program Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Om man kan laste opp flere bilder av gangen osv. vet jeg dessverre ikke noe om. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Beklager 'arresteringen', trådstarter, men en diskusjon bør holdes saklig og ikke føre feilinformasjon for andre som leser: Hadde du følgt med i timen så hadde du visst at hardwaren til Iphone 3GS ligger et haav bak konkurrentene nå! Omnia II Omnia HD SE X10 HTC Hero Acer F1 + mange andre modeller som jeg ikke kommer på i farten. hax2010 ikke vær kjepphøy, du aner jo ikke hva du skriver om... Omnia II har en 800 mhz prosessor, men prosessoren er dårligere enn iPhone sin ARM Cortex-A8 til bilde og 3d behandling, og kjører appåtil windows mobile. Den er treigere enn iphone både i brukerinterface, spill, nettleser o.l. Omnia HD har samme ARM Cortex-A8 prosessor som iPhone, men iphone har en hakket vassere PowerVR SGX GPU. Derfor vil iphone gjøre det bedre på grafikkprosessering, mens omnia HD har en egen 430mhz dsp. HD stiller altså ørlite svakere, med noen unntak (f.eks. digitalprosessering for kamera). HTC hero kjører en langt svakere ARM11 prosessor uten samme GPU støtte som iphone sin Cortex-A8 CPU. Hero stiller på ingen måte like sterkt som iphone. Her kan bare android sørge for å i det hele tatt kunne nå opp til apple telefonen. SE X10 og F1 har vel ikke kommet til Norge ennå (correct me if i'm mistaken), så da er listen din blitt snevret ned til én telefon (HD2) som stiller sterkere enn 3GS, og den kom nå nettopp... Endret 8. november 2009 av apegryn Lenke til kommentar
Scrabble Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Det går helt fint apegryn ! Det var interressant å lese.... Det ser da ut til at HD2 stadig kommer tilbake i diskusjonen som et godt alternativ? Bortsett fra som program sier, man vet ikke hva kamera kan gi. ? Lenke til kommentar
iam Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Godt det ikke er din mening som er avgjørende da. Skjønner ærlig talt ikke hvilket behov du har for å vise frem "hardware" muskler og bastante meninger. Det er jo sånn sett godt noen er kresne, ellers hadde markedet vært snevert og lite utviklet. Du har ikke lest mye annet enn dine egne iPhone innlegg tror jeg, hvertfall ikke mine. For jeg har flere ganger nevnt aktuelle kandidater, som andre her har servet med meg på. Noe jeg setter stor pris på ! Nå var det ikke jeg som briefet med hardware specsa, jeg sier bare som det er. Har jeg sagt noe som er feil? Kanskje det er DU som burde lese andres innlegger før du slenger ut påstandene dine. Apegryn kom med heftige faktaer Bra at folk er kresne, men ikke på så høyt grad som deg. Hvis du er på utkikk etter en med(nå quoter jeg deg) godt kamera, enkel tilgang til programmer som blogging +++, god batterikapaistet, god skjerm, raske reaksjon og fin å se på som du skal ha NÅ, da må du ofre en del av kravene dine og leve med det....eller blogge om det. Værsågod, nå har du noe å blogge om itillegg.... Sier ikke at iPhone møter kravene dine heller. Endret 8. november 2009 av iam Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) --- Edit: @iam: Det må være lov å være kresen og ønske mer enn det en nødvendigvis kan få. Det finnes nok ikke en telefon som tilfredsstiller han totalt, men det tror jeg nok han er klar over selv. Han ønsker å bli servert mulighetene og fordeler/ulemper for å overveie hva han skal kjøpe. La oss gi han de beste eksemplene på hvor vi tror han kan få mest ut av en telefon. --- Jeg fikk ikke tatt noen bilder idag pga. farsdagen. Får nesten se om jeg får tid til det neste uke. Dersom du ikke setter lista for høyt på kameraet, så tror jeg HD2 er en knallbra telefon. Jeg har blitt veldig positivt overrasket etter å ha sett en del videoer av den in action på youtube. Jeg er i utgangspunktet mitt veldig skeptisk og kritisk til alle telefoner. De som viser styrke over mine høye forventninger liker