Gå til innhold

Linux på en 486 m/cdrom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. GUI kan du primært sett bare glømme. Du har for lite ram.

Vil du prøve deg likevel vil jeg anbefale en av BSD-variantene.

Uansett hvilken *BSD eller Linux-distro du velger bør du koble harddisken til ei raskere maskin og installere og kompilere skreddersydd kjerne til den maskina der, siden den har så lite ram. FreeBSD 5.0 vil kjøre helt fint på den, men kjerna som kommer med er på 5,7 mb. Ei skreddersydd kjerne vil være på 1-2 mb.

Lenke til kommentar

Men hvis fyren kompilerer på en 686 (P2 eller nyere) blir ikke da kjerna ubrukelig for en 486?

Eller er kjerna 386 uansett hva?

Forresten Admin'c, grafikk kan du glemme, men maskina egner seg godt for irc'ing, skriving og andre morsomme kommandolinjesaker :D

MarcelSB

Lenke til kommentar
Men hvis fyren kompilerer på en 686 (P2 eller nyere) blir ikke da kjerna ubrukelig for en 486?

Eller er kjerna 386 uansett hva?

i386-plattformen omfatter alt fra 386sx til barton xp 3200. Dog har de nyere prossessorene noen flere instruksjonssett enn de gamle. Hvilke instruksjonssett operativsystemet skal kompileres med settes i kernel-config-fila og i /etc/make.conf. Dersom det hele skal kjøres på en 486, setter man cpu=i486 (hvis jeg husker riktig) disse to stedene, eller man lar være å forandre på originaloppsettet som er kompatibelt med 486. Det hører med her at det er veldig lite å tjene på å bygge for en spesifikk prosessor-klasse, kansje 5 prosent i hastighet fra 386 til 686.

Jeg har buildworlda på athlon-maskina og boota rett opp på en gammel p166. Jeg har en 486sx med 8 mb ram jeg skal få på nett en vakker dag med denne teknikken. Buildworld på ei slik maskin tar visstnok en måned...

Lenke til kommentar

Den ene 486en min har 8mb ram. Den klarte ikke å boote installasjonsprogrammet til FreeBSD (4.7 og 5.0) og Debian. Den bare frøys under oppstarten. Med mere ram gikk det fint. Men uansett, det endte med at jeg la inn NetBSD, og det funka fint. Jeg ville ikke satsa på å bruke X på den :D

Lenke til kommentar
Den ene 486en min har 8mb ram. Den klarte ikke å boote installasjonsprogrammet til FreeBSD (4.7 og 5.0) og Debian. Den bare frøys under oppstarten. Med mere ram gikk det fint.

FreeBSD krever 16 mb for å kunne installeres, men kan kjøres på mindre ram enn det.

Hvordan går det med NetBSD? Hvor stor er kjerna?

Lenke til kommentar
Hvordan går det med NetBSD? Hvor stor er kjerna?

Vel, jeg bruker den ikke til noe, jeg bare lekte meg med den. Til det så gikk det ganske greit. Hvor stor kjerna var, sjekka jeg ikke. Men det gikk ihvertfall fint å boote med den. Har den i et skap nå, så jeg orker ikke dra den fram for å sjekke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...