Gå til innhold

Ustabilt P4G8X

Mickey

Anbefalte innlegg

Sitter her med et P4G8X Deluxe som jeg kjøpte like før påske.

Har hatt problemer med dette siden jeg kjøpte det.

Til å begynne med så kom det bedskjed om at hardware monitor hadde oppdaget en feil, og så da at temperatur og RPM hadde noen helt sinnsyke tall. Jeg skrudde alle valgene på hardware monitor til ignore, siden jeg har hatt samme problem med et annet hovedkort fra ASUS, og som løste seg ved å flashe BIOS. Barnesykdommer, rett og slett. Jeg trodde det samme om mitt nye P4G8X Dlx. Men i den senere tid har maskinen blitt veldig ustabil, den låser seg helt vilkårlig, og jeg må reboote. Og post speech-dama har nå begynnt å mase igjen. Denne gangen skriker hun "CPU voltage out of range" Jeg blar frem manualen, og ser der at man har to valg: 1: Sjekk strømforsyning. 2: Kontakt ASUS.

Selvfølgelig gjør jeg det letteste først, og prøver noen andre PSU jeg har liggenes. Men uten resultat. Dama skriker fortsatt det samme, og maskinen er fortsatt like ustabil. Å kontakte ASUS sent på en lørdagskveld, er vel det samme som å tro at påskeharen er gift med julenissen. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er hk ødelagt? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har akkurat samme problem med mitt P4G8X oppsett. Midt inni et eller annet prosjekt kommer det opp kritisk systemfeil og jeg må reboote. Det er veldig irriterende når man driver videoredigering etc. Når feilen kommer ser det nesten ut som skjermkortet har konket ut, dvs oppløsningen på skjermen går i do og fargene nesten borte.

Har i tillegg problem med å få koble USB&1394 kontaktene i fronten av mitt Chieftec Dragon til hovedkortet. Benevnelsen på kablene fra kabinettkontaktene stemmer overhode ikke med HK-manualen.

Noen ideer???????????

:oops:

Lenke til kommentar
Har akkurat samme problem med mitt P4G8X oppsett. Midt inni et eller annet prosjekt kommer det opp kritisk systemfeil og jeg må reboote. Det er veldig irriterende når man driver videoredigering etc. Når feilen kommer ser det nesten ut som skjermkortet har konket ut, dvs oppløsningen på skjermen går i do og fargene nesten borte.

Dette er jo en kjent feil med ATi Radeon 9700 Pro kort på Granite Bay chipset (Hovedkort som f.ex Asus P4G8X Deluxe). Til og med Intel har

innrømt at det er problemer med AGP 8x på disse chipsetta. Det du må

gjøre er å skru av Fast Write i SMARTGart (finnes i innstillinger/avansert

under egenskaper for skjerm), og muligens også sette AGP til 4x både i

BIOS og i SMARTGart.

Sjekk denne monstertråden for mer info:

http://www.abxzone.com/forums/showthread.p...&threadid=35322

Lenke til kommentar
Sitter her med et P4G8X Deluxe som jeg kjøpte like før påske.

Har hatt problemer med dette siden jeg kjøpte det.

Til å begynne med så kom det bedskjed om at hardware monitor hadde oppdaget en feil, og så da at temperatur og RPM hadde noen helt sinnsyke tall. Jeg skrudde alle valgene på hardware monitor til ignore, siden jeg har hatt samme problem med et annet hovedkort fra ASUS, og som løste seg ved å flashe BIOS. Barnesykdommer, rett og slett. Jeg trodde det samme om mitt nye P4G8X Dlx.  Men i den senere tid har maskinen blitt veldig ustabil, den låser seg helt vilkårlig, og jeg må reboote. Og post speech-dama har nå begynnt å mase igjen. Denne gangen skriker hun "CPU voltage out of range" Jeg blar frem manualen, og ser der at man har to valg: 1: Sjekk strømforsyning. 2: Kontakt ASUS.

Selvfølgelig gjør jeg det letteste først, og prøver noen andre PSU jeg har liggenes. Men uten resultat. Dama skriker fortsatt det samme, og maskinen er fortsatt like ustabil. Å kontakte ASUS sent på en lørdagskveld, er vel det samme som å tro at påskeharen er gift med julenissen. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er hk ødelagt? :shrug:

Ser du har 9700pro, det lager et sant helvette for meg, har du opdatert biosen din? det hjalp for meg, men prøv et annet skjermkort eter bios oppdateringen hvis det er like ustabilt da

Lenke til kommentar
Bios 1005 for P4G8X Deluxe skal fikse en del bugs med AGP-porten.