jeg. Jeg tror HD2 blir en slik telefon, og jeg har allerede veldig høye forventninger. Hva angår kameraet må du huske at jeg ikke har prøvd eller sett noen prøve det. Megapixler betyr noe men langt fra alt. Fra 3 til 5 mpx trenger ikke bildekvaliteten bli særdeles bedre, men det kan også være motsatt. Nokia N82 er et eksempel på at 5mpx kamera kan gi glimrende resultat, den imponerte meg veldig, i så måte at N82 kan i aller høyeste grad sammenligne seg med flere 8mpx kamera. Endret 8. november 2009 av apegryn Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Beklager 'arresteringen', trådstarter, men en diskusjon bør holdes saklig og ikke føre feilinformasjon for andre som leser:Hadde du følgt med i timen så hadde du visst at hardwaren til Iphone 3GS ligger et haav bak konkurrentene nå! Omnia II Omnia HD SE X10 HTC Hero Acer F1 + mange andre modeller som jeg ikke kommer på i farten. hax2010 ikke vær kjepphøy, du aner jo ikke hva du skriver om... Omnia II har en 800 mhz prosessor, men prosessoren er dårligere enn iPhone sin ARM Cortex-A8 til bilde og 3d behandling, og kjører appåtil windows mobile. Den er treigere enn iphone både i brukerinterface, spill, nettleser o.l. Omnia HD har samme ARM Cortex-A8 prosessor som iPhone, men iphone har en hakket vassere PowerVR SGX GPU. Derfor vil iphone gjøre det bedre på grafikkprosessering, mens omnia HD har en egen 430mhz dsp. HD stiller altså ørlite svakere, med noen unntak (f.eks. digitalprosessering for kamera). HTC hero kjører en langt svakere ARM11 prosessor uten samme GPU støtte som iphone sin Cortex-A8 CPU. Hero stiller på ingen måte like sterkt som iphone. Her kan bare android sørge for å i det hele tatt kunne nå opp til apple telefonen. SE X10 og F1 har vel ikke kommet til Norge ennå (correct me if i'm mistaken), så da er listen din blitt snevret ned til én telefon (HD2) som stiller sterkere enn 3GS, og den kom nå nettopp... Når jeg snakker om hardware så er det ikke bare prosessor og GPU. Jeg tar for meg andre ting som kamera, ram, skjermstørrelse, oppløsning på skjerm, pixeltetthet. Ta for eksempel Omnia HD/II. AMOLED, 8mpix, filmeri 720p osv. Det er en grunn til at mange nettisider sier at Iphone er utdatert. Endret 9. november 2009 av hax2010 Lenke til kommentar
Scrabble Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Godt det ikke er din mening som er avgjørende da. Skjønner ærlig talt ikke hvilket behov du har for å vise frem "hardware" muskler og bastante meninger. Det er jo sånn sett godt noen er kresne, ellers hadde markedet vært snevert og lite utviklet. Du har ikke lest mye annet enn dine egne iPhone innlegg tror jeg, hvertfall ikke mine. For jeg har flere ganger nevnt aktuelle kandidater, som andre her har servet med meg på. Noe jeg setter stor pris på ! Nå var det ikke jeg som briefet med hardware specsa, jeg sier bare som det er. Har jeg sagt noe som er feil? Kanskje det er DU som burde lese andres innlegger før du slenger ut påstandene dine. Apegryn kom med heftige faktaer Bra at folk er kresne, men ikke på så høyt grad som deg. Hvis du er på utkikk etter en med(nå quoter jeg deg) godt kamera, enkel tilgang til programmer som blogging +++, god batterikapaistet, god skjerm, raske reaksjon og fin å se på som du skal ha NÅ, da må du ofre en del av kravene dine og leve med det....eller blogge om det. Værsågod, nå har du noe å blogge om itillegg.... Sier ikke at iPhone møter kravene dine heller. Du får føle deg truffet av det du vil... jeg snakket generelt og det jeg pekte på deg ang. - det var utsagnet om at jeg ikke hadde noen andre alternativer, utenom å komme med krav. nok om den saken fra min side.. Det blir litt blasst å si at det ikke finnes noe, for jeg har funnet mange som jeg tror kan være gode kandidater. Jeg trenger ikke noe mer å blogge om, ei heller blogge om dette - en annen ting er at måten du skriver på, så virker du jo nesten snurt ! Trekk deg utav tråden heller, om dette irriterer