Bruno Mars Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Går den ann å programere hjernen i bilen til å gi mer effekt på lavere turtall? Snakker ikke om å trimme men å få mer kraft tidligere. Syntes bilen min, Hyundai Coupe 1999, 1,6l (114hk) ikke har noe godt båndrag. Eller må man fysisk oppgradere aka turbo, 4-2-1 manifold og lignende? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 er det ikke det man stort sett oppnår med å sette på kon/sportsluftfilter på biler da? Lenke til kommentar
themaceman Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Bilen lager ikke en annen bensin/luftblanding bare fordi du har tilgang til mer luft (åpent filter), så med mindre du går inn og tukler med hjernen vil jeg tørre å påstå at selv om du får en heftigere lyd og masse motorslitasje så får du ikke mer effekt. I de aller fleste tilfeller Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 4. november 2009 Forfatter Del Skrevet 4. november 2009 Mer motorslitasje med åpent luftfilter? Har jeg aldri hørt om... Men man må omprogrammere på hjernen da? Er det noe man får gjort på (merke)verksteder eller gjøres det på "eget ansvar"? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Bilen lager ikke en annen bensin/luftblanding bare fordi du har tilgang til mer luft (åpent filter), så med mindre du går inn og tukler med hjernen vil jeg tørre å påstå at selv om du får en heftigere lyd og masse motorslitasje så får du ikke mer effekt. I de aller fleste tilfeller vis filteret du kjøper faktisk fungerer så er det ingen grunn til at du skal få mer motorslitasje... men selvfølgelig vis det fungerer og du får en blending med mer luft så vil du jo i teorien få en luft bensin blanding med mindre bensin som kan i teorien forårsake mer slitasje. faktum er at i de aller fleste tilfeller så vil originale luftfilter være tettere en et sports/konfilter fra f.eks KN og dermed strupe ned flowen. vis du har en skikkelig "hjerne" i bilen din vil den vanligvis måle flow av luft og øke bensinmengden for å få opptimal forbrenning. grunnen til at dette flytter ned makseffekten er så vidt jeg forstår rett og slett fordi at den reduserte motstanden i luftfilteret er mer merkbart når motoren suger med et lavere trykk... tror det ble riktig. vis du gpd setter på et slikt filter og tukler med hjernen skal du ikke se bort ifra at du vil få mer ut en ved å bare tukle med hjernen. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Ja. Det går ann å programere bilen til å få mer bunndrag. Men dette kommer til å koste så mye, og du vil få så lite igjenn for det at du heller burde kjøpe en turbobil om du skal ha bunndrag. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Nå er det ikke slik at jeg trenger å dra fra en Ferrari heller da. Men jeg syntes liksom ikke det er så morsomt når en toyota Starlet med 75 hester akslererer mye raskere enn min med 114hk. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Sånn er livet. Toyotaen er vel en del lettere enn din bil, så selv om den har mindre hester, så kan den alikavel være sprekere enn din bil. Lenke til kommentar
themaceman Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Turbo is the shit Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Jeg har 40 hester mer og 270kg mer å drasse på. Men å kjøre Starlet'n føles like vel mye sprekere ut. Utgjør 300kg så mye? Familien har en 2008 CR-V. Den har 380kg mer og 36hk mer en meg. Den føles også en del raskere enn min og dette er også med automat. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Ja, vekt har mye å si. Men det er også mye annent å si, hvor mye monment motorene har, hvordan de er giret, hvor store hujl som er på de, har også litt å si. Grunnen til at starleten føles raskere, er nok fordi den er sprekere. Kjører selv bil som veier 850kg, med 150 turbohester, som kjører fra det meste på veien. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Kjører selv bil som veier 850kg, med 150 turbohester, som kjører fra det meste på veien. Ren nysjerrighet, hvilken? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Kjører selv bil som veier 850kg, med 150 turbohester, som kjører fra det meste på veien. Ren nysjerrighet, hvilken? Fiat uno turbo, 87 modell. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvorfor skulle turbo ha noen innvirkning på bunndraget ? Den slår da først inn på høyere turtall. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hvorfor skulle turbo ha noen innvirkning på bunndraget ? Den slår da først inn på høyere turtall. Det spørs på hvordan grenrøret, eksoshuset til turboen og størrelsen på selve turboen. Finnes turboer som lader fullt på lavt turtall Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hvorfor skulle turbo ha noen innvirkning på bunndraget ? Den slår da først inn på høyere turtall. Kommer helt ann på hvilken turbo man har, og hvilket map det er på turboen. Med den rette turboen så kan den begynne å lade rett over tomgang. Men de fleste turbobensinbiler så begynner turboen å lade ganske tilig, på min uno turbo har jeg ladetrykk fra før 2000prm, og når fult ladetrykk under 3000rpm. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Men kompressor burde da virke mye bedre inn på bunndraget Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Men kompressor burde da virke mye bedre inn på bunndraget Både ja og nei. Kommer helt ann på oppsettet til bårde kompressoren og motoren. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Spørs om du har sentrifugalkompressor eller dobbelskrukompressor. Sentrifugalkompressoren øker ladetrukket i takt med turtallet, mens en dobbelskrukompressor gir konstant ladetrykk over hele registeret. Sistnevnte er dog ikke en veldig billig løsning, samt at det koster et par titalls hester å holde dette i gang. Når turbo'n sparker inn kommer an på så mange faktorer, størrelse på trykkrør, og bend og hindringer på luftstrømmen til innsuget, mappping, utforming av eksos, downpipe, manifold (splitpuls eller vanlig) selve turboen ikke minst. Det er ikke alltid det er en fordel med for liten turbo heller, blir den for liten så kan det fort hindre eksosen fra motoren som igjen føkker opp mappinga. Skal du ha mer fres i bunn ved turbokonvertering bør du ikke senke kompresjonen i motoren før du turbokonverterer. Ved senk av komresjon har du mer slark å gå på når det kommer til mappinga av motoren, og kan kjøre høyere ladetrykk. Bakdelen med denne løsninga er at hvis du trenger litt turtall for å få ladetrykket, så vil du miste litt fres i bunn. Men da bør du også være sikker på at motoren tåler denne belastningen, da du øker kompresjonen en del fra orginalt. Men nå er turbokonvertering av din 1,6l ganske dødfødt med mindre du vil invistere større summer i motoren. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Har aldri tenkt til å gjøre noe store modifikasjoner som turbo eller kompressor i denne bilen iallefall. Men "små" ting som kan gjøre bilen raskere til å akslerere er manifold, eksossystem, gassspjel og åpent luftfilter. Har jeg rett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå