Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å bestemme strømføringsevne?

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til oppgavene under.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

24. Bestem strømføringsevnen for en PFSP 3x10 mm2 Cu-kabel forlagt i rør på en trevegg.

Svar:?

25.

Bestem strømføringsevnen for en TXXP 3x95 mm2 Al-kabel forlagt i kabelkanal i jord.

26. Bestem strømføringsevnen for en PFSP 3x16 med mm2 Cu-kabel. Kabelen er lagt i rør på en trevegg. Omgivelsestemperaturen er 45 grader

Har en sånn NEK " Elektriske lavspenningsinstallasjoner" bok, men jeg fant ikke TXXP eller PFSP i delen vi er i.

Oppgavene skal være inne til kl 2200 i dag, så hadde vært veldig flott om noen kunne hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Hvordan vet jeg om det er PVC, PEX eller EPR det er snakk om?

Jeg ville brukt http://www.nexans.no/ og http://www.draka.no/ dette er to relativt store kabelprodusenter som leverer i Norge. Der finner du datablader på kabel.

Nå har jeg gjort litt forarbeid for deg også. PFSP har PVC ytterkappe, det samme har TXXP.

Du kan også fore kabeltypen rett inn i søkemotoren til google. Du finner som regel datablad blandt de første treffene da.

Edit:

Bokstavene i kabelnavnet (f.eks. PFSP) beskriver forresten hvordan en kabel består av og hvordan den er konstruert.

I dette dokumentet (klikkbar) på side 55 står det hvordan den europeiske standarden er, og hvordan du leser hva en kabel er laget av.

På side 56 står firebokstav koden som brukes i Norge.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Kan være jeg er litt uvitende på emnet, men strømføringsevnen har vel veldig myre med resistansen i kabelen å gjøre?

Finner du ikke det i tabeller da?

R= (p*l)/A

R= Resistans i ohm

p= Spemotstand for metalltet i lederen etter tabell (ohm mm2/m

l = lederens lengde

A = Lederens tverrsnitt

Og så er det vel en koeffisient for hvordan kablene er lagt, på kabelbro, i vegg, etc og omgivelses temperatur

Resistans og temperatur:

Rv = Rk [1+ a(tv-tk)]

Rv = Verdi for resistans ved høyere temp

Tv = Verdi for høyeste temp 'C

Rk =verdi for resistans ved laveste temp

tk = verdi for laveste temp 'C

a = temperaturkoeffisenten for metallet i lederen i % ved 20'C

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...