Aetius Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Carl Zeiss står for god optikk, og nå kommer også deres 35 mm i Canon-fatning. Les mer Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Objektivet er konstruert i 100% metall, i følge Carl Zeiss, og er følgelig solide saker. Mulig at det er solide saker, men 100% metall bryter lys på en heller kjip måte, så jeg tror heller jeg holder meg til min betydelig rimeligere 200mm 2.8L til å ta bilder av ekorn og hjort 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Good point, men fra spøk til revolver så er det faktis metallioner i T*-coatingen, så *litt* metall må lyset faktisk igjennom. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Tipper det er få som vet at det ikke er så mange av fotomerkenavn som faktisk ikke produserer glasset selv. Er det noen her som vet hvor mange som produserer selv ? dette blir morro Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Afaik gjør ihvertfall Canon det selv, but please - Enlighten me! Lenke til kommentar
JadedGamer Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Vil disse Carl Zeiss-objektivene konkurrere med Canons L-serie? Eller vil de komplementere dem ved å ha andre fordeler? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Cosina i Japan produserer produktene for Carl Zeiss. Produktene designes i Oberkochen i Tyskland. Cosina er også produsent av andre kjente merkevarer som Contax og Zeiss Ikon. Sony har også i samarbeid med Carl Zeiss produsert objektiver til deres egen Alpha-serie. Carl Zeiss (Tyskland) produserer mest høypresisjonsinstrumenter og optikk til medisinsk utstyr. JadedGamer: Helt klart en definitiv konkurrent når det gjelder oppløsningsevne, farger og mikro-kontrast. Byggekvalitetsmessig ligger objektivene over Canon når det utelukkende blir brukt ekslusive materialer. Ingen plast på fokusring for eksempel, og bajonettfeste for kamera, solblender og filter i metall. Mange klager på manglende autofokus (hvorfor?) i objektivene til Carl Zeiss, men jeg vil heller ha presis og silkemyk fokusring fremfor autofokus på disse objektivene. Svært lang vandring på fokusringen gir mye "skruing", men uovertruffen presisjon sammen med en stor og god søker. Personlig tar jeg bedre bilder når jeg må "stoppe opp" å gjøre ting manuelt. Som med alle "luksusmerker" så koster det å være kar. Jeg føler større glede ved fotograferingen min når det kommer til kvaliteten på mekanikken, men også den strålende (unike?) bildekvaliteten objektivene gir. Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg kommer aldri til å kjøpe et så dyrt objektiv uten autofokus. Bruker 95% autofokus av alle bildene jeg tar. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Zeiss handlager vel fortsatt de mye dyrere objektivene for filbransjen så vidt jeg vet? Det er vel dog i sammarbeid med ARRI om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Helt riktig det du sier Ole_Gunnar. ARRI og Zeiss samarbeider om cinemaoptikken. ARRI er kanskje mest kjent for Arriflex 35, men også optikken som for eksempel "Master Prime", "Master Macro 100". Master Prime har brennvidder fra 14mm til 150mm med en lysstyrke på T/1.3. Enda mer kjent er Zeiss Makro-Planar 100mm f/2.0 som også er et samarbeid mellom ARRI og Zeiss. Helt fantastisk optikk. Punktum. Det råeste jeg vet ARRI produserer er deres Arriflex 765 videokamera. Et beist på 32kg som bruker 65mm film som gir 2-100 bps. Scannet over til 4K (4096x3072 piksler) er vel dette noe av det aller beste man kan oppdrive av kvalitet, men det koster. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Gromt er det jo, men Canon's 35mm f1.4 er jo ikke så mye dyrere, og med fordeler som autofokus, ett blendertrinn og værtetting. Hadde det veid halvparten ville det vært en super sak, men når det veier såpass mye er det uaktuelt for meg. For de som filmer mye må det være en fin sak siden man får bedre kontroll på fokusen. Lenke til kommentar
Crisz Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Er det slik at jo mer mm jo mer videvinkel er det? Her er det 35mm er det mye? Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Det er motsatt. 35mm er omtrent normal, hva øyet ser, på crop. 50mm er normal på fullformat. Endret 5. november 2009 av lurfelus Lenke til kommentar
Crisz Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Så det vil si at små kompaktkameraer med videvinkel på 27mm er bedre enn 35mm? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Spørs hva du mener med "bedre". Ja, om de har vidvinkel tilsvarende 27mm på FF så har de mer vidvinkel. Bildekvaliteten vil være mange hakk dårligere enn med dette objektivet + nesten hvilket som helst kamerahus. På mellom- og storformat vil 35mm være mer vidvinkel enn tilsvarende 27mm FF på et kompaktkamera. Lenke til kommentar
Crisz Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Takk for at du forklarte det! Har liksom alltid vært litt usikker på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg