Applebee Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Trenger hjelp til oppgavene under. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 24. Bestem strømføringsevnen for en PFSP 3x10 mm2 Cu-kabel forlagt i rør på en trevegg. Svar:? 25. Bestem strømføringsevnen for en TXXP 3x95 mm2 Al-kabel forlagt i kabelkanal i jord. Svar:? 26. Bestem strømføringsevnen for en PFSP 3x16 med mm2 Cu-kabel. Kabelen er lagt i rør på en trevegg. Omgivelsestemperaturen er 45 grader Svar:? Har en sånn NEK " Elektriske lavspenningsinstallasjoner" bok, men jeg fant ikke TXXP eller PFSP i delen vi er i. Oppgavene skal være inne til kl 2200 i dag, så hadde vært veldig flott om noen kunne hjelpe Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det står ikke noen bestemt kabeltype i NEK, så det trenger du ikke å tenke på. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Okei, takk for svar Kom nettop på at al-kabel og cu-kabel sto for Aluminium og kopper, så mulig jeg får dette til nå. Edit: Hvordan vet jeg om det er PVC, PEX eller EPR det er snakk om? Endret 2. november 2009 av Applebee Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Edit: Hvordan vet jeg om det er PVC, PEX eller EPR det er snakk om? Jeg ville brukt http://www.nexans.no/ og http://www.draka.no/ dette er to relativt store kabelprodusenter som leverer i Norge. Der finner du datablader på kabel. Nå har jeg gjort litt forarbeid for deg også. PFSP har PVC ytterkappe, det samme har TXXP. Du kan også fore kabeltypen rett inn i søkemotoren til google. Du finner som regel datablad blandt de første treffene da. Edit: Bokstavene i kabelnavnet (f.eks. PFSP) beskriver forresten hvordan en kabel består av og hvordan den er konstruert. I dette dokumentet (klikkbar) på side 55 står det hvordan den europeiske standarden er, og hvordan du leser hva en kabel er laget av. På side 56 står firebokstav koden som brukes i Norge. Endret 2. november 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Tusen takk for hjelpen Endret 2. november 2009 av Applebee Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Kan være jeg er litt uvitende på emnet, men strømføringsevnen har vel veldig myre med resistansen i kabelen å gjøre? Finner du ikke det i tabeller da? R= (p*l)/A R= Resistans i ohm p= Spemotstand for metalltet i lederen etter tabell (ohm mm2/m l = lederens lengde A = Lederens tverrsnitt Og så er det vel en koeffisient for hvordan kablene er lagt, på kabelbro, i vegg, etc og omgivelses temperatur Resistans og temperatur: Rv = Rk [1+ a(tv-tk)] Rv = Verdi for resistans ved høyere temp Tv = Verdi for høyeste temp 'C Rk =verdi for resistans ved laveste temp tk = verdi for laveste temp 'C a = temperaturkoeffisenten for metallet i lederen i % ved 20'C Endret 6. november 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå