Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forlenge nettverk til uthus?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et uthus som ligger ca. 50m unna hovedhuset som jeg gjerne skulle hatt bedre internett i. Huset er en dedikert kino og jeg trenger derfor god dekning der (HTPC, XBOX live, Blu-ray spiller). Jeg hadde egentlig tenkt ut en løsning hvor jeg kobler en router til som extender med en kabel på 60m elns i mellom, men har kommet til konklusjonen av at jeg da må bore hull i husveggen rett og slett for å få kabelen ut der. Så det jeg lurer på er om det finnes en ekstra boks som kan sitte utenpå husveggen og ta i mot signaler trådløst for så å sende de via kabel til router nr.2? For å gjøre det lettere å forstå:

post-188571-1257156581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De boksene utenpå veggen må vel ha en eller annen form for strømforsyning, og da må du vel kanskje lage et hull i veggen uansett? Ville de fungert bedre om du la kabelen fra router#1 opp på loftet, gjennom veggen, ned langs yttervegg, osv. ?

Forøvrig kan du sikkert bruke et par Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware (som du legger inn og konfigurerer selv) for å oppnå det du er ute etter. (Men en kabel er nå mye enklere, da. Legg den i rør under bakken, så kan du enkelt skifte kabel om behovet skulle dukke opp.)

Lenke til kommentar

Extenderen som ligger utenpå veggen kan evt. få strøm fra løftet (mye enklere å bore hull der, og få strøm til den. Strekningen mellom hovedhuset og garasjen er allerede kablet (strømkabler) med kabler som ligger ca. 2.5 meter over bakken (over innkjørselen), så det vil være enkelt å bare dra kabelen sammen med dem. Problemet er strekningen mellom router en og husveggen. Jeg kan legge kabel fra router en og opp trappen til andre etasje også trappen opp til loftet, men det vil være mye arbeid å legge kabel langs alle listene, samt at jeg vil da bruke utrolig mye kabel. Hadde sett for meg en slags repeater som tar imot trådløst i ene enden, også sender videre med kabel til router nr. 2

Endret av ToYBoi
Lenke til kommentar
De boksene utenpå veggen må vel ha en eller annen form for strømforsyning, og da må du vel kanskje lage et hull i veggen uansett? Ville de fungert bedre om du la kabelen fra router#1 opp på loftet, gjennom veggen, ned langs yttervegg, osv. ?

Forøvrig kan du sikkert bruke et par Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware (som du legger inn og konfigurerer selv) for å oppnå det du er ute etter. (Men en kabel er nå mye enklere, da. Legg den i rør under bakken, så kan du enkelt skifte kabel om behovet skulle dukke opp.)

Hva vil de linksysene gjøre da? Fungere som extendere?

Lenke til kommentar

Hva vil de linksysene gjøre da? Fungere som extendere?

Jeg så for meg å plassere en WRT54GL som "extender" på husveggen i nærheten av Router #1. WRT54GL vil her kjøre DD-WRT i Client Bridge modus, dvs. den kommuniserer trådløst med router #1 og "sprer" lokalnettet utover via sine 4 LAN-porter. En kabel tilkoblet her vil kunne trekkes over til Router #2.

WRT54GL er typisk innendørs utstyr, så hvis den kan stå på loftet - eller i hvert fall under tak - (gjerne med litt isopor rundt om vinteren), så vil nok det være en fordel.

Router #2 trenger strengt tatt ikke være en router heller, om jeg forstår deg rett. Hvis du vil ha tilgang til det samme lokalnettet i kinoen som inne i huset, så er det nok at "Router #2" er et trådløst aksesspunkt (AP), eventuelt et kombinert AP & switch (for kablete tilkoblinger). Et hvilket som helst AP kan brukes, så lenge du har en kabel ut til "Router #2"-plassen.

Eller du kan bruke en WRT54GL med DD-WRT i Wireless Access Point modus.

(Nei, jeg får ikke prosenter av salget.)

edit: srikveleif

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hva med en trådløs sender som de sier over, men med spesialbygd antenne? Så kan du sende antennen i et vindu pekene mot uthuset (som jeg forsåvidt leste som utedo, stussa på kino på utedoen :ermm: )

Hva med kabel opp til loftet, ut og så hengende i lufta over til utehuset? Risky hvis du skal ha høye ting under da.

Lenke til kommentar

Fra før av har jeg router #1 og router #2, men jeg tviler på at router #2 kan fungere som en extender som tar imot signalene, så da blir det nok en WRT54GL i såfall. Internett i strømkontakten har jeg også tenkt på, men tviler på at dette er noe moren min sier ja til. Da må vi vel bytte masse rart av utstyr osv... Men det vilel vært utrolig fint, for da kunne jeg også fått TV gjennom der og få kvittet meg med Riks-TV helvette som for tiden ikke funker i det hele tatt :mad: Takk for all hjelp hittil, hvis noen har flere forslag tar jeg de gjerne i mot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har noe av det samme med hjemmekino over garasjen, valgte da å grave ned kabel.

Dette hovedsaklig på grunn av stabilitet og streaming av HD.

Har da også trådløs nett, HTPC og 360 koblet til.

Teoretisk skal jo 54mb holde i mengder til komprimert HD, men spørs jo hvilken hastighet du får på slike avstander..

Lenke til kommentar
Er jo mulig å sende internett igjennom strømnettet?

Hadde det før. Problemet mitt var at det var begrensning på 14mb/s.

Men rekne med at dei har laga nye sidan sist.

Ser ut til at de har tatt noen skritt videre ja. Ikke allverdens dyrt heller. 200Mbps er sikkert i medvind og med sola i ryggen, men bør vel likevel være kapabel til å håndtere bruken beskrevet her.

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10533153;c:100551

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...