mame Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hei. Jeg har Nikon D60 og skal investere i nytt objektiv. Prisen bør helst ikke overstige 7-8.000 kr. Fra før av har jeg Sigma 50-150 mm 1/2,8 II APO HSM, samt kit-objektivet (18-55mm). Førstnevnte er jeg veldig fornøyd med, bortsett fra vekten. Det kan bli litt tungt å alltid drasse det med på tur... Så mulig jeg må ofre noe der. Jeg tar mest bilder av dyr/natur, og ofte av dyr (hund) i fart, så ett objektiv med rask autofokus vil jeg tro er viktig. Nå har jeg ikke testet ut andre objektiv enn de jeg har, så hvordan autofokusen på Sigma-objektivet mitt er i forhold til andre objektiv vet jeg jo ikke, men jeg opplever i alle fall at det ikke alltid fokuserer raskt nok. Jeg lurer litt på om ett objektiv med brennvidde 18-200mm er noe for meg, da jeg ofte savner litt ekstra "begge veier" på objektivet som er 50-150mm. Hvilke objektiv er da å foretrekke? Eller fins det andre alternativer å gå for? Er det evt. andre ting jeg bør vektlegge i ett nytt objektiv med tanke på hva jeg fotograferer? Lenke til kommentar
TomKonto Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 En 18-200 i forhold til 50-150 vil generellt ikke være noe raskere, ikke være skarpere, langt fra like lyssterk og heller ikke gi noen merverdi bruksmessig utover lengre brennvidde. Det er noe du kun kjøper om du "nekter" å bytte objektiver :-)eller om du skal på en reise og må reise lett. 50-150 er rimlig raskt prisen tatt i betraktning og er etter mitt syn et meget godt objektiv på de fleste områder. Kanskje en 1,4 konverter vil gi deg det lille ekstra på rekkevidde? Alternativt er å gå for en klasse opp og velge blent de gode 70-200 f2,8 objektivene som finnes. Biligst blir jo Sigma 70-200 både ny og brukt, men finner du en brukt Nikon 70-200 eller den litt eldre 80-200 begge AF-S så har du et kjempeobjektiv. Er imidlertid redd budsjettet ditt ryker med sistnevnte selv på bruktmarkedet. Jeg ville personlig beholdt 50-150, lagt til en 1,4 eller 1,7 konverter til de gangene behovet melder seg og gått for en god vidvinkelzoom. Tamron 17-50 i ny versjon ville f.eks passe utmerket i bunnen. Lenke til kommentar
mame Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Har vurdert frem og tilbake (og ombestemt meg x antall ganger...) og valget har falt på å anskaffe en 18-200. Det er nok litt som du sier at jeg velger det for å slippe å bytte objektiv, samt at det er veldig greit å ha med seg på reise og tur, når man helst skal ha minst mulig å bære på. Jeg får heller priortere annerledes når jeg bli mer dreven på å ta bilder, og kvaliteten blir viktigere enn det praktiske! Har sett på Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II. Er dette et godt alternativ når jeg skal ha 18-200 til Nikon D60? Er det andre som er bedre og som jeg heller bør gå for? Om jeg må overskride budsjettet mitt noe (utgangspunktet var max 8.000), så har jeg ett par-tre lapper til å gå på... (Eller er det unødvendig å bruke så mye penger på ett objektiv man kanskje bare vil bruke ett par å før man vil ha noe bedre..?) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Den Nikkoren er den minst dårlige av superzoomene. Det er veldig unødvendig med noe dyrere når det er snakk om spnne objektiver. Endret 6. november 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
mame Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Okay, takk for svar! Da går jeg for den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå