Gå til innhold

Ryddeprogram til Ubuntu

Atiks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er strengt tatt ikke nødvendig, men om du føler for det, så er dette en grei måte å sjekke og fjerne litt rusk.

sudo su
i terminalen

apt-get -y autoremove && aptitude -y autoclean && aptitude -y clean && dpkg --configure -a && aptitude update

atlef.

Lenke til kommentar

Du har et ekstremt dårlig et som heter "Computer Janitor" (System - Administration - Computer Janitor). Den anbefalte meg å fjerne Dropbox og Google Desktop, fordi jeg visstnok ikke brukte de. :hmm:

Ellers er det noe du ikke trenger, det er faktisk en av fordelen med Linux. Den blir ikke bloatet og treg bare fordi man installerer programmer.

Lenke til kommentar

Men filsystemet blir mer fragmentert etter hvert som filer øker i størrelse, filer fjernes og opprettes. Moderne filsystem som NTFS og ext3/4 kan prøve å formilde konsekvensene av, eller utsette fragmenteringsprosessen gjennom forsinket utskriving og forhåndsallokkering av blokker, men hvis en fil øker i størrelse så er det et tidsspørsmål før filsystemet må splitte filen opp i ikke-kontinuerlige blokker.

På Unix-systemer og lignende har det vært vanlig å splitte tilgjengelig lagerplass opp i partisjoner slik at lesing/skriving til relativt statiske filsystem(-hierarki) som /usr og (til dels) /home ikke lider under fragmentert /var og swap. I tillegg er gjerne en viss prosent av faktisk lagringsplass reservert, og dermed kan overfylling unngås.

Jeg tviler på at størrelsen til Windowsregisteret har noe å si på ytelsen. Det vil si relativt til å lese inn flere konfigurasonsfiler, selv om registerfilen også kan bli fragmentert.

Lenke til kommentar

Hmmmm jeg tenker i rettning av å kjøre:

*sudo rm -r /tmp

*sudo rm -r /var/tmp

Anbefaler å legge disse under et "tmpfs", da dette gir økt ytelse. Sånn ellers så er det altids å renske opp nettlesern, og husk at alle programmer du kompilerer kan fjernes ved å kjøre enten "sudo make remove" eller var det "sudo make uninstall".

Vis du virkelig vil kan du mounte alt som skreves konstant i "temp", som f.eks Nettleserne sine mapper de skriver til i ramfs og kose det med veldig liten bruk av disken <3

Edit: Ext4 har vistnok et defrag verktøy også, kjekt om du vil ha

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...