Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mer effekt på lavere turtall?


Anbefalte innlegg

Går den ann å programere hjernen i bilen til å gi mer effekt på lavere turtall? Snakker ikke om å trimme men å få mer kraft tidligere. Syntes bilen min, Hyundai Coupe 1999, 1,6l (114hk) ikke har noe godt båndrag.

 

Eller må man fysisk oppgradere aka turbo, 4-2-1 manifold og lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen lager ikke en annen bensin/luftblanding bare fordi du har tilgang til mer luft (åpent filter), så med mindre du går inn og tukler med hjernen vil jeg tørre å påstå at selv om du får en heftigere lyd og masse motorslitasje så får du ikke mer effekt. I de aller fleste tilfeller :)

Lenke til kommentar
Bilen lager ikke en annen bensin/luftblanding bare fordi du har tilgang til mer luft (åpent filter), så med mindre du går inn og tukler med hjernen vil jeg tørre å påstå at selv om du får en heftigere lyd og masse motorslitasje så får du ikke mer effekt. I de aller fleste tilfeller :)

vis filteret du kjøper faktisk fungerer så er det ingen grunn til at du skal få mer motorslitasje...

 

men selvfølgelig vis det fungerer og du får en blending med mer luft så vil du jo i teorien få en luft bensin blanding med mindre bensin som kan i teorien forårsake mer slitasje.

 

faktum er at i de aller fleste tilfeller så vil originale luftfilter være tettere en et sports/konfilter fra f.eks KN og dermed strupe ned flowen.

 

vis du har en skikkelig "hjerne" i bilen din vil den vanligvis måle flow av luft og øke bensinmengden for å få opptimal forbrenning.

 

grunnen til at dette flytter ned makseffekten er så vidt jeg forstår rett og slett fordi at den reduserte motstanden i luftfilteret er mer merkbart når motoren suger med et lavere trykk... tror det ble riktig.

 

vis du gpd setter på et slikt filter og tukler med hjernen skal du ikke se bort ifra at du vil få mer ut en ved å bare tukle med hjernen.

Lenke til kommentar

Ja, vekt har mye å si.

 

Men det er også mye annent å si, hvor mye monment motorene har, hvordan de er giret, hvor store hujl som er på de, har også litt å si.

 

Grunnen til at starleten føles raskere, er nok fordi den er sprekere.

 

Kjører selv bil som veier 850kg, med 150 turbohester, som kjører fra det meste på veien.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle turbo ha noen innvirkning på bunndraget ?

Den slår da først inn på høyere turtall.

 

Kommer helt ann på hvilken turbo man har, og hvilket map det er på turboen. Med den rette turboen så kan den begynne å lade rett over tomgang.

 

Men de fleste turbobensinbiler så begynner turboen å lade ganske tilig, på min uno turbo har jeg ladetrykk fra før 2000prm, og når fult ladetrykk under 3000rpm.

Lenke til kommentar

Spørs om du har sentrifugalkompressor eller dobbelskrukompressor. Sentrifugalkompressoren øker ladetrukket i takt med turtallet, mens en dobbelskrukompressor gir konstant ladetrykk over hele registeret. Sistnevnte er dog ikke en veldig billig løsning, samt at det koster et par titalls hester å holde dette i gang.

 

Når turbo'n sparker inn kommer an på så mange faktorer, størrelse på trykkrør, og bend og hindringer på luftstrømmen til innsuget, mappping, utforming av eksos, downpipe, manifold (splitpuls eller vanlig) selve turboen ikke minst. Det er ikke alltid det er en fordel med for liten turbo heller, blir den for liten så kan det fort hindre eksosen fra motoren som igjen føkker opp mappinga.

 

Skal du ha mer fres i bunn ved turbokonvertering bør du ikke senke kompresjonen i motoren før du turbokonverterer. Ved senk av komresjon har du mer slark å gå på når det kommer til mappinga av motoren, og kan kjøre høyere ladetrykk. Bakdelen med denne løsninga er at hvis du trenger litt turtall for å få ladetrykket, så vil du miste litt fres i bunn. Men da bør du også være sikker på at motoren tåler denne belastningen, da du øker kompresjonen en del fra orginalt.

 

Men nå er turbokonvertering av din 1,6l ganske dødfødt med mindre du vil invistere større summer i motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...