Gå til innhold

ny Full HD tv trengs - budsjett: 10000kr og omegn

Anbefalte innlegg

ok da trenger jeg ny tv. flyttet til byen nå, så den gamle tv'en har blitt igjen hjemme.

"kravene" jeg stiller er:

* helst 42" eller større!!

* 1920x1080 / Full HD

* priskategori: HELST rundt 10000kr !! kan kaaanskje strekke meg til 11000kr...

* bruksområdene blir spilling av X360, PS3, TV-titting (en del sport/fotball) og se på filmer (aller mest HD-filmer) fra PC på TV'en (via HDMI, selvfølgelig)

* best mulig bildekvalitet i forhold til prisen!

hvorvidt den har 2, 3 eller 4x HDMI 1.3-kontakter gjør meg ingenting. spiller heller ingen rolle om den har duppeditter som f.eks inngang for headset, SD-kort, PiP, Riks-TV godkjent osv., men er vel en bonus det... Om det er LCD eller plasma spiller forsåvidt ingenting, men vil helst ha tv som passer utmerket til overnevnte bruksområder.

hvis noen kan/gidder å gi meg + og - sider ved å ha LCD/Plasma til overnevnte bruksområder, så hadde det vært ypperlig. er litt uoppdatert på det de siste 2 årene, for å være ærlig.

lurer også på om hva er forskjellen på 100hz på de forskjellige bruksområdene.. er det vits med 100hz i det hele tatt på de overnevnte områdene..?

har fra før av LG 37LC51, så jeg vil HELST ha en tv hvor jeg merker bra forskjell både i størrelsen og ikke minst bildekvalitet i forhold til min "gamle" LG-tv.

FORSLAG: har foreløpig fått en god del anbefalinger på disse:

- Samsung LE46B650

- Panasonic TX-P42G10E

utover disse alternativene så har jeg egentlig ikke fått noen klare valg enda, men jeg regner med at siden man har økt budsjettet sitt med 2-3000kr så vil det vel komme bedre forslag som matcher kravene bedre... eller?

såh godt folk, noen anbefalinger å komme med? takketakk så masse på forhånd! :)

Endret av lknight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok da trenger jeg ny tv. flyttet til byen nå, den gamle tv'en er blitt igjen hjemme.

"kravene" jeg stiller er:

* helst 42" eller større!!

* 1920x1080 / Full HD

* priskategori: HELST rundt 7000kr !! kan kaaanskje strekke meg til 8000kr...

* bruksområdene blir spilling av X360, PS3, TV-titting (en del sport/fotball) og se på filmer (aller mest HD-filmer) fra PC på TV'en (via HDMI, selvfølgelig)

* optimal bildekvalitet i forhold til prisen

hvorvidt den har 2, 3 eller 4x HDMI 1.3-kontakter gjør meg ingenting. spiller heller ingen rolle om den har duppeditter som f.eks inngang for headset, SD-kort, Riks-TV godkjent osv. Om det er LCD eller plasma spiller forsåvidt ingenting, men vil helst ha tv som passer utmerket til overnevnte bruksområder.

hvis noen kan/gidder å gi meg + og - sider ved å ha LCD/Plasma til overnevnte bruksområder, så hadde det vært ypperlig. er litt uoppdatert på det de siste 2 årene, for å være ærlig.

lurer også på om hva er forskjellen på 100hz på de forskjellige bruksområdene.. er det vits med 100hz i det hele tatt på de overnevnte områdene..?

har fra før av LG 37LC51, så jeg vil HELST ha en tv hvor jeg merker bra forskjell både i størrelsen og ikke minst bildekvalitet i forhold til min "gamle" LG-tv.

grunnen til at jeg ikke nevner noen alternativer, er rett og slett fordi jeg er ikke nok oppdatert på tv-fronten...

såh godt folk, noen anbefalinger å komme med? takketakk så masse på forhånd! :)

Tror Panasonic G10 har alt du leter etter. Prisen er 7.999,-

Ellers kan du og velge Denne fra toshiba til en mindre pris. dog ikke sikker på kvalitet.

Endret av Rocky1
Lenke til kommentar
Du tulle, viss du skal bruke den mest på ps3, Xbox så må du definitivt ha LCD, plasma er veldig dårlig til det. Men viss du skal se på filmer,tv etc er plasma det riktige.

For en helt latterlig påstand, jeg skal like å se deg underbygge den med noe som helst relevant på dagens TV-marked.

Hovedforskjeller på LCD og plasma idag:

Plasma har mer gjenskinn (lyst rom taler altså for LCD)

Plasma er billigere i produksjon

Plasma har i generelt bedre sortgjengivelse

Ulempen med plasma er varmen, og strømregningen. Innbrenning er ikke lenger et reelt problem, for permanent skade snakker man om 18 timer+ på de aller fleste modeller, nyere Panasonic sier flere uker på sine..

42LH4000 TVn som blir nevnt er en svært god TV, 100Hz, fullHD, godt bilde, alt man trenger av tilkoblinger.

Lenke til kommentar
Du tulle, viss du skal bruke den mest på ps3, Xbox så må du definitivt ha LCD, plasma er veldig dårlig til det. Men viss du skal se på filmer,tv etc er plasma det riktige.

For en helt latterlig påstand, jeg skal like å se deg underbygge den med noe som helst relevant på dagens TV-marked.

Hovedforskjeller på LCD og plasma idag:

Plasma har mer gjenskinn (lyst rom taler altså for LCD)

Plasma er billigere i produksjon

Plasma har i generelt bedre sortgjengivelse

Ulempen med plasma er varmen, og strømregningen. Innbrenning er ikke lenger et reelt problem, for permanent skade snakker man om 18 timer+ på de aller fleste modeller, nyere Panasonic sier flere uker på sine..

42LH4000 TVn som blir nevnt er en svært god TV, 100Hz, fullHD, godt bilde, alt man trenger av tilkoblinger.

auda...... det kommer til å svi ekstra på mnd. kostnadene det å ha en plasma i forhold til lcd-tv, ser det ut til... jeg bor foreløpig i en kjeller, og skal iallefall bo her til høsten om 2 år. og det er ikke SÅ lyst her i stua da... hmm... er det kanskje merkbart forskjell på strømbruken til plasma vs lcd-tv..?

finnes det noen flere alternativer å velge mellom enn den modellen som blir nevnt? må dog innrømme at Panasonic-modellen høres meget fristende ut til det beløpet som blir nevnt.

MEN.. har dere forslag til en 46" (og oppover) i ca. samme priskategori, hva?

takker ellers for all hjelpen og info'en! =)

Lenke til kommentar

Dette med plasma og strømforbruk er faktisk litt overdrevet. Panasonics nyeste modeller har halvert strømforbruket siden 2007 modellene. En annen viktig ting er at plasmaskjermer har variabel spenning. Det vil si at de trekker mer strøm ved lyse bilder og mindre når de er mørke. Når man setter dette opp på en graf så vil forbruket være marginalt større enn en lcd...

Lenke til kommentar

ok. ja.. hvordan er det med 100hz teknologi kontra 50/60hz (som jeg har på min gamle 37LC51?

har forresten økt budsjettet mitt med 2-3000kr... tror du at jeg får en GOD 46" (eller kanskje 50"?) til 10-11000kr i forhold til de forslagene som har blitt listet opp??

Endret av lknight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...