Beges Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Sitter og skriver ned notene på den andre kaukingen i denne reklamen ( ), og finner ut at den kan skrives som G# harmonisk moll Men grunntonen i det hun synger er C#, ikke G#. Finnes det et annet navn på G# harmonisk moll spilt fra C#? Jeg tenker noe a la C-dur spilt fra F, som blir F-lydisk... Endret 2. november 2009 av Beges Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hvis jeg ikke husker feil fra et folkemusikkurs på Voss som jeg deltok på for mange år siden, så er det ikke så uvanlig å "låne" en tone her og der i norsk folkemusikk, slik at man dermed ikke kan plassere en melodi i en eller annen flott oppgått skala. Det kan kanskje være tilfelle her. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 kalles vel lydisk b7? Lenke til kommentar
Beges Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Lydisk b7? Nå virker det som om det er no jeg ikke har lært meg her... Aldri lest om noen skala som blir kalt b7 eller lignende? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 hmm, nå tok jeg visst feil... hvis det hadde vært melodisk moll, hadde det blitt lydisk b7. Så trekker den tilbake Men fin skala åkke som Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg prøver meg igjen med dorisk #4! Lenke til kommentar
Beges Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Hm, er redd jeg ikke skjønner hva "#4" eller"b7" skal stå for i skalalære Dorisk med forhøyet kvart og lydisk med senket septim, mener du? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Ja. Men skalen hun bruker i første lokket er vel vanlig Lydisk, det som er standard for norsk folkemusikk. Det andre lokket er Dorisk #4, den har et annet navn også, eller den har flere navn, men dorisk #4 er like forståelig. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Okei, takk Da har jeg lært meg no' mer om skalaer i dag og! Noe lettere å si C# dorisk #4 enn G# harmonisk moll spilt fra C#, ja. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Kan fortelle at den også heter "spansk frygisk" på norsk. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Jeg diskuterte endel med en gitarist-kompis, han mente det het spansk-frygisk, men jeg mener bestemt at spansk-frygisk er harmonisk moll fra 5. trinn, for da får man b2, noe som passer bra med frygisk. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Holder meg til G#dorisk 4# jeg, det var et lett og oversiktelig begrep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå