Gå til innhold

Hvilke kristne regler/lover er greit å bryte?

Anbefalte innlegg

De fleste kristne nordmenn bryter til daglig mange av normene som bibelen ber oss å følge, og ikke ber dem om tilgivelse for dem heller. Jeg tenker ikke da på de 10 bud, men heller regler som

- Man skal ikke klippe håret på sidene av hodet

- Man skal ikke være rik (Fancy PC, stor TV, Bil etc)

- Man skal gi sin jakke til dem som fryser (Ola Boms?)

- Man skal gi mat/penger til de som trenger (Ola Boms jr?)

- Man skal ikke tatovere sin kropp (Ikke engang et kors?)

- Man skal ikke bedrive homofili

- Etc etc, listen er lang. Onani, sex før ekteskap, jenter i bukser(gutteklær)...

Hvorfor tror du dette er kristne regler ? Og hvorfor tror du kristne nordmenn ikke ber om tilgivelse for sine synder ?

Hei, IHS. Du har alt å tjene på at jeg ikke har tålmodighet til å bla meg gjennom alle sidene i helligboka di og det vet du å utnytte deg av. Håper en annen derimot kan bibelen utenat og kan bla opp versene. Lyger du for Jesus, kanske?

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jenter i bukser er ikke helt rett. Den der kommer fra at på deres tid, så var det slik at prostituerte gikk i mannsklær for å la mennene vite at de var prostituerte (og jeg kan nesten garantere deg at ingen gikk i bukser på den tiden).

Dette har jo med kontekst å gjøre (noe fundamentalister og dumme wannabe-ateister bommer på relativt ofte).

Forresten så mener IHS det at disse tingene står hovedsaklig i det gamle testamentet, og der har kristne en "plukk og miks" regel, hvor de tar alt de føler er morsomt å ha som regler, men utelater det som ikke er like kult.

F. eks skal man mislike homofile, mens det er lov å jobbe på sabbaten.

Endret av 8qk5xlv3
Lenke til kommentar
Forresten så mener IHS det at disse tingene står hovedsaklig i det gamle testamentet, og der har kristne en "plukk og miks" regel, hvor de tar alt de føler er morsomt å ha som regler, men utelater det som ikke er like kult.

F. eks skal man mislike homofile, mens det er lov å jobbe på sabbaten.

Hysj, da. Jeg forsøker å poengtere noe på en spissfindig måte.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Både homofili og sabatten står det om i det nye testamentet..

Homofili står det vel kun om i Paulus, og han refererer til det gamle testamentet (Paulus er egentlig litt av en drittsekk han). Aldri sett noe om sabbaten i det nye testamentet. Kan du peke meg til det?

Lenke til kommentar

Jeg kan også bruke en søkemotor. Nå mente jeg noe spesifikt i denne sammenhengen (altså, i det gamle testamentet ble man stenet om man arbeidet på sabbaten). Står det at man blir stenet på sabatten/at man ikke blir stenet på sabatten mer i det nye testamentet?

Lenke til kommentar
Jeg kan også bruke en søkemotor. Nå mente jeg noe spesifikt i denne sammenhengen (altså, i det gamle testamentet ble man stenet om man arbeidet på sabbaten). Står det at man blir stenet på sabatten/at man ikke blir stenet på sabatten mer i det nye testamentet?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener..

Lenke til kommentar

Isåfall kan man undre seg hvorfor du spurte.

Kristen teologi fastsetter et aksiom om at jesus perfeksjonerte forholdet mellom menneskene og gud. Han (jesus) oppfylte loven, og opphevet den. Jesus kritiserte shabbaten ved at det hadde vært innført så mange restriksjoner at utfoldelsene til menneskene ble tvunget inn i restriksjoner på alt mulig, t.o.m hjelpe syke og vise humanitet ovenfor sin neste. I NT er det mange referanser at jesus skal ha fulgt shabbaten. Men med nye forsetter.

Lukas 4:14-30

Jesus i synagogen i Nasaret

14 I Åndens kraft vendte Jesus tilbake til Galilea, og ryktet om ham spredte seg over hele området. 15 Han underviste i synagogene og fikk lovord av alle.

16 Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, 17 rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet:

18 Herrens Ånd er over meg,

for han har salvet meg

til å forkynne godt budskap for fattige.

Han har sendt meg for å rope ut

at fanger skal få frihet

og blinde få synet igjen,

for å sette undertrykte fri

19 og rope ut et nådens år fra Herren.

20 Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til synagogetjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. 21 Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.» 22 Alle roste ham og undret seg over de nådens ord som kom fra hans munn. «Er ikke dette Josefs sønn?» spurte de.

