Gå til innhold

Armhevningstest neste uke, trening til dette.


Exozza

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en armhevningstest neste uke og jeg vil gjerne ha best mulig karakter. Kravet for 6 er 50 armhevninger. Lærerne har aldri terpet på hvordan man skal ta armhevninger, så nesten ingen gjør dem helt skikkelig. Per dags dato klarer jeg max 30-35 armhevninger. Jeg har klart 40 før, men det er helt max. Hvordan bør jeg trene frem til denne testen for å klare så mange armhevninger som mulig? Hvordan kan jeg øke i reps så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Min personlige rekk er 62, men det var 8 år siden :p

Skal prøve å trene meg opp og slå rekken nå tenkte jeg.

 

Du må trene mye armhevinger hver dag, samt biceps for å gå raskt opp.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Min personlige rekk er 62, men det var 8 år siden :p

Skal prøve å trene meg opp og slå rekken nå tenkte jeg.

 

Du må trene mye armhevinger hver dag, samt biceps for å gå raskt opp.

Hmm. Men hvordan burde jeg gjøre det da? Kjøre max armhevninger x 2 hver dag. Liksom, maxer meg om morgenen og maxer meg om kvelden? Eller?

Endret av Exozza
Lenke til kommentar

Biceps har da ikke noe med armhevinger å gjøre. De går mest på triceps og brystmusklene. 50 er et høyt krav for en 6'er, men nå vet jeg ikke hvor gamle dere er da.

 

Armhevinger tas på mange forskjellige måter, men typiske "skolearmhevinger" er at det er et litt bredt grep, rompa står litt opp og brystet er langt over bakken for hver rep.

 

Ta set på 4-5 hvor du begynner med 8-10 reps mindre enn du greier maksimalt, deretter 3-6 mindre enn du greier maksimalt, så tar du rundt halvparten av det du greier maksimalt to ganger før du maxer det til slutt. Ikke ta mer enn til "safety-limit", dvs. at du ikke sprenger kapasiteten din mer enn armene dine greier. Når de ikke greier mer, så greier de ikke mer og da sier de ifra.

 

Keyen er å begynne med en del færre push-ups enn du tar maksimalt, så på neste rep tar du litt under (6-8 reps mindre) enn du greier maksimalt, for deretter å ta rundt halvparten av det du greier maksimalt to sets før du maxer det. Max burde være oppimot det du greide maksimalt før du startet treningsøkta, og max skal også være et minimum. Greier du det ikke så prøver du igjen. Husk at det er ingen snarvei til å ta mange push-ups.

 

Prøv også å variere med å ta en treningsøkt i skulderbredde, en annen i litt lengre bredde osv. Og IKKE glem kostholdet! Det har faktisk mest å si. Men før testdagen burde du ha hvilt i 3-4 dager minst. Egentlig vil jeg si at du "sitter i saksa", for jeg tror ikke du rekker mer enn 2-3 treningsøkter før testdagen. Men uansett får du ha lykke til! :)

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Jeg klarte faktisk 50 armhevinger idag. Læreren holdt hånda under, og vi skulle berøre den med brystet. Da han konsentrerte seg mest om vi traff hånda eller ei, så følgte han ikke så mye med hvor langt opp vi gikk. Jeg gikk ikke like langt opp som jeg vanligvis ville gjort, og 6 var i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...