Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp ang. nedgradering fra Win 7

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt en Win 7 versjon på min stasjonære en lang stund nå.

Men for en god stund siden fikk jeg plutselig beskjeden "This copy is not genuin". (Er vel fordi den er fra bukta).

Og nå vil jeg nedgradere. Trenger jeg Vista cd-en? Siden jeg fikk den bærbare kjøpt fra elkjøp, fikk jeg aldri med en cd. Hva kan jeg gjøre nå? Kan jeg kjøre et annet operativsystem? (Linux f.eks)

Har jeg rett til og få en cd fra elkjøp? Ettersom det var mamma som kjøpte pc-en, la hun all jobb med installasjon til han karen vi fikk hjelp av. Og tror hun tok med 3 års service (da Pc-en er nå 1 år).

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Back up plate ja...

Virker som jeg kommer til og møte på problemer med nedgradering. Så kanskje jeg prøver Linux. Hvordan får jeg aktivert Linux, så det blir min programvare? Og får jeg med de programmene jeg har over til Linux?

Eneste jeg har kontroll på, er at jeg har en Windows.old mappe.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Aktivert Linux? Du vet at Linux er gratis? Alt du trenger å gjøre er å laste ned den distroen du har lyst på (det finnes mange der ute), brenne den på en CD/DVD starte opp fra CD/DVD platen, installere, og vips så har du Linux.

Ville vel ikke anbefalt Linux om du ikke har litt peil på data, for Linux er ikke det enkleste operativsystemet der ute.

Edit:

Ingen av programmene du har i Windows vil funke i Linux. Du må håpe at det finnes egne versjoner til Linux som du kan laste ned.

De fleste spillene dine vil heller ikke funke i Linux.

Ville kanskje anbefalt deg å lese/lære litt mer om Linux, slik at du skjønner at du installerer noe HELT annet enn Windows nå.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Vet at Linux er gratis ja. Har ingen spill på den bærbare heligvis. Eneste jeg ønsker og få med videre er Microsoft Office 2007.

Men skal ta en tur på elkjøp og se om jeg kan få en Vista cd.

Skal du bruke Linux må du nok gå over til OpenOffice som er gratis alternativet til Office.

Mange mener at dette er bra nok eller bedre enn Office 2007, men personlig foretrekker jeg Office 2007. Særlig hvis du har avanserte regneark.

Lenke til kommentar

Greia er at lærerne på skolen tvinger oss til og bruke OpenOffice når det gjelder skriving, for det er gratis.

Men elsker Powerpoint opplegget til Microsoft Office. Så det er powerpoint presantasjoner Office Word blir brukt til.

Men skal prøve det som du sa, Kontorstol :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som jeg sa, vista ligger sikkert på en recovery partisjon på pcen din. Under oppstart, trykk F8 (Eller den tasten som opner boot greiene) og se om der er noe som heter "recovery" eller noe i den dur.

Må bare dra denne opp igjen nå, ettersom jeg prøvde dette, og fant da noe som het "System recovery" tror jeg. Var i hvert fall noe med recovery. Trykket på den, men det skjedde jo ingenting. Pc-en startet bare vanlig opp.

Så også på "Datamaskin", der jeg finner en disk med navn "HP Recovery". Gikk inn på den, men ligger jo ingenting der. Hva må jeg gjøre nå?

Få tak i en Vista CD, eller er jeg screwd? Var på elkjøp i dag, og han karen i supporten sa at jeg måtte ha en recovery får at han kunne nedgradere, men ligger jo ingenting på min HP Recovery stasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...