deg så. Det er nok av andre som ikke finner meg som bortkastet tid å hjelpe ---Edit: @iam: Det må være lov å være kresen og ønske mer enn det en nødvendigvis kan få. Det finnes nok ikke en telefon som tilfredsstiller han totalt, men det tror jeg nok han er klar over selv. Han ønsker å bli servert mulighetene og fordeler/ulemper for å overveie hva han skal kjøpe. La oss gi han de beste eksemplene på hvor vi tror han kan få mest ut av en telefon. --- Jeg fikk ikke tatt noen bilder idag pga. farsdagen. Får nesten se om jeg får tid til det neste uke. Dersom du ikke setter lista for høyt på kameraet, så tror jeg HD2 er en knallbra telefon. Jeg har blitt veldig positivt overrasket etter å ha sett en del videoer av den in action på youtube. Jeg er i utgangspunktet mitt veldig skeptisk og kritisk til alle telefoner. De som viser styrke over mine høye forventninger liker jeg. Jeg tror HD2 blir en slik telefon, og jeg har allerede veldig høye forventninger. Hva angår kameraet må du huske at jeg ikke har prøvd eller sett noen prøve det. Megapixler betyr noe men langt fra alt. Fra 3 til 5 mpx trenger ikke bildekvaliteten bli særdeles bedre, men det kan også være motsatt. Nokia N82 er et eksempel på at 5mpx kamera kan gi glimrende resultat, den imponerte meg veldig, i så måte at N82 kan i aller høyeste grad sammenligne seg med flere 8mpx kamera. Det går fint, kan vente litt jeg Jeg tenker også litt slik rundt kamera, derfor er jeg veldig spent på testene av HD2. Det er kanskje den jeg har mest forhåpninger til nå, tror jeg Lenke til kommentar
program Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 ---Edit: @iam: Det må være lov å være kresen og ønske mer enn det en nødvendigvis kan få. Det finnes nok ikke en telefon som tilfredsstiller han totalt, men det tror jeg nok han er klar over selv. Han ønsker å bli servert mulighetene og fordeler/ulemper for å overveie hva han skal kjøpe. La oss gi han de beste eksemplene på hvor vi tror han kan få mest ut av en telefon. --- Jeg fikk ikke tatt noen bilder idag pga. farsdagen. Får nesten se om jeg får tid til det neste uke. Dersom du ikke setter lista for høyt på kameraet, så tror jeg HD2 er en knallbra telefon. Jeg har blitt veldig positivt overrasket etter å ha sett en del videoer av den in action på youtube. Jeg er i utgangspunktet mitt veldig skeptisk og kritisk til alle telefoner. De som viser styrke over mine høye forventninger liker jeg. Jeg tror HD2 blir en slik telefon, og jeg har allerede veldig høye forventninger. Hva angår kameraet må du huske at jeg ikke har prøvd eller sett noen prøve det. Megapixler betyr noe men langt fra alt. Fra 3 til 5 mpx trenger ikke bildekvaliteten bli særdeles bedre, men det kan også være motsatt. Nokia N82 er et eksempel på at 5mpx kamera kan gi glimrende resultat, den imponerte meg veldig, i så måte at N82 kan i aller høyeste grad sammenligne seg med flere 8mpx kamera. Dette har du rett i. Men han skulle jo bytte ut iPhone siden kameraet var for dårlig. Da er det jo gjerne kameraet som er noe av det viktigste. Men som sagt. Skal du ha bedre kamera enn på iPhone så tror jeg ikke at HTC er noe å satse på. Jeg ville anbefalt deg en Samsung Omnia HD, men siden SAmsung er uaktuelt så blir det enda vanskeligere. Da forsvinner noen av de aller beste kameratelefonene ut. Lenke til kommentar
iam Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Men som sagt. Skal du ha bedre kamera enn på iPhone så tror jeg ikke at HTC er noe å satse på. Jeg ville anbefalt deg en Samsung Omnia HD, men siden SAmsung er uaktuelt så blir det enda vanskeligere. Da forsvinner noen av de aller beste kameratelefonene ut. Hahaha! Ikke sant!? Sorry, men der fikk du den! men men, HD2 har dual LED flashlight da, så ja, bildene blir sikkert bedre i mørke omgivelser, noe som er bra Edit: BTW, her kan du se noen bilder som er blitt tatt med HD2 bilder Endret 10. november 2009 av iam Lenke til kommentar
program Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jaha. Jeg har aldri påstått noe annet enn at HTC aldri har vært noe gode på kamera. Jeg er ikke helt sikker på hva den hånelige kommentaren din er retta mot. det synes jeg du kan forklare. At HTC-kameraene ikke er noe særlig mye bedre enn kameraet på iPhone, betyr ikke at iPhone har bra kamera, hvis det var det du mente? Lenke til kommentar
iam Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Haha var ikke ment til deg det jeg mente var at nå som bildetkvaliteten ikke var no særlig bedre en iPhonen, gjør at valget blir vanskeligere hvis kameraet var grunnen til byttet. Da var jeg ferdig med denne tråden, sorry for å ha skapt kvalme osv, jeg kjedet meg bare. Nå har jeg funnet på no annet å gjøre Lenke til kommentar
frode8 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Haha var ikke ment til deg det jeg mente var at nå som bildetkvaliteten ikke var no særlig bedre en iPhonen, gjør at valget blir vanskeligere hvis kameraet var grunnen til byttet. Da var jeg ferdig med denne tråden, sorry for å ha skapt kvalme osv, jeg kjedet meg bare. Nå har jeg funnet på no annet å gjøre Tror kansje ironiskt nok at han egentlig ikke vil bytte ut Iphonen, men vil beholde den. Og vil ha folk til å innse at det ikke noen særlig andre mobiler som er bedre å bytte til... Hvis det var det som var poenget, så har han vel egentlig klart det best... Lenke til kommentar
program Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Haha var ikke ment til deg det jeg mente var at nå som bildetkvaliteten ikke var no særlig bedre en iPhonen, gjør at valget blir vanskeligere hvis kameraet var grunnen til byttet. Da var jeg ferdig med denne tråden, sorry for å ha skapt kvalme osv, jeg kjedet meg bare. Nå har jeg funnet på no annet å gjøre Tror kansje ironiskt nok at han egentlig ikke vil bytte ut Iphonen, men vil beholde den. Og vil ha folk til å innse at det ikke noen særlig andre mobiler som er bedre å bytte til... Hvis det var det som var poenget, så har han vel egentlig klart det best... For er tullete kommentarer. Hvis ikke du har noe bedre å si, så hold kjeft. Det finnes i dag mange alternativer til iPhone! Lenke til kommentar
frode8 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Haha var ikke ment til deg det jeg mente var at nå som bildetkvaliteten ikke var no særlig bedre en iPhonen, gjør at valget blir vanskeligere hvis kameraet var grunnen til byttet. Da var jeg ferdig med denne tråden, sorry for å ha skapt kvalme osv, jeg kjedet meg bare. Nå har jeg funnet på no annet å gjøre Tror kansje ironiskt nok at han egentlig ikke vil bytte ut Iphonen, men vil beholde den. Og vil ha folk til å innse at det ikke noen særlig andre mobiler som er bedre å bytte til... Hvis det var det som var poenget, så har han vel egentlig klart det best... For er tullete kommentarer. Hvis ikke du har noe bedre å si, så hold kjeft. Det finnes i dag mange alternativer til iPhone! Rest my case... Need I say more... Lenke til kommentar
program Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 På et forum kan man aldri vite om TS mener seriøst eller ikke. Men man er nødt til å gi svar. Hvis man tror det er tull, så må man la være å svare, ikke gi grunnløse beskyldninger. Og uansett. Hva slags gorskjell gjør det for oss som svarer, om det bare er tull? Ingen verdens ting. Lenke til kommentar
frode8 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 På et forum kan man aldri vite om TS mener seriøst eller ikke. Men man er nødt til å gi svar. Hvis man tror det er tull, så må man la være å svare, ikke gi grunnløse beskyldninger. Og uansett. Hva slags gorskjell gjør det for oss som svarer, om det bare er tull? Ingen verdens ting. Sant det Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Gode bilder er mer enn megapixler. For å illustrere, sjekk disse bildene, tatt med hhv. iPhone 3GS med 3 megapixler og Motorola Droid med 5 megapixler. iPhone 3GS i venstre kolonne, Droid i høyre kolonne: http://dailymobile.se/2009/11/05/camera-du...camera-samples/ For 6 av de 8 bildene gir iPhone 3GS det mest tiltalende resultatet, eller de bildene jeg ville valgt å legge ut på bloggen min (....dersom jeg hadde hatt en blogg). Ser litt mer fristende ut med friske, røde epler enn epler som ser mer ut som poteter... Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Newton: Feil, iPhone tar ikke bedre bilder enn droid. Fotografen som har tatt sammenligningsbildene er en elendig amatør. Feil fokus, lys og blitsbruk gjør det umulig å sammenligne på flere av bildene. Det blir som å sammenligne en ferrari i offroad, mot en avensis på autobahn, hvem er da best å kjøre? bilde1: droid har klarere bilde, bedre histogram. bilde2: Fotografen har fokusert feil plass på droid, var han full mon tro? : ) bilde3: Jeg tror fotografen har brukt feil instillinger. Detaljnivået er bedre på droid. Justerte metningen i photoshop (se vedlegg), hvilket synest du er best nå? bilde4: Her har fotografen ulik lyssetting, og blits på droid. Disse bildene er ikke sammenlignbare i det hele tatt. bilde5: Igjen har fotografen fokusert feil. Droid mangler ikke makroinstillinger. Ikke har han justert hvitbalansen heller, det være om droid har manuell hvitbalanse eller om han ikke har valgt korrekt settingspreset. bilde6: Droid har bedre detaljer, bedre lysnivå/histogram. bilde7: Vel, iPhone har ikke blits, så det var rått parti. Det hadde vært mer interessant å se hvordan droid hadde gjort det mot iPhone uten blits, kanskje det hadde blitt omvendt..? bilde8: iPhone har mye mindre bildestøy, men ikke fullt så klart bilde. Det er forskjell på iso- og/eller lukkertiden. Ut fra det dårlige arbeidet fotografen har gjort tidligere vil jeg anta at du kan få bedre bilde med andre instillinger på droid. Det burde det sett ut fra bilde1 som har samme lyssetting. Av disse to bildene han har tatt derimot, så er iPhone bildet bedre. Jeg synest ikke forskjellen i bildekvaliteten er kjempestor mellom disse kameraene, men sammenligner du side om side, er det tydelig at droid har et bedre kamera. Men som dere sier så betyr mpx ikke så veldig mye. Forskjellen er mye større mellom f.eks. N82 og Droid som begge er 5mpx, enn Droid og iPhone med hhv. 5 og 3 mpx. Vedlegg: Bilde3, justert metning på droid bildet. Endret 11. november 2009 av apegryn Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) @apegryn: Jo, iPhone tar bedre bilder, rett ut av kameraet. Jeg har tatt utgangspunkt i trådstarters behov, som er blogging fra mobiltelefonen. Han ønsker altså å ta bilder med telefonen, og legge disse direkte ut på bloggen sin mens han er på farten, slik jeg oppfatter det. Altså er bildebehandling i Photoshop på PC ikke spesielt relevant, selv om jeg er fullstendig klar over at man kan fikse en god del av feilene Droid gjør mht. fargemetning og fargebalanse på PC'n. Det finnes også enkle bildebehandlingsprogram for smarttelefoner der man kan grovkorrigere enkelte feil. For det andre, både Droid og iPhone har kamera med autofokus og ellers for det meste automatiske innstillinger - men med noen flere muligheter for manuelle innstillinger bl.a for hvitbalanse på Droid. iPhone har derimot mulighet for endring av fokuspunkt ved å peke på skjermen - og som samtidig påvirker hvitbalanse og eksponering - noe jeg tror Droid mangler. Derfor er fokus riktig på iPhone på bilde 2, 5 og 8 - mens Droid bommer. Derfor gjør automatikken en ganske god jobb på iPhone, mens motivet forsvinner når du står og fikler med hvitbalansen osv. på Droid. Fotografen kan godt være en elendig amatør, men den samme amatøren tar altså bilder der de fleste ser bedre ut med iPhone uten bearbeiding. Igjen, det er nettopp en side om side sammenligning som er gjort her, med bilder slik gjennomsnittsbrukeren kunne tatt dem. Mulighetene for overstyring eller manuell kontroll av kameraet i disse telefonene er minimale, og man er i stor grad prisgitt automatikken. Her gjør altså iPhone en bedre jobb mht. eksponering, fokus og fargegjengivelse på mange av bildene, som gjør at sluttresultatet for det formålet som er beskrevet vil bli bedre. bilde 1: Enig. Spesielt himmelen, som er utbrent på iPhone, men har nyanser på Droid. bilde 2: iPhone har autofokus som fungerer bedre, med mulighet for brukerstyring av fokuspunkt. bilde 3: Er ikke i tvil om at iPhone produserer det bildet jeg ville postet på bloggen min, direkte fra telefonen. bilde 4: Reelt nok, i en situasjon der Droid fyrer av blitzen automatisk. Blitzbilder er generelt fæle å se på, men mangel på blitz er jo ofte brukt som et ankepunkt mot iPhone. Hvilken burger fikk du lyst til å spise? Den som har friske farger og kontraster (til tross for en overeksponert bakgrunn), eller den med grusom blitzbelysning der det nesten ser ut som om innholdet i burgeren allerede er spist og kommet ut i den andre enden... bilde 5: Ja, Droid har bl.a elendig autofokus, noe alle tester som tester kameradelen nevner. Så, 5 megapixler med treg og dårlig autofokus, eller 3 megapixler med lynrask og velfungerende autofokus? bilde 6: Bildet fra Droid ser grått og utvasket ut, mens iPhone leverer et mer spennende bilde med god kontrast, dype skygger og framfor alt gode farger. iPhone-bildet kunne enkelt blitt eksponert noe lysere ved å peke på skjermen på en mørkere del i motivet, en mulighet Droid mangler. bilde 7: Jepp, i dette ene tilfellet savner man blitz på iPhone. bilde 8: iPhone gjør en mye bedre jobb med å fokusere på figuren i forgrunnen, og har bedre eksponering og farger. Jeg er nesten tilbøyelig til å mene at iPhone 3GS er grei nok til formålet som trådstarter beskriver, tatt i betraktning at den har et kamera som stort sett fungerer greit nok til øyeblikksbilder eller dokumentasjon av hverdagen, og at den har god software som oppfyller bloggebehovet fullt ut. Endret 11. november 2009 av Newton Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 hallo hallo hallo.. forstår du ikke at dersom fotografen ikke kan bruke kameraet, så kan en heller ikke sammenligne bildene... Jeg markerte teksten i "bilde X:" med rødt hvor jeg forklarer hvorfor det ikke er sammenligningsgrunnlag. @apegryn: Jo, iPhone tar bedre bilder, rett ut av kameraet. Nei, av de bildene fotografen har tatt her kan jeg konstatere at droid tar bedre bilder. Droid er nok ikke best på alle områder, men det har bedre detaljnivå og bedre dynamikk i bildet. iPhone har svakere detaljnivå, og alt for sterk kontrast i samtlige bilder. Sterk kontrast kan være en ønsket effekt blant noen, men for at et kamera skal ta bilder med god kvalitet, skal histogrammet være så jevnt som overhode mulig. Droid gruser iphone på det punktet. Altså er bildebehandling i Photoshop på PC ikke spesielt relevant, selv om jeg er fullstendig klar over at man kan fikse en god del av feilene Droid gjør mht. fargemetning og fargebalanse på PC'n. Det finnes også enkle bildebehandlingsprogram for smarttelefoner der man kan grovkorrigere enkelte feil. Det er ikke relevant i praktisk bruk med mindre en faktisk kan bildebehandling, men det er relevant til kvaliteten kameraet (linsen, sensorbrikken o.l.) kan levere. Råfilen er den som kan fortelle hvor gode bilder kameraet kan ta. Du vet sikkert at kontrast er enveiskjøring. Et kamera med høyt dynamisk rekkevidde kan få høyere kontrast og se like bra ut som kamera med lavt dynamisk rekkevidde. Men motsatt vei går ikke. Det betyr at iPhone aldri kan få samme kvaliteten i skygge- og lys områdene, som droid. Nå går jeg veldig i detaljnivå, men det er for at du skal forstå hvorfor iphone ikke har et BEDRE kamera enn droid, ut fra bildene du linket til. For det andre, både Droid og iPhone har kamera med autofokus og ellers for det meste automatiske innstillinger - men med noen flere muligheter for manuelle innstillinger bl.a for hvitbalanse på Droid. iPhone har derimot mulighet for endring av fokuspunkt ved å peke på skjermen - og som samtidig påvirker hvitbalanse og eksponering - noe jeg tror Droid mangler. Det kan jeg ikke uttale meg siden jeg ikke har prøvd droid. Virker ikke som om du har det heller ... Derfor er fokus riktig på iPhone på bilde 2, 5 og 8 - mens Droid bommer. Derfor gjør automatikken en ganske god jobb på iPhone, mens motivet forsvinner når du står og fikler med hvitbalansen osv. på Droid. Å få korrekt fokus i et bilde er ikke rakettforskning, det kan de fleste mobilkamera idag. Om fokus tar 1 eller 4 sekunder, har ingenting med bildekvaliteten å gjøre, bare brukeropplevelsen. Fotografen er en amøbe, eller kanskje mer sannsynlig en som prøver å forsvare iPhone med å gjøre en konkurrent svakere enn den er. En må se vekk fra feil fotografen har gjort og analysere det en kan sammenligne heller. Fotografen kan godt være en elendig amatør, men den samme amatøren tar altså bilder der de fleste ser bedre ut med iPhone uten bearbeiding. Å jesus gi meg styrke. Les hva du skriver her. Fotografen er en amatør. Den samme amatøren tar dårligere bilder med droid. Hva prøver du egentlig å fortelle? At vi skal basere kamerakvalitet på en amatør? Hvordan tror du bilomtaler og PComtaler hadde vært dersom det var de værste i sitt fag som skulle skrive artiklene. Da hadde ikke jeg lest det verfall :D Igjen, det er nettopp en side om side sammenligning som er gjort her, med bilder slik gjennomsnittsbrukeren kunne tatt dem. Mulighetene for overstyring eller manuell kontroll av kameraet i disse telefonene er minimale, og man er i stor grad prisgitt automatikken. Her gjør altså iPhone en bedre jobb mht. eksponering, fokus og fargegjengivelse på mange av bildene, som gjør at sluttresultatet for det formålet som er beskrevet vil bli bedre.BEEP! feil. Det er IKKE en side om side sammenligning. Hadde han hatt det hadde bildene sett relativt like ut. Her har han fokusert feil, han har brukt feil instillinger og han har ulike lyssettinger. det er, og jeg gjentar, det er IKKE en side om side sammenligning. Har du noe erfaring med fotografi kan du se alle feilene fotografen, som tydelig ikke har peiling på emne, har gjort. Dette tar toppen en time å lære seg. fotografen er en amatør... bilde 1: Enig. Spesielt himmelen, som er utbrent på iPhone, men har nyanser på Droid.bilde 2: iPhone har autofokus som fungerer bedre, med mulighet for brukerstyring av fokuspunkt. Jeg er SIKKER på at droid kan fokusere og produsere et bedre bilde enn iphone i samme setting. Skjønner du ikke at bilder uten samme premisser ikke kan sammenlignes..? Dersom du har problemer med å forstå det så skriv på PM så kan jeg forklare til minste detalj. Men vær grei å si at du faktisk forstår noe så elementært. Og jeg repeterer meg selv om fokustid og enkelthet: "Om fokus tar 1 eller 4 sekunder, har ingenting med bildekvaliteten å gjøre, bare brukeropplevelsen.". Jeg skal ikke krangle hvorvidt iPhone sitt kamera er enklere å bruke, det kan det godt være. Men det kan jeg ikke kommentere da jeg ikke har prøvd droid. Det eneste jeg kan basere noe slikt på er at OSet som iPhone kjører sannsynligvis er mer brukervennlig enn android, som kan gi synergieffekt over på kameradelen av telefonen. Men det bli gjetting. Men nå diskuterer vi KVALITETEN på kameraene, hvorvidt iPhone tar BEDRE BILDER enn droid. Jeg vet jeg har rett. Prøver å få deg til å forstå. bilde 3: Er ikke i tvil om at iPhone produserer det bildet jeg ville postet på bloggen min, direkte fra telefonen. Jeg ville også publisert iPhone sitt bilde om valget stod mellom disse to fotografen hadde tatt, og jeg ikke fikk justere de. Likevel er detaljnivået på droid mye bedre, det har rikere dynamisk rekkevidde, og med korrekt preset tror jeg droid hadde hatt en realistisk metning i bildet. Det baserer jeg på hvor dårlig fotografen har tatt de andre bildene, og fargemetningen i de andre bildene. bilde 4: Reelt nok, i en situasjon der Droid fyrer av blitzen automatisk. Blitzbilder er generelt fæle å se på, men mangel på blitz er jo ofte brukt som et ankepunkt mot iPhone. Hvilken burger fikk du lyst til å spise? Den som har friske farger og kontraster (til tross for en overeksponert bakgrunn), eller den med grusom blitzbelysning der det nesten ser ut som om innholdet i burgeren allerede er spist og kommet ut i den andre enden... Jeg skal svare spørsmålet ditt: Jeg fikk mest lyst til å spise burgeren tatt av droid uten blits. Spør igjen for n'te gang, forstår du at bildene ikke er sammenlignbare? bilde 5: Ja, Droid har bl.a elendig autofokus, noe alle tester som tester kameradelen nevner. Så, 5 megapixler med treg og dårlig autofokus, eller 3 megapixler med lynrask og velfungerende autofokus? Jeg benekter ikke ei heller bekrefter at iphone har bedre brukeropplevelse på kameradelen (som fokus, hurtiginstillinger, automatfunksjoner o.l.). Jeg konstaterer derimot at droid tar bilde med bedre bildekvalitet. På dette bildet var hvitbalansen på droid helt på hodet. Siden jeg gir fotografen null kredibilitet, vil jeg tro at dette er en brukerfeil og ikke et kamerafeil. Er dette beste hvitbalanse innendør derimot, er iPhone mye bedre enn droid på det området. Jeg tviler likevel på at det er tilfellet. bilde 6: Bildet fra Droid ser grått og utvasket ut, mens iPhone leverer et mer spennende bilde med god kontrast, dype skygger og framfor alt gode farger. iPhone-bildet kunne enkelt blitt eksponert noe lysere ved å peke på skjermen på en mørkere del i motivet, en mulighet Droid mangler. Hah er du gal? Det er et bilde midt på natta, hvem vil ha "dype skygger" midt på natta? Droid sitt dynamiske rekkevidde er milevis unna og droid har absolutt best bilde her. Detaljer er også bedre på droid. Du argumenterer nå for at iPhone ikke har "korrekt" innstilt lyset. Hvorfor har du ikke nevnt det samme når fotografen har gjort kjempefeil med droid bildene..? Er ikke det å ta parti med den ene part? bilde 7: Jepp, i dette ene tilfellet savner man blitz på iPhone.Ja, men ærlig talt var det en unødvendig sammenligning, spør du meg.bilde 8: iPhone gjør en mye bedre jobb med å fokusere på figuren i forgrunnen, og har bedre eksponering og farger.haha nei absolutt ikke. For meg ser det ut til at begge har fokusert like bra i forgrunnen. Jeg ser ikke noe ute av fokus på noen av de. Påpek gjerne HVOR iPhone gjør en MYE BEDRE JOBB MED Å FOKUSERE.. iPhone brenner dessuten flere ting på bildet, og tar til og med ikke tatt med himmelen som droid har. Jeg klarer ikke bestemme meg for hvem som jeg synest har mest naturlig metning. Iphone har derimot langt bedre støynivå på dette bildet. Jeg er nesten tilbøyelig til å mene at iPhone 3GS er grei nok til formålet som trådstarter beskriver, tatt i betraktning at den har et kamera som stort sett fungerer greit nok til øyeblikksbilder eller dokumentasjon av hverdagen, og at den har god software som oppfyller bloggebehovet fullt ut. iPhone er en fantastisk telefon å bruke, jeg både hater den og elsker den. Jeg skal ikke ha telefonen selv, men jeg må innrømme at den er den beste telefonen av sitt slag med tanke på brukervennlighet. Men du kan jo ikke sitte der og mene noe om hvorvidt kameraet er godt nok for trådstarteren. Har f.eks. sett bildekvaliteten til c905? Han har en slik fra før, og ønsker nok en telefon som kan levere, så nærme som mulig, like bra bilder. iPhone ligger milevis bak hva angår bildekvalitet. (som betyr bildekvalitet og ikke alt annet, vi snakker ikke autofokustid eller lettvinthet..!). De fleste 5mpx vil nok gi bedre kvalitet enn iPhone, selv om jeg ikke skal konstatere at det alltid er tilfellet. Iphone er ikke akkurat det beste 3mpx kameraet du får heller. Newton, skal vi starte en tråd om iphone vs droid kamera tråd? Jeg vet jeg har rett og kan diskutere deg hull i hodet : p cheerz.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå