Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]BIOS starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei

Nå trenger jeg hjelp...

Når jeg skrur på power, starter viftene, og det lyser grønnt på lampen på hovedkortet, og ved nettverkskontakten (hvis jeg har denn koblet til). Etter 8-9 sekunder sier det bip slik det pleier, tastaturets 3 lamper blinker, men det skjer ikke noe på skjermen.

Jeg har prøvd resetting av BIOS etter oppskriften øverst i dette forumet uten at det hjalp. Jeg har koblet fra en vifte, 2 disker, dvd spilleren og ett trådløst nettverkskort, slik at alt som er tilkoblet nå er prosessor, ram, skjermkort og tastatur. Prøvde også en og en av de to minnebrikkene i begge slottene, uten resultat.

Maskinen er et Coolmaster kabinett med coolmaster power, Asus P5N-E SLI motherboard, Core 2 duo cpu og to brikker med Corsair ddr2 minne.

Historien er som følger:

Maskinen kjørtefint med to disker, en IDE-disk som slave og en SATA-disk med Windows Vista. Har skaffet meg Windows 7, og skulle installere den på SATA-disken. Valgte tilpasset installasjon fordi jeg ville formatere disken og starte med en helt ren intallasjon. Disken hadde en liten recovery/system(?) partisjon og en "vanlig" partisjon. Jeg slettet begge partisjonene og laget èn ny partisjon. Når installasjonen kom igang og skulle prøve å kopiere over filer til disken, fikk jeg: "Installasjonsprogrammet kan ikke opprette en ny systempartisjon eller finne en existerende systempartisjon. Se loggfilene for installasjonen for mer informasjon". Etter litt feilsøking fant jeg ut at hvis jeg koblet bort IDE-disken, gikk installasjonen videre og kopierte over installasjonen fra DVD-en til SATA-disken, men da maskinen skulle reboote 1. gang fikk jeg feilmeldingen: "A disk read error occurred; Press Ctrl+Alt+Del to restart". Jeg bootet opp med UBCD4WIN og gikk igjennom noen testprogrammer og partisjonsprogrammer som bl.a gjorde en "fix MBR", men ingen ting synes å hjelpe. Tuklet også litt med jumper på disken, og det var kanskje det siste jeg gjorde før "alt ble svart"...

Er hovedkortet ødelagt?

Please

Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva kan jeg prøve for å feilsøke videre?

Mvh

Pål

Hvis det er helt svart? så ville jeg pellt ut allt, reset bios, bare sett i skjermkort og ram og ta det derfra.

du har ikke koblet strømmen til skjermkort ved et uhell feks, evnt hvis du har et gammelt prøv med det. skal vel litt til for å ødlegge hk ved installering av os bare.

Lenke til kommentar

Du kan starte med å koble bort alt av hw fra hk,som du ikke trenger for å komme i bios, uten om cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og kjøling. Alt annet frakoblet(hdd,cd-rom,nettverk kabel,ekstra usb, front panel kabler, pci-kort osv.) Hvis du får liv i skjermen da, så kobler du til en og en hw, og ser når den feiler.

Hvis skjermen enda er svart, så starter du bare med cpu, strøm og kjøling, hvis cpu og hk er ok, skal hk pipe fordi ram mangler, sett inn ram, da skal hk pipe fordi skjermkort mangler, hvis det ikke piper når du setter inn ram, så er det noe galt med ram.

Husk at system warning speaker må være tilkoblet hk , når du prøver dette!

Edit: Litt sein å skrive der!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen lockdog.

Jeg er ikke sikker men jeg tror en eller annen løs kontakt må ha vært problemet. I alle fall starter bios etter at jeg hadde dyttet litt på alle strømkontaktene, selv om ingen av dem kjentes ut som de var løse.

BIOS problemet er altså løst.

(hvordan setter jeg dette på tråden?)

Nå er problemet tilbake til:

"A disk read error occurred

Press Ctrl + Alt + Del to restart"

Men dette får vi kanskje ta på ny tråd, om ikke jeg finner ut av det selv.

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...