23 Da sa Jesus til dem: «Dere vil sikkert minne meg om dette ordtaket: 'Lege, leg deg selv!' Dere vil si: 'Vi har hørt om alt som har skjedd i Kapernaum. Gjør det samme her på ditt eget hjemsted!'» 24 Og han la til: «Sannelig, jeg sier dere: Ingen profet blir godt mottatt på sitt hjemsted. 25 Jeg sier dere som sant er: Det var mange enker i Israel den gang Elia levde, da himmelen var lukket i tre år og seks måneder og det ble en stor hungersnød i hele landet. 26 Likevel ble ikke Elia sendt til noen av dem, bare til en enke i Sarepta i Sidon-landet. 27 Og det var mange spedalske i Israel på profeten Elisjas tid, men ingen av dem ble renset, bare syreren Na’aman.»

28 Alle i synagogen ble rasende da de hørte dette. 29 De sprang opp og jaget ham ut av byen. De drev ham mot en skrent i åssiden der byen deres lå, og ville styrte ham utfor. 30 Men han gikk midt gjennom flokken og dro bort.

Jesus er dog ganske klar angående bruk av vold på shabbat, Lukas 6:1->;

En sabbat tok Jesus veien langs noen kornåkrer. Disiplene plukket aks, gned dem ut i hendene og spiste. 2 Da sa noen av fariseerne: «Hvorfor gjør dere det som ikke er tillatt på sabbaten?» 3 Jesus svarte: «Men har dere ikke lest hva David gjorde, den gang han og mennene hans sultet? 4 Han gikk inn i Guds hus og tok skuebrødene, spiste og ga til dem som fulgte ham, enda det bare er prestene som har lov til å spise dem.» 5 Og Jesus sa til dem: «Menneskesønnen er herre over sabbaten.»

6 En annen sabbat gikk han inn i synagogen og underviste. Der var det en mann med en høyre hånd som var helt vissen. 7 De skriftlærde og fariseerne holdt øye med Jesus for å se om han ville helbrede på sabbaten, så de kunne få noe å anklage ham for. 8 Men han visste hva de tenkte, og sa til mannen med den syke hånden: «Reis deg og kom fram!» Han reiste seg og gikk fram. 9 «Nå spør jeg dere,» sa Jesus, «hva er tillatt på sabbaten? Å gjøre godt eller å gjøre ondt, å berge liv eller å ødelegge liv?» 10 Han så rundt seg på dem alle og sa til mannen: «Rekk fram hånden din!» Han gjorde det, og hånden ble frisk igjen. 11 Da ble de helt fra seg av raseri og begynte å snakke sammen om hva de skulle gjøre med Jesus.

Jesus kaller en rabbi hykler på shabbat.

Lukas 13:10-17

10 En sabbat underviste han i en av synagogene. 11 Der var det en kvinne som hadde vært plaget av en sykdomsånd i atten år. Hun var helt krumbøyd og kunne ikke rette seg opp. 12 Da Jesus fikk se henne, kalte han henne til seg og sa: «Kvinne, du er løst fra sykdommen din.» 13 Han la hendene på henne, og straks rettet hun seg opp og lovpriste Gud.

14 Men synagogeforstanderen ble forarget fordi Jesus helbredet på sabbaten, og han sa til forsamlingen: «Det er seks dager til å arbeide på. Da kan dere komme og la dere helbrede, men ikke på sabbaten.» 15 «Hyklere,» svarte Herren, «løser ikke hver eneste en av dere oksen eller eselet fra båsen også på sabbaten og leier dem ut så de får drikke? 16 Men her er en Abrahams datter som Satan har holdt bundet i hele atten år. Skulle ikke hun bli løst fra denne lenken på en sabbat?» 17 Da han sa dette, måtte de skamme seg, alle motstanderne hans. Men alle som var samlet, gledet seg over alt det underfulle han gjorde.

De kristnes "plukk og velg" fra GT stammer fra Markus 7:1->

Fariseerne og noen skriftlærde som var kommet fra Jerusalem, samlet seg om Jesus. 2 De la merke til at noen av disiplene hans spiste med urene hender, det vil si uten å skylle dem. 3 – For fariseerne, og jøder i det hele tatt, spiser ikke før de har helt en håndfull vann over hendene, i lydighet mot overleveringen fra de gamle. 4 Og når de kommer fra torget, spiser de ikke noe uten å ha tatt et renselsesbad. De har også mange andre skikker som de har overtatt og overholder, som å dyppe krus og kar og kobberkjeler i vann. – 5 Derfor spurte fariseerne og de skriftlærde ham: «Hvorfor følger ikke disiplene dine overleveringen fra de gamle, men spiser med urene hender?» 6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet:

Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg.

7 Forgjeves dyrker de meg,

for det de lærer, er menneskebud.

8 Dere har forlatt Guds bud, men holder fast på menneskers overlevering.»

9 Og han sa til dem: «Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering! 10 For Moses sa: ' Hedre din far og din mor', og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'. 11 Men dere godkjenner likevel at noen sier til sin far eller mor: 'Det du skulