Gå til innhold

For få linjer på VGS! Ingen er jo interessante! -.-"

Cath92

Anbefalte innlegg

Gaaah, jeg er veldig frustrert fordi jeg skulle egentlig ha gått andre året på VGS nå, men jeg valgte friår fordi jeg tok helt feil valg! Ingen av de linjene som allerede finnes kan opprettholde motivasjonen min fordi jeg ikke er det minste interessert i noen av dem.

Jeg søkte MK som 1.valg men kom ikke inn grunnet for mange som søkte, lå på 15. plass eller noe. Også startet jeg på HS isteden, og jeg klarte så vidt 1 år der. Det var SÅ lite interessant. Og nå føler jeg at ingen av linjene på VG inneholder noe av det jeg er interessert i, og jeg aner ikke hva slags jobb jeg kan komme til nytte i i fremtiden i det hele tatt, og kommer ihvertfall ikke på noen jobber jeg hadde trivdes i. :/

Nå føler jeg altså at jeg ligger etter i utdanningen, og det begynner liksom å haste litt med å finne ut hva jeg skal gjøre neste år! Jeg må jo nesten begynne å GJØRE noe snart..tjene penger til livets opphold. Men så er det andre problemer også da, som gjør at jeg antageligvis ikke hadde passet inn i mange jobber.

Vil tenke positivt, men trenger litt hjelp og tips fra dere her nå! <:D Har dere opplevd det samme?

Her er de få interessene jeg har:

Foto

Fotoredigering

Dyr (Men vil ikke bli dyrlege eller dyrlegeassistent)

Designe ting (Men kan absolutt ikke tegne)

De fleste jobbene som finnes innen disse interessene synes jeg det virker som er vanskelige å få.

Så nå må DU hjelpe meg, og gi meg litt tips og støtte, om du vil <:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ja. vgs er vanskelig å velge.

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje tatt studiespesialisering med form & farge. De har det her i hvertfall. Da får man studiekompetanse (dvs du kan studere videre på høyskoler og universitet), og du får drive med form og farve som er praktiske fag. Usikker på om det er foto der.

Lenke til kommentar
Fins vell flere enn bare en skole med MD på?

du kan jo gå studiespess, da får du flere valg etter hvert, fks Foto og fotoredigering

Studiespess er veien å gå er du usikker :p :p

Jeg hadde antageligvis ikke klart et helt år, eller flere år, med bare vanlige fag! Huff..Grøsser ved tanken xD

Hmm ja. vgs er vanskelig å velge.

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje tatt studiespesialisering med form & farge. De har det her i hvertfall. Da får man studiekompetanse (dvs du kan studere videre på høyskoler og universitet), og du får drive med form og farve som er praktiske fag. Usikker på om det er foto der.

Takker for svar, jeg tror ikke jeg vil gå på studiespesialisering, selv om jeg vet det er veldig smart. Er veldig skolelei, og hadde trengt noe mer praktisk og interessant for å komme meg gjennom ukene.

Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke helt hvordan det videregående systemet er oppbygd i dag, siden det begynner å bli noen år siden jeg var i samme posisjon som deg: Lite motivert, og overhodet ikke sikker på "hva jeg ville bli". Jeg endte opp med å gå grunnkurs i formgiving, og det var nok det beste jeg kunne gjort. Litt allmennfag, helt elementært egentlig (engelsk, matte, norsk, naturfag), og en del studieretningsfag (tegning, fargelære, kunsthistorie, valgfag (digital bilderedigering)). Veldig trivelig miljø, selv om det sikkert nok kommer helt an på skolen, var det også. Og så er det jo kjekt å tegne, male og ta bilder uansett, så hvorfor ikke gjøre det på skolen?

Derifra fant jeg ut at jeg kunne hoppe over på IKT, og gikk det på VK1 før jeg gikk ut i lære, men det er en annen historie. :) Jeg kunne alternativt valgt å gå videre med formgiving, og etter tilsammen tre år ha studiekompetanse ...

Endret av OML
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle slenge meg på tråden, jeg er i nesten samme situasjon som Cath92.

Jeg har da finni ut noe jeg vil gå på, bare at det er kun >1< VGS som har linja.

Det burde tilbys det samme på alle skoler, for oss som ikke har mulighet til å dra til en annen kommune, elr et annent fylke i mitt tilfelle.

Btw noen som har gått elektro her?

Endret av Supreme P.
Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å bli dataingeniør ved å ta datateknikk på NTNU.

man ta studiespesialisering (allmenn)?

For ellers tar jeg elektro ^^

Du må sans ha stuidekompetanse, du kan enten gå almenn, eller gå elektro og ta tredje året som påbygging å få generell studiekompetanse

Lenke til kommentar

Er egentlig ikkje så veldig mykje kjempespennade fag på vidaregåande skule.

I stor grad så er vidaregåande noke som du går for å kvalifisere deg til ein studieplass på høgskule eller universitet.

Untaket er om du går yrkesfaglig rettning på vidaregåande.

Så når du skal velge studierettninga på vgs så må du sjå litt lengre fram en berre kva fag du vil ha neste år. Kva ønsker du å jobbe som? Det er spørsmålet du må stille deg først, deretter så velger du den studierettninga som gjer at du ender opp i det yrket.

Med untak av der yrkesfaglige rettningane så er det ikkje så mange yrker du kvalifiserer som med berre å ha gått på vidaregåande skule. For dei aller fleste så er vgs kun for å legge grunnlaget som du treng til vidare utdanning.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å bli dataingeniør ved å ta datateknikk på NTNU.

man ta studiespesialisering (allmenn)?

For ellers tar jeg elektro ^^

Viderutdanning%20-%20oversikt%20fra%20brosjyre.jpg%20(500x312).jpg

Slik er det på de fleste linjer.

Man må ikke ta svennebrev for å gå forkurs dog, det holder med 2 år på yrkesfag.

Lenke til kommentar
Gaaah, jeg er veldig frustrert fordi jeg skulle egentlig ha gått andre året på VGS nå, men jeg valgte friår fordi jeg tok helt feil valg! Ingen av de linjene som allerede finnes kan opprettholde motivasjonen min fordi jeg ikke er det minste interessert i noen av dem.

Jeg søkte MK som 1.valg men kom ikke inn grunnet for mange som søkte, lå på 15. plass eller noe. Også startet jeg på HS isteden, og jeg klarte så vidt 1 år der. Det var SÅ lite interessant. Og nå føler jeg at ingen av linjene på VG inneholder noe av det jeg er interessert i, og jeg aner ikke hva slags jobb jeg kan komme til nytte i i fremtiden i det hele tatt, og kommer ihvertfall ikke på noen jobber jeg hadde trivdes i. :/

Nå føler jeg altså at jeg ligger etter i utdanningen, og det begynner liksom å haste litt med å finne ut hva jeg skal gjøre neste år! Jeg må jo nesten begynne å GJØRE noe snart..tjene penger til livets opphold. Men så er det andre problemer også da, som gjør at jeg antageligvis ikke hadde passet inn i mange jobber.

Vil tenke positivt, men trenger litt hjelp og tips fra dere her nå! <:D Har dere opplevd det samme?

Her er de få interessene jeg har:

Foto

Fotoredigering

Dyr (Men vil ikke bli dyrlege eller dyrlegeassistent)

Designe ting (Men kan absolutt ikke tegne)

De fleste jobbene som finnes innen disse interessene synes jeg det virker som er vanskelige å få.

Så nå må DU hjelpe meg, og gi meg litt tips og støtte, om du vil <:D

Da er jo naturlinja og medier og kommunikasjon noe for deg?

Du blir ikke dyrlege eller dyrlegeassistent av å gå videregående for å si det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...