Prøv den, tilbakemelding ønskes.

Jeg prøvde også bios 1005, men uten at det gjorde noen forandring.

Kan jo hende at det hjelper for han som starta tråden, men tviler på det.

Lenke til kommentar

Har brukt BIOS rev. 1005 siden den ble sluppet, men problemet vedvarte.

Har søkt en del på diverse forums, og er fullstendig klar over at det er et problem med Granite Bay og Radeon 9700, dette var jeg klar over allerde før jeg kjøpte komponentene. Har skrudd av FastWrite, og kjørt AGP på 4X hele tiden. Tror kanskje min første post burde ha inneholdt denne informasjonen. Har forøvrig prøvd alle BIOS rev. tilgjengelig for dette HK, og jeg har prøvd å bytte ram, skjerkort, ta ut scsi kontroller, bytte PSU, disable innebygd LAN, LYD og ATA/SATA, men ikke noe førte fram.

Kortet er levert til butikken, og jeg forventer et nytt tilbake innen onsdag.

Lenke til kommentar
Har brukt BIOS rev. 1005 siden den ble sluppet, men problemet vedvarte.

Har søkt en del på diverse forums, og er fullstendig klar over at det er et problem med Granite Bay og Radeon 9700, dette var jeg klar over allerde før jeg kjøpte komponentene. Har skrudd av FastWrite, og kjørt AGP på 4X hele tiden. Tror kanskje min første post burde ha inneholdt denne informasjonen. Har forøvrig prøvd alle BIOS rev. tilgjengelig for dette HK, og jeg har prøvd å bytte ram, skjerkort, ta ut scsi kontroller, bytte PSU, disable innebygd LAN, LYD og ATA/SATA, men ikke noe førte fram.

Kortet er levert til butikken, og jeg forventer et nytt tilbake innen onsdag.

Jeg endte opp med å selge hk og kjøpe meg et 875 basert hk isteden, og

angrer ikke et sekund. Føler vel litt at Granite Bay aldri burde blitt sluppet...

Lenke til kommentar
Jeg endte opp med å selge hk og kjøpe meg et 875 basert hk isteden, og angrer ikke et sekund. Føler vel litt at Granite Bay aldri burde blitt sluppet...

Spørsmål:

1) Hvilket Hovedkort / CPU kombinasjon hadde du?

2) Hvilket Hovedkort / CPU byttet du til?

Lenke til kommentar
Jeg endte opp med å selge hk og kjøpe meg et 875 basert hk isteden, og angrer ikke et sekund. Føler vel litt at Granite Bay aldri burde blitt sluppet...

Spørsmål:

1) Hvilket Hovedkort / CPU kombinasjon hadde du?

2) Hvilket Hovedkort / CPU byttet du til?

1) Asus P4G8X Deluxe / P4 B 2.66 GHz

2) Abit IC-7 / P4 C 2.60 GHz

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

OK, nå 3/4 år etter at problemet oppstod første gang med mitt oppsett m ASUS P4g8x P4 2,53 ATI ratheon9500 kan jeg i retrospekt gi dere løsningen(for mitt system ihvertfall!)

Problemet ligger i kompatibilitet mellom hovedkort, skjermkortdrivere og XP. Jeg løste det ved å gjøre følgende:

-Avinstaller skjermkortdriverne, ta skjermkortet ut av HK og sett på plass igjen. Installer skjermkortet kun med XP driver, ie ikke sett inn CD'en som kom med skjermkortet. (Litt mindre futt i skjermkortet, men nå er det stabilt)

-Innstaller siste versjon av Direct-X

systemet mitt har ikke engang så mye som blunka siden dette, helt til jeg kjørte windows update og i vannvare kom til å laste inn en mengde drivere, bla. nye skjermkortdrivere fra ATI. Nå tok det 10sekunder så krash i god gammal stil!

Etter en systemgjenoppretting var alt normalt igjen.............

Good luck!

Endelig fornøyd etter litt for mye Bull sh....!

Lenke til kommentar
Sitter selv med P4G8X og Radeon 9700.

Har ikke gjort noen instillinger i BIOS, kjører på de nyeste Omega driverne.

Vært rebootet ca 10 ganger på 12MND.

Aldri hatt ett mer stabilt system :)

Så du har altså fått til å bruke omega driver? Den prøvde jeg også på mitt system uten suksess, på lik linje med alle andre drivere for radeon kort jeg kom over. Synes det er besynderlig at produsentene sender på markedet "halvgode" produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...