Ogrheimen Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hei! Jeg, som sikkert mange andre også gjør, tenker jeg en del på framtiden min. Om jeg skal følge drømmer eller sikkerhet. Både rent økonomisk og opplevelsesmessig. Etter at jeg i vår ble ferdig med mitt 2. år på videregående skole, bestemte jeg meg for å bli lærling. Jeg fikk, etter min mening, et ganske bra tilbud fra en lokal bedrift, som driver med både salg av byggevarer og oppføring og renovering av hytter og tømmerhus. Tilbudet var at jeg i løpet av 3 år kunne ta svennebrev som tømrer, samt et fagbrev innen salg og service. Når læretiden en gang tar slutt har jeg har bestemt meg for å videreutdanne meg. Det er her spørsmålene dukker opp. Jeg har veldig lyst til å utdanne meg i utlandet, og da helst i USA, men pga. av de små sjansene for å få lov til å jobbe der i etterkant, er det ikke like fristende. Sett fra en annen side. Hvordan er det å utdanne seg til "bygnings-ingeniør" i USA, for så å jobbe i Norge? Finnes det fag/utdannelser i USA som er direkte dekkende i samme området som f.eks den 5.årige masterudanningen 'bygg- og miljøteknikk'? Blir jeg eventuelt likestilt med de "norsk-utdannede" ved en jobbsøknad? Alternativet der er jo selvfølgelig et utvekslingsår. Er dette et bedre alternativ enn å ta hele universitetsutdannelsen i utlandet? Pro - Cons? Dette er ekstremt tidlig i planleggingen, så sett dere et forbehold om en del feil/mangler i posten. Beklager også for en rotete, post, men jeg er allerde litt sent ute til trening, så jeg rekker ikke å lese over, og eventuelt skrive en revidert utgave, før senere i kveld. Takk. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Finnes det fag/utdannelser i USA som er direkte dekkende i samme området som f.eks den 5.årige masterudanningen 'bygg- og miljøteknikk'? Civil Engineering skal vel tilsvare en norsk byggingeniør-utdanning. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Skal du ha tilsvarende master i bygg så bør du søke på google etter: master civil engineering Da vil du få mange treff Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Nå er det vel en viss fordel å ta en bachelorgrad før en tar en mastergrad. De fleste master-programmer er toårige, og forutsetter bachelorgrad fra før. Det som blir anbefalt på karrierenettsider osv. for å stille sterkest mulig i Norge er en mastergrad hvorav 1 år (eller enda litt til, om så) er tilbragt i utlandet. Gå forkurs for ingeniørstudier etter fagbrevet, begynn på NTNU og ta fjerdeåret i utlandet. Gir det mersmak, sørg for å komme inn på et dobbelmasterprogram som gjør at du kan skrive mastergraden i utlandet, og få diplom både derifra og fra NTNU. Da står du ekstremt sterkt, og vil ha tilbrakt rundt et og et halvt år i utlandet i løpet av studiene. Lenke til kommentar
Ogrheimen Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Tusen takk for svar! Meget interessant, Herr Brun. Takk! Ang. forkurs for ingeniørstudier. Jeg har alltid vært bra i mattematikk, men etter 2 år på yrkesfaglig videregående, og 3 påfølgende år som lærling, regner jeg med at det blir litt hardt å starte direkte på med matte og fysikk. Lurer derfor på om det kunne vært lurt å tatt et "selvstudium", eller event. relevante kurs? Er det noen som har erfaringer/råd å komme med rundt det å ta 4.- og eventuelt et 5. år i utlandet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå