Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Emnetilttelen sier vel det meste. Jeg er 16 år btw. Endret 2. november 2009 av Slettet-PJ426FqLv6 Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Emnetilttelen sier vel det meste. Jeg er 16 år btw. Du er ikke myndig, men uansett så kan ingen nekte\tvinge på deg noe. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 dette passer kanskje bedre under juss delen av forumet. Selv aner jeg ikke om det skjer noe spesiellt når man blir 16, men er man barn så kan foreldre tvinge en med på ganske mye. Ser ikke helt at det skal forandre seg nevneverdig, men det som sagt langt bedre svar å få i juss delen av forumet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Så lenge man er fyllt 16 så kan man velge ting som har med helsen helt på egenhånd (med mindre man tvangsinnlegges osv.) Hvis ikke du vil ta den så bare ta deg en tur til legen og si til mora di at du har tatt den da. Legen har taushetsplikt så hun kommer ikke til å få vite noe om det. Om legen derimot sier noe så har du grunn til å klage inn legen. Forøvrig så vil jeg anbefale deg å faktisk ta vaksinen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg tar det som et samfunnsmessig sykdomstegn når smårollingene begynner å ty til juss når de ikke liker oppdragelsen de får. Hør på mor di. Ta sprøyta som en mann. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Bare for og få ting litt på plass her. Jeg vil gjerna ta vaskinene jeg. Tingen er bare at jeg og moren begynte og diskutere om hun kunne tvinge meg. Hun sier at hun kan tvinge meg så lenge jeg ikke er myndig. Jeg mener derimot at hun ikke kan tvinge meg. Vi har veddet 200 kr ,hehe Endret 2. november 2009 av Slettet-PJ426FqLv6 Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 drit i sprøten. ikke la andre presse deg å ta den. fare for bivirkninger er der også. vi har overlevd tusenvis av år uten vaksiner å vill gjøre det i fremtiden også Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Bare for og få ting litt på plass her. Jeg vil gjerna ta vaskinene jeg. Tingen er bare at jeg og moren begynte og diskutere om hun kunne tvinge meg. Hun sier at hun kan tvinge meg så lenge jeg ikke er myndig. Jeg mener derimot at hun ikke kan tvinge meg. Vi har veddet 200 kr ,hehe Grensen er 16 år. Står ganske klart forklart her:8.2.1. Foreldre representerer barnetDen helserettslige myndighetsalder er 16 år. Det vi si at når pasienten er under 16 år, er det foreldrene eller de med foreldreansvaret, som representerer barnet. (...) 8.3.1. Hovedregel Når man er fylt 16 år er man i utgangspunktet myndig når det gjelder helsespørsmål. Det vil si at man, på lik linje med voksne, har rett til å få informasjon og ta avgjørelser om egen helse. Helsepersonellet har i utgangspunktet taushetsplikt overfor foreldre og andre pårørende til pasienter som er over 16 år. Det vil med andre ord si at har man fylt 16 år, kan man bestemme om foreldre skal informeres eller ikke. http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...heter/kap8.html http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-004.html#4-4 Endret 2. november 2009 av L4r5 Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Det sies at regjeringa har lov til å tvangsvaksinere befolkningen, men det skjer nok ikke da det hadde blitt for mye leven. Eneste måten de får vaksinert meg på er å stikke sprøyta i liket på likhuset! hadde svineinfluensa i sommer, og tar heller 3 sånne runder til enn å la de pumpe den væska i åra på meg. Endret 2. november 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Gratulerer med å bli 200kr rikere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Bare for og få ting litt på plass her. Jeg vil gjerna ta vaskinene jeg. Tingen er bare at jeg og moren begynte og diskutere om hun kunne tvinge meg. Hun sier at hun kan tvinge meg så lenge jeg ikke er myndig. Jeg mener derimot at hun ikke kan tvinge meg. Vi har veddet 200 kr ,hehe Grensen er 16 år. Står ganske klart forklart her:8.2.1. Foreldre representerer barnetDen helserettslige myndighetsalder er 16 år. Det vi si at når pasienten er under 16 år, er det foreldrene eller de med foreldreansvaret, som representerer barnet. (...) 8.3.1. Hovedregel Når man er fylt 16 år er man i utgangspunktet myndig når det gjelder helsespørsmål. Det vil si at man, på lik linje med voksne, har rett til å få informasjon og ta avgjørelser om egen helse. Helsepersonellet har i utgangspunktet taushetsplikt overfor foreldre og andre pårørende til pasienter som er over 16 år. Det vil med andre ord si at har man fylt 16 år, kan man bestemme om foreldre skal informeres eller ikke. http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...heter/kap8.html http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-004.html#4-4 Å Nydelig Lett tjente penger dette. Takker Lenke til kommentar
Gege Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det sies at regjeringa har lov til å tvangsvaksinere befolkningen, men det skjer nok ikke da det hadde blitt for mye leven. Eneste måten de får vaksinert meg på er å stikke sprøyta i liket på likhuset! hadde svineinfluensa i sommer, og tar heller 3 sånne runder til enn å la de pumpe den væska i åra på meg. Hvis du har hatt svineinfluensa så er du immun og trenger ikke å ta vaksine. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 jeg har tatt meg friheten til å fjerne litt ot fra tråden. hold dere til saken gutter og jenter. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 drit i sprøten. ikke la andre presse deg å ta den. fare for bivirkninger er der også. vi har overlevd tusenvis av år uten vaksiner å vill gjøre det i fremtiden også Si det til de 40-100 millionene som døde sist gang vi hadde H1N1 for ca 90 år siden, eller de 300-500 millionene som døde av kopper i forrige århundre. Eller alle de X millionene som døde av gul feber, meslinger (ca 200 millioner siste 150 år), kolera, byllepest, polio osv osv osv. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Tar du vaksine for sesonginfluensaen da? Er jo i snitt over 20 personer som dør hver uke gjennom hele året bare i Norge av den. Snittet i sesongen ligger på over 40 personer hver uke.. Endret 4. november 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Tar du vaksine for sesonginfluensaen da? Er jo i snitt over 20 personer som dør hver uke gjennom hele året bare i Norge av den. Snittet i sesongen ligger på over 40 personer hver uke.. Nei, men nå kan du ikke sammenligne sesongunfluensaen med nye typer influensa som immunforsvaret ikke kjenner til. Og folk dør ikke av sesonginfluensa, de dør fordi de allerede har en underliggende sykdom/skade (risikogrupper) som fører til komplikasjoner når man blir syk. Folk med god helse takler sesonginfluensaen fint og det er nesten ingen av disse som dør av det, i motsetninger til nye typer virus hvor unge friske menesker dør like fort som risikogruppene. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hva får deg til å tro at man ikke dør av sesonginfluensa, og at svineinfluensaen er så forferdelig? I følge WHO sine tall dør jo mellom 250-500k mennersker årlig av sesonginfluensa. Det er riktig at en pandemi sier mer om smittsomheten enn hvor farlig en infeksjonen er. Pandemi betyr bare at vi står overfor en infeksjonssykdom som ventes å bli verdensomfattende. Vi forventer en situasjon der mange blir smittet og syke. De aller fleste vil kun merke sykdom som ved vanlig sesonginfluensa. Noen få vil få komplikasjoner som i verste fall kan føre til økt dødelighet. For å sette dette i sammenheng kan vi bite oss merke i at den vanlige sesonginfluensaen fører til drøyt 1000 dødsfall årlig. Legemiddelsbivirkninger i Norge antas føre til drøyt samme antall dødsfall årlig. Man antar foreløpig at dødeligheten for influensa A(H1N1) ikke vil overskride noen av disse i særlig grad. Det har vært en del fokus på at yngre mennesker har vært mer rammet enn eldre. Yngre har et omgangsmønster som mulig raskere sprer smitte tidlig i pandemiforløpet. Økt smittsomhet blant yngre kan muligens også tilskrives lavere immunitet enn hos eldre, som har vært utsatt for sykdommer som likner på den aktuelle influensatypen. For de som rammes vil selvfølgelig et dødsfall være ufattelig og dypt tragisk, men for samfunnet i det hele er det altså p.t. ikke særlig større grunn til å frykte dødsfall enn for hva vi ser under sesonginfluensaen. Det som dog er annerledes, er at man må forvente en annen mediadekning av komplikasjonene og dødsfallene enn under sesonginfluensaen nettopp fordi dette er nytt og dermed har en helt annen nyhetens interesse. Selv om sykdommen regnes som en temmelig mild form for influensa, smitter den relativt lett. Dermed kan mange bli syke samtidig. Dette kan ha konsekvenser for hvordan ulike myndigheter og bedrifter skal kunne opprettholde normalt tilbud og drift når pandemien er på topp og mange er borte fra jobb. Dette er årsaken til at myndighetene har kommet med ulike forslag, krav og anmodninger til statlige, kommunale og private foretak for å etterstrebe best mulig drift og funksjon. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hva får deg til å tro at man ikke dør av sesonginfluensa, og at svineinfluensaen er så forferdelig? I følge WHO sine tall dør jo mellom 250-500k mennersker årlig av sesonginfluensa. "Tall fra en svensk undersøkelse tyder på at i en gjennomsnittlig influensasesong dør anslagsvis 1500 personer. De som dør er alt overveiende eldre og personer med alvorlig bakenforliggende sykdom." -FHI ( http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5647:35:::0:0 ) Med andre ord, det er mennesker med nedsatt immunforsvar som dør. Når folk dør av influensa så er en av to grunner til det: 1. Alderdom\sykdom\skade som reduserer immunforsvaret. Kroppen\immunsystemet har ikke kapasitet til å forsvare seg i mot viruet. 2. Immunforsvaret kjenner ikke igjen viruset og har ikke et naturlig forsvar. Dette skjer ved nye typer virus og kan forårsake millioner av dødsfall verden over ved en pademi. Igjennom historien skjer dette flere ganger hvert århundre. Om media har oppblåst svineinfluensaen eller ikke vil jeg ikke uttale meg om. Det som er alarmerende er at unge friske mennesker dør av svineinfluensa, noe som forteller meg at mange av oss ikke har et naturlig forsvar mot denne typen i forhold til sesonginfluensaen. Hvis det er tilfellet og svineinfluensaen sprer seg kan dødstallene være mye høyere og hvem som helst kan dø utenfor risikogruppene. Regner med at FHI vil være føre var i frykt for å ende opp i en situasjon hvor 15000 nordmenn har dødd og 1 million ligger på sykehus. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg tar det som et samfunnsmessig sykdomstegn når smårollingene begynner å ty til juss når de ikke liker oppdragelsen de får. Hør på mor di. Ta sprøyta som en mann. Jeg tar det som et sunnhetstegn! Det betyr at de unge er så opplyste og reflekterte at de ser at det foreldrene gjør strider med norsk lov. sykdomstegn..phø! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå