Evilfish Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 er depresjon en sykdom som oppstår fordi maten vi spister i dag er altfor dårlig? senest i dag kunne jeg lese i avis om hvordan "junk food" har større sjangs for å få folk til å bli deprimert. samtidig som det viser seg at den maten vi spiser i dag, grønnsaker og frukt har mye midre næring enn det det hadde for 50-60 år sia. har dette noe sammenheng? er deppresjon rett å slett mangel på viktike vitaminer osv som kanskje ikke finnes vannelig eller er blitt glemt? Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Depresjon vet jeg ikke med, men dårlig humør fungerer ihvertfall slik. Lenke til kommentar
LaughingBuddha Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det kan umulig være eneste årsak da depresjoner kommer og går hos mange selv om kostholdet deres er konstant. Jeg tror imidlertid det er en sterk sammenheng. Dles har jeg sett en haug med studier som linker kost og psyke på ulike hvis, men jeg kan også klart se en sammenheng hos meg selv. Hvis jeg i et par tre dager har spist nærmest bare junk så blir jeg faktisk nesten deprimert. Jeg føler helt kalrt at om jeg hadde fortsatt med det i ukevis og lagt til halvannen liter cola om dagen så hadde jeg pådratt meg en moderat depresjon. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det er nok mogleg. Men personleg trur eg meir det ligg i at me føler oss ubrukelege. Alt er så automatisk no, før i tida hadde ein kanskje ikkje så mykje tid til å tenkje over elendigheita - fysisk arbeid trøtter ein simpelthen ut. Fysisk arbeid vil jo óg frigjøre endorfiner - kroppens eige lykkestoff. No sitt ein mykje forann ein skjerm på eit kontor, med mykje tid til tankene. Mykje stress. Det trur eg ikkje er bra. Junkfood kan nok óg vere noko, men eg trur heller det er toppinga. Depresjon behandles jo med å tilføre/balansere serotoniner i hjernen. Har ikkje allverdas erfaring på kvifor ein eventuell ubalanse oppstår i utgangspunktet.. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Depresjoner er en gruppe av psykiske lidelser, som spenner fra svak og forbigående nedstemthet til alvorlig invalidiserende fortsemning. Det er grunn til å tror at dette dreier seg om ulike sykdommer som likner på hverandre, heller enn grader av samme sykdom. Det forskes i dag mye på hva som kan motvirke depresjoner. Det er lite anerkjent forskning på sammenhengen mellom depresjoner og kosthold, men common sense tilsier at hva vi putter i oss ikke bare påvirker kroppen, men også psyken. Det er få fagfolk som tror at depresjon alene skyldes kosthold. Det er i dag ingen almenn enighet om hva depresjoner skyldes - dvs hva som gjør at noe reagerer mer depressivt enn andre, men det er etter hvert relativ stor enighet om hva som utløser depressive plager. Uløsende årsaker er ofte tapsopplevelser, der en over tid ikke klarer å bearbeide disse på en god nok måte. Disse belastningene fører til en endring i hjernes kjemiske signalsystemer, bl a i serotonin-systemene. Faktorer som kan hjelpe en ut av depresjoner vil være samtaleterapi, fysisk aktivitet og for noen alvorligere tilfeller også medikamentell behandling. For milde depresjoner skal første valg av behandling i følge helsemyndighetene være samtaleterapi - ikke medikamenter. Depresjoner er svært utbredt og det er ca 25% risiko for at en person i løpet av livet utvikler en behandlingstrengende depresjon. De aller fleste blir helt friske igjen - også uten behandling. Det er ikke sikkert at forekomsten av depresjoner har økt i befolkningen. Mange fagfolk tror heller det er slik at det er mer åpenhet om psykiske plager, og at fagfolk har blitt flinkere til å diagnostisere disse tilstandene. derfor virker det som om det er mer depresjon i befolkningen. Dag Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Personleg slit eg ein del med depresjon sjølve, men kom utfor noko interessant lesestoff tidlegare idag. Nemleg kunstig søtning - noko eg bruker mykje. Dette heng nøye samen med at eg har tatt av ein del, og prøver å vedlikehalde med å berre drikke t.d lightbrus. Eg las på Wikipedia om søtningsmiddelet aspartam - E951. Dette senkjer tydelegvis serotonin-nivået, noko som kan lede til depresjon. Interessant lesning. Endret 6. november 2009 av steffenz Lenke til kommentar
.V. Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Mangelsykdommer kan fremkalle mange av symptomene på depresjon, derfor testes alle som har symptomer på depresjon for slikt. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Kanskje det er mangel på B12 som E-Ton tenker på. Har man for lite av dette vitaminet kan men få visse symptom som likner på depresjon. Det er ikke standard ved norske sykehus eller hos fastlege å sjekke for ernæringssvikt ved depresjon, selv om det selvsagt kan skje i visse tilfeller. Selv ikke innen rusomsorgen er det standard å utrede B12 - selv om alkoholisme som regel er hovedårsaken til B12-mangel. Det finnes forøvrig en rekke somatiske sykdommer som kan gi depressive symptom, men det er få fagfolk som vil hevde at depresjon skyldes mangler i kosten - som jo var TSs spørsmål. Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå