Gå til innhold

[Løst]Excel logikk-antall.hvis, og

Whist1er

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger hjelp til å lage en formel som kan hjelpe meg å løse følgende problem (som i dette tilfellet er lagt opp som et eksempel tilsvarende det jeg skal lage, men ikke likt).

Jeg er manager for tre fotballag i samme klubb, og jeg kan mikse og matche spillere mellom lagene som det måtte passe, men de kan ikke bytte plass på banen.

I kolonne A har jeg 40 navn på "fotballspillere" på mine lag. Denne er låst mot kolonne B.

I kolonne B har jeg angitt hvor på banen de spiller. K(eeper), B(ack), M(idtbane) og S(piss).

Kolonne C , D, E osv representerer uker hvor vi spiller kamper, 3 pr uke angitt i hver kolonne som M(andag), T(irsdag) og F(redag). Dette er angitt for hver spiller hvilken dag det passer han å spille for hver uke, noe som varierer.

I bunnen av kolonne C+ ønsker jeg å kunne summere antall av hver baneplassering pr kampdag innenfor samme uke.

(ble dette forståelig.)

Logisk sett ønsker jeg å finne antallet i kolonne C som står med "K" i kolonne B og som samtidig har en M ut for sitt navn i kolonne C.

Jeg kan telle antall med M i kolonne C med =ANTALL.HVIS(C2:C42;"M"), men greier ikke å kombinere slik at den bare teller for de med "K" i kolonne B. Jeg har prøvd med en "OG" funksjon, men får bare "Sann" til svar...

Er det noen med gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du lager 3 kolonner til som hjelpekolonner som igjen representerer kampdagene. Hvis det står en M i kolonnen for kampdagen, så skriver du spillerens posisjon i hjelpekolonnen. Deretter bruker du funksjonen du nevnte isted og teller opp hvor mange K'er, M'er, B'er og S'er som er i hjelpekolonnen til en gitt dag.

Skjønner du hvordan jeg tenker, eller skal jeg forklare mer?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men det kommer ikke til å fungere for meg. Jeg bruker et tilsvarende system i dag, som du beskriver, hvor spillerne er listet under hvert sitt lag, med posisjonen plottet under hver kampdag, men det fungerer dårlig hvis jeg må flytte en spiller fra lag 1 til lag 3 for 4 uker. Dette gjør jeg ved å sette et 3-tall inn i de aktuelle ukene. Da får jeg ikke talt med denne spilleren i laget da det ikke lenger fremgår hvilken posisjon han spiller i.

Jeg tror muligens fotballeksemplet ble litt dårlig, så jeg skal gjøre det litt nærmere sannheten.

Jeg har en verditransportbil som kjører omkring døgnet rundt. Bilen krever et mannskap på 4. 1 Sjåfør, 1 Shotgun rider, og 2 Laste- og lossere. Disse er benevnt S, V og L, Hvor jeg til enhver tid trenger 1S,1V og 2L

Jeg har 5 crew som roterer på å dekke et nattskift (N) et dagskift (D) og et kveldsskift (K).

Navnene til disse er listet (I utgangspunktet) under hvert sitt crew i kolonne A. I kolonne B vil jeg liste hvilken funksjon de har, i kolonne C som representerer en dato vil jeg sette på om de skal dekke natt-N, dag-D, kveld-K eller har fri (blank). Påfølgende kolonner dekker påfølgende dager i inntil 6 måneder.

Under hver dag vil jeg lese av hvor mange av hver som har natt, kveld eller dag. For dette eksemplet holder det med å lage for nattskiftet.

Spørsmålet er fremdeles, hvordan kan jeg telle forekomster av en bestemt tekstverdi i en kolonne som også tilfredsstiller en annen tekstverdi i en annen kolonne?

Lenke til kommentar

Jeg strever med å henge på oppsettet ditt. Men hvis dette er svaret på ditt innledende spørsmål så fikser du forhåpentligvis implementeringen.

=SUMMERPRODUKT((B2:B42="K")*(C2:C42="M"))

teller rader der B har K og C har M . Funksjonen kan utvides med utallige ledd

=SUMMERPRODUKT((B2:B42="K")*(C2:C42="M")*(D2:D42="M")*(R2:R42="M"))

det eneste du må passe på er at alle celleområdene har like mange rader, her 41 stykker

HTH. Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...