Gå til innhold

Er ikke det enkleste å bare kvitte seg med ALLE rovdyra?

jonlem

62 stemmer

1. 1. Hva skal vi gjøre med rovdyra, mener dere?

• Fjern dem alle, det er ikke plass til dem hos oss.
      2
    • Vi trenger rovdyr i Norsk fauna - inkludert ulv.
      59
    • Utrydd ulven, de andre kan være.
      3

Anbefalte innlegg

Se denne saken, og kommentarene under artikkelen. Et voldsomt engasjement ser jeg.

Elghund drept av ulv - NRK Østfold

Samme greia i VG

- Dette er resultatet av norsk rovdyrpolitikk, vi har egentlig ikke en ulveforvaltning i Norge, sier Nils Solberg, leder i Folkeaksjonen for en ny rovdyrpolitikk, til VG Nett.

VG Nett har dette som en av hovedsakene sine idag.

La meg, før jeg fortsetter, uttrykke min største medfølelse for hundeeieren som har mistet kjæledyret sitt.

Men så, nå ble en hund angrepet av ørn heromdagen. Hva skjer?

Et lite oppslag i VG, NRK skriver ikke et ord. Ikke et ord i Dagbladet eller Aftenposten heller.

Så til spørsmålet mitt;

Hvorfor er det så mye verre når ulv angriper hund, enn om ørn gjør det?

Hvorfor skaper det så fryktelig mye mer debatt? Hvorfor er det bevis på en "feilslått rovdyrpolitikk"?

Litt av gjennomgangstonen i ulvesaken er at folk mener at når ulven tillater seg å ta hunder, kan det jo ikke være lenge igjen før den tar barn også.

Det mener jeg ørna akkurat like godt kan gjøre, og kanskje enda mer sannsynlig.

Bjørn, jerv, gaupe og ørn dreper langt flere husdyr og andre dyr og er en mye større fare for folk enn ulven.

Hvorfor er ulven så viktig å bli kvitt da?

Er det slik at om det at en ulv tok en hund i østfold, er det et godt argument for å utrydde ulven?

Ja, så bør resten av rovdyra også utryddes. Men det er det ingen som sier, hvorfor?

EDIT

Litt presisering i "undersøkelsen"

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler meg ikke truet av rovdyrene. Så da hadde jeg ikke trengt å flytte da. Men altså, dreper vi alt av ulver, bjørner og andre rovdyr, så går jo økosystemet her i Norden bananas. Plutselig får vi uendelig mange elger og rådyr, og disse stammene blir syke og dårlige. Skal man absolutt av sauer, så må man tåle at ulven tar en sau i ny og ne. Rovdyra var her først, ikke de dumme industrisauene.

Luftbor: De var her før oss. Vi tar oss allerede godt nok til rette i naturen, så hvorfor skal vi ødelegge den enda mer?

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Hvorfor skal man ha ulv, utover argumentene ala "det er vakkert"?

Nei, det er jo dette vi har snakket en del om før. Bærekraft, økosystemer og slikt ;)

Rovdyra har en naturlig plass i den norske faunaen.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Pirk. Ulv sorterer under rovdyr. Se hva jeg skrev.

Å snakke høytflygende om økosystem er ikke særlig argumenterende.

Når du selv eksemplifiserer med ulv, så burde også argumentene for ulv være tilstede.

edit: fikset skriveleif

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Vel, greit.

Ulven er, som andre rovdyr, en del av opprinnelig norsk fauna, norsk natur.

Rovdyrene bidrar til å holde byttedyrbestanden nede på et bærekraftig (unnskyld, jeg må bruke det ordet!) antall, og er med på å hindre sykdomsutbrudd hos disse.

I tillegg er de med på å hindre overbeiting på sårbare områder.

Ulven er en del av denne rovdyrbestanden som er viktig for norsk natur, så hvorfor skal den ikke være her?

Men, nå var ikke tanken bak denne tråden å skulle avgjøre om ulven har en naturlig plass i norge eller ikke, det er det jo gjort så altfor mange forsøk på å bli enige om før.

Nå er det nå slik at det finnes ulv i Norge, det er ikke til å komme fra.

Ulven gjør som ulver flest, de er rovdyr og kjøttetere, og skaffer mat til seg selv og sine. Akkurat som jerv, gaupe, bjørn og ørn.

Hva er egentlig forskjellen på ulv og et hvilket som helst annet rovdyr?

Hvorfor er det slik at ulvens aktiviteter skaper så fryktelig mye mer debatt og styr enn feks ørn?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Norge har nå vært ulvefritt, så argumentet om populasjonskontroll er nå en smule forringet i og med at jeg ikke kan huske å registrere at elgen stod på kjøkkenet hele tiden. Problemet med ulv er at den bedriver overskuddsdreping. Hadde den tatt et dyr for føde så hadde det sannsynlig hvert ingen klaging fra bøndene.

Lenke til kommentar

Vi vet ikke hva som skjer hvis vi fjerner ulven, selv om det mest sannsynlig ikke skjer noen ting. Det er derimot en 'slippery slope' å bevege seg nedover. Jeg synes mygg er noe jævelskap. Skal vi utrydde dem? Bjørn dreper også mye sau. Skal vi fjerne dem?

Det vil alltid være aspekter med naturen som ikke passer perfekt inn i vårt samfunnsbilde, men det enkleste er ikke alltid det beste. Hvis vi holder på sånn vil det unektelig føre til skade på økosystemet på et tidspunkt.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Litt off-topic, men jeg trodde det var ganske lite ulv i Norge? Eller tar jeg feil?

Det er ikke mye nei. Det er vel vanskelig å si, de streifer endel, og bryr seg sånn sett fint lite om menneskers forsøk på å tegne streker på papirer.

Men, man regner vel med drøyt hundre individer til enhver tid tror jeg.

@Luftbor - du vet hvorfor ulven forsvant fra norske skoger? ;)

Jeg har hatt elg på kjøkkenet.

Okei, kanskje ikke inne på kjøkkenet, annet enn i gryta, men kloss oppi kjøkkenvinduet.

Lenke til kommentar

Værste jeg veit er å treffe de jævla uldottene når jeg er på fjellet.

Spiser opp bær-lyngen og driter i all tyttebæra.

Nei, det virkelige problem i norks landbrukspolitik er bønder. Presser opp matvarepriser. Mer skatt slik at vi kan subsidiere det ulønnsomme jordbruket. Og attpåtill vil dem fjerne alle rovdyra fordi dem ikke gidder å passe på dyra sine, eller kjøpe seg en Lama (lamaen finner seg til rette i flokken og jager vekk rovdyr)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke få bøndene til å lage ordentlige gjerder rundt dyrene sine. Og gjør de ikke det får de ingen erstatning.

Mener jeg så på en reportasje om dette for en god stund siden. Der var det en sauebonde som mente det var staten sin skyld at rovdyr tok sauen hans. (Og det var utrolig trist at sauen ble tatt.) Siden staten bare ga penger til å bygge gjerder, men ikke hadde noe bestemmelser på hvordan disse gjerdene skulle bygges for at de skulle være rovdyrsikre.

Det er bare latterlig.

Ettersom jeg har skjønt, så har Sverige flere rovdyr, og flere sauer enn i Norge, men det er færre sauer som blir tatt av rovdyr der, pga regler om hvordan gjerdene skal være.

Og når en sauebonde skylder på staten fordi han ikke gidder å lage et ordentlig gjerde selv er bare latterlig.

Gi bøndene mere ansvar for å passe på dyra sine, og da vil antall dyr spist av rovdyr synke.

Men å bygge gjerder mot ørn tror jeg vil bli passe vanskelig :p

Lenke til kommentar
Det er bare latterlig.

Ettersom jeg har skjønt, så har Sverige flere rovdyr, og flere sauer enn i Norge, men det er færre sauer som blir tatt av rovdyr der, pga regler om hvordan gjerdene skal være.

Om du ikke vet om, eller forstår hvordan jordbruket i Sverige er meget forskjellig fra det som er norsk standard så bør du være meget forsiktig med å bruke dette som argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...