Martin-1992 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hei! Jeg har fått en muntlig oppgave i samfunnsfag. Da jeg valgte problemstillingen; Hva kan årsakene være til at enkelte ikke følger normene i et samfunn? , ville jeg ikke bare binde meg til samfunnsfagboka, men kanskje få noen gode kommentarer her, og forklaringer på hvorfor folk ikke følger normer i samfunn. Til opplysning, normer er "regler", som samfunnet følger. En norm kan være at man skal være høflig ovenfor fremmede, men ikke for pågående. Alle linker, kommentarer og ting som er relatert til dette tema tas imot med glede! Mvh Martin Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 En norm eller regel skal altid stilles spørsmål ved. Da normen ble til eller regelen ble til var det i en tid som kan ha forandret seg. Det å stille spørsmål ved en sannhet er dog ikke det samme som å forkaste normen/regelen. Ellers er det vel en leksehjelpforum her et sted. Lenke til kommentar
arralou Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Fordi enkelte av oss velger å tenke selv, og har ingen problem med å stå helt alene med våre valg. Grunnen til at de fleste følger alle normer er fordi de er sauer. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Fordi enkelte av oss velger å tenke selv, og har ingen problem med å stå helt alene med våre valg. Grunnen til at de fleste følger alle normer er fordi de er sauer. Jaha, så du går inn i en pågående begravelse for danse på grava? Hvis så ikke, da er du jo en sau selv. Endret 2. november 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 noen bryter normene fordi de har et helt annet syn på etikk og handler utifra dette synet. dette synet på etikk kan være grunlagt i enten religion eller filosofi - som igjen avhenger veldig av oppvekst etc. både kultur og religion (som lett kan blandes) er ansvarlige. penger er også en grunn til at folk bryter normene. er man i stand til å tjene penger lett ved å benytte seg av litt sleiple knep så er det lett å falle for fristelsen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Nå er de viss normer som MÅ brytes for å skape et godt demokratisk samfunn. Før var det norm å ha svarte afrikanere som slaver, det tok ca. 200 år med norm brytere og i usa en borgerkrig før den normen forsvant. Men det var fremdeles en norm å behandle svarte som mindreverdige og det igjen tok norm brytere til å fikse på dette. Et annet eksempel var normen om å behandle homofile som mindre menneskelige, diskriminere dem og i visse steder drepe dem, dette er faktisk normen i visse land den dag i dag, Dette er bare to eksempler av normer som måtte/må brytes En norm som kanskje ikke bør brytes er å ikke drepe naboen din viss hunden hans driter på plenen din Lenke til kommentar
Angua Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 jeg synes også det bør nevnes at visse mennesker går inn for å bryte normer. enten de gjør det for å provosere, få oppmerksomhet, bevisstgjøre folk eller skape debatt. for å se etter bevisste normbrytere, se etter folk som har fått massiv oppmerksomhet for å si eller gjøre noe offentlig som alle andre stiller seg uforstående til. Lenke til kommentar
NN1000 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Og noen bryter normer fordi de er drit lei postmoderniteten og dens unnasluntrere og sutrekopper... Lenke til kommentar
arralou Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Og noen bryter med samfunnets normer fordi de slett ikke har samme normer som resten av samfunnet! Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Jeg vil bygge videre på innlegget til Gunfreak, da jeg føler han glemte å ta med poenget som gjemmer seg i teksten. Normer "må" brytes for at det skal skje en utvikling i samfunnet. Det er avantgardistenes dragkamp med de konservative. Det er brytningen med det etablerte mot noe nytt, som igjen blir etablert og brutt med. Når en norm er etablert, har den blitt normal, og er derfor en norm. Altså er avviket mot alt som er normalt, et opprør mot normene. Nå over til problemstillingen din: Hvorfor bryter noen med normene? En grunnleggende drivkraft er vårt behov for identitet, de fleste søker seg til etablerte grupper innen samfunnet, og deres etablerte normer. Andre søker identitet i opprøret. Rebellene. Dermed gjør de seg skyldige i en samfunnsbevegelse større enn de selv kanskje er klar over. Disse er selvfølgelig ikke de eneste. Du har også det intellektuelle "opprøret", som er et naturlig resultat av høyere utdannelse. Man lærer og utvikler enkelte emner til de presser grensene for hvordan man forstår og tenker innen gitt felt. For eksempel avveielsen av lumske raseteorier, og selvfølgelig evolusjonsteorien, blant andre. Oppdagelser som kan være aldri så teoretiske får til syvende og sist en påvirkning på hva vi oppfatter som normalt i det daglige livet i samfunnet. Endret 8. november 2009 av Basus Jernet Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Det jeg selv synes er meget spennende med tanke på normer og samfunnet er hvordan enkelte grupper utvikler felles normer som kan avvike helt eller delvis fra resten av samfunnet. Forøvrig skal det nevnes at hoveddelen av normer i samfunnet går ut på høflighet og formidling av respekt for medmennesker enten generellt i samfunnet eller den enkelte gruppen. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 En ting som kan være lurt å ha med er at normer skapes og brytes "av seg selv". Det finnes folk som setter seg ned og bevisst finner normer å bryte, men disse er i massivt mindretall. Alle mennesker blir påvirket av menneskene rundt seg. For eksempel kan du finne en ny venn i morgen, som du går passelig godt ihop med. Noen år senere er dere bestekompiser med nesten identisk humor, der du tenker på å si noe, og kompisen din ler av det før du i det hele tatt rekker å gjøre setiningen ferdig. Da har du (og han) påvirket hverandre til å bli likere, og dere har dannet normer dere imellom. Alle mennesker gjør dette. Angående sub-kulturer så kommer det hvertfall delvis av samme grunnen som jeg nevnte over, noen folk samles på bakgrunn av felles interesser som størstedelen av samfunnet ikke deler (kjærlighet for skjegg, gitartung musikk og store harleyer for eksempel) og vil over tid påvirke hverandre til å bli likere hverandre, som splitter dem fra resten av samfunnet som utvikler seg i sin egen retning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå