyråene drastisk, mange som er sagt opp siste året er alt jeg vet, ta kontakt med et patentbyrå og sjekk.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjerne fått en pantent på dette produktet, men jeg har ikke peiling på om dette kan patenteres, og vist jeg snakker med pantetkontoret, så vil de nok bare si "du får bestille en forundersøkelse" og det koster mye peng :(

 

Men hvordan er det vist jeg får dette produktet dokumentert hos politiet, så går jeg til en produsent og så stjeler de ideen?

Hva rettigheter har jeg da? siden jeg ikke har patentert produktet.

 

Jeg kan jo kanskje ta med en Fortrolighets avtale og få underskrift på denne før jeg begynner med framvisning av prototypen?

Lenke til kommentar

Ja begge deler bør gjøres. Jobbet selv ved et forskningssenter som tapte store penger på mangel på patent. En som sendte byggetegninger til et Tysk industrikonsern for å få bygget prototype, de patenterte det.

 

Nå tror jeg vi her på haugen er litt snillere sånn sett, tyske, amerikanske og spesielt sveitsiske foretak er rå til å stjele teknologi. Sveitsisk konkurent av det forskningsseeteret jeg var på var rå til å ta tak i russisk tekniske tidsskrift og patentere/produsere ideene, uten kompansjon til ide opphavet.

 

Du må uansett være forberedt på at pantenterer du, så er det gjerne for norge/eu. Skal du patentere i hele verden blir prisen høy. Så tar ikke lang tid før en japaner produserer maken dings ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...