JiGGe Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hei, jeg har ett lite problem. Jeg har akkurat fått en avtale med ett firma om å lage nettside og brosjyre til dem. Jeg tjener 20 000 kr for dette. Jeg har frikort som det er ca. 30 000 kr igjen på. Jeg vet at med enkeltmannsforetak slipper man moms så lenge man tjener under 50 000 kr. Jeg kan vell også bruke frikortet mitt på det da? Problemet da er at jeg er under 18 år og da kan jeg ikke starte enkeltmannsforetak. Så mitt spørsmål er om det er mulig for meg å slippe å betale skatt og ikke å være momspliktig. Noen ideer? Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Søkte litt på nettet og fant dette: "Hvis du ikke er myndig enda så kan foreldrene dine etablere et enkeltpersonsforetak og ansette deg der. Da kan du arbeide i firmaet mens f.eks. moren din er eier, er juridisk ansvarlig, tar overskudd/tap på sin ligning og betaler deg lønn (som du må skatte for og kan ta mot frikortet ditt)" Er dette en riktig måte å gjøre dette på? Og da vil jeg slippe all skatt og moms. Så lenge jeg ikke tjener over frikortet mitt og 50 000kr (momsen) ?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Dersom du går på videregående har du kanskje muligheten til å starte en ungdomsbedrift. Her er momsgrensen ekstra høy, og det kreves kun et relativt enkelt regnskap. Dersom du tar ut så mye du har igjen på frikortet før nyttår, og resten neste år, så vil du kunne slippe både skatt og moms i sin helhet. Om eksempelvis moren din starter opp et enkelpersonsforetak og betaler deg som ansatt, så regner jeg med at hun må betale arbeidsgiveravgift i tillegg. Dessuten blir hun skattet av et potensielt overskudd ved nyttår (om du feks ikke har tatt ut alt i lønn i år), i tillegg til at hun må levere inn næringsoppgave i tillegg til selvangivelsen. Ungdomsbedrift er nok langt gunstigere. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Jeg har en ungdomsbedrift ved siden av. Og man må være minst 2 personer i ungdomsbedriften for å kunne etablere den. Jeg er ferdig med tjenesten før nyttår. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Om foretaket er momspliktig eller ikke spiller ingen rolle for deg. Momspengene må uansett betales videre til staten. Endret 8. november 2009 av spøkelse Lenke til kommentar
karakas Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 For at du skal kunne ta ut pengene så må du vel uansett trekke det fra på frikortet selv om du oppretter ett enkeltmannsforetak må du ikke det da? Men hva med å lage en avtale hvor du får noe av pengene på denne siden av nyttår og 1. januar? Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 For at du skal kunne ta ut pengene så må du vel uansett trekke det fra på frikortet selv om du oppretter ett enkeltmannsforetak må du ikke det da? Men hva med å lage en avtale hvor du får noe av pengene på denne siden av nyttår og 1. januar? Dersom man oppretter et enkeltpersonforetak og fakturerer derfra har det ingenting å si når pengene blir utbetalt. Det som har noe å si er når fakturaen er datert. Faktura skal sendes senest en mnd etter utført tjeneste. Hva krever kjøper av dokumentasjon? Kan de ikke bare ansette deg for å gjøre den jobben? Da er det i såfall kjøper som skal betale AGA. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Dersom man oppretter et enkeltpersonforetak og fakturerer derfra har det ingenting å si når pengene blir utbetalt. Det som har noe å si er når fakturaen er datert. Faktura skal sendes senest en mnd etter utført tjeneste. Hva krever kjøper av dokumentasjon? Kan de ikke bare ansette deg for å gjøre den jobben? Da er det i såfall kjøper som skal betale AGA. Ja, men nå tenkte jeg på det å ta pengene ut i lønn fra enkeltmannsforetaket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå