wolf88 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hei Har problemer med pc'en. Når jeg starter den opp så begynner skjermkortet å gå for fullt, og det stopper ikke. Maskina starter ikke opp bios en gang, alt er svart, mens vifta på skjermkortet høres ut som en jetmotor. Har lagt merke til tre små ledlykter på kortet, hvor to av dem står å lyser/blinker rødt. Prøvde å ta ut PCI-E kontakten og en annen kontakt som stod i kortet, og da lyste alle tre ledlyktene. Dette har skjedd et par ganger før, men da bare trøkte jeg på resetknappen også startet den opp vanlig igjen. Dette går ikke nå lenger. Har ikke overklokka GPU i det hele tatt, eneste som er klokka er CPU. I tillegg får jeg ikke skrudd av dataen igjen på noen annen måte enn at jeg enten må røkke ut stikkontakta fra veggen eller skru av knappen på PSU'en. My best guess er at den ene ledningen som står i skjermkortet ikke gir strøm, altså en defekt PSU, men ville høre om noen har mer peil. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Godt mulig at det er minnet som konker. Svart skjerm er ofte et tegn på det. Test med andre brikker Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hovedkortet skal vel sende et bootsignal når det har fått riktig strøm til riktig sted. LED indikerer ofte feiltype og feilen er ofte der de blinker, så det er kanskje en ide å dra frem boka til kortet og se hva det betyr? Ville jo anta at et defekt skjermkort ikke ville hindret maskin fra å starte. Om skjermkortvifta går som en jetmotor, høres det ut som om skjermkortet får for høy spenning, og så blir alt svart når en eller annen overbelastningsbeskyttelse slår inn. Defekt psu hørtes ikke så dumt ut. Spørsmålet er om psu har grillet andre ting når den eventuelt tok kvelden??? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Lån deg noen deler til å teste med, eller bytt PSU. Personlig ville jeg eliminert i følgende rekkefølge: RAM Skjermkort PSU Hvis PSU er problemet, så er det veldig godt mulig at andre komponenter har fått seg en trøkk også. Forresten: Dersom det står på et rødt lys ved PCI-e slotten som grafikkortet står i, kan det være verdt et forsøk å bytte slot. Lenke til kommentar
wolf88 Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Da har jeg prøvd å bytte ram, det hjalp ikke, samme resultat, prøve å bytte pci-e slot, hjalp heller ikke. De røde LED-lyktene sitter på skjermkortet, ikke HK. Fant ut i går at hvis de lyser rødt betyr det at kortet ikke får nok strøm, som vil si 99%(?) at det er noe med PSU. Alle andre komponetner ser ut til å fungere fint. Virker heller som om det bare er den ene ledningen som er kobla til skjermkortet som er gåen og ikke klarer å gi strøm? Det er to ledninger som står i skjermkortet, den ene har 6 "utganger" eller hva du kaller det, mens den andre har 6+2, altså 8 "utganger".. tror det er den med 6+2 som er gåen, for det er på den siden de røde ledlyktene lyser. EDIT: 6pin PCI-e og 6+2pin PCI-e heter det Endret 3. november 2009 av wolf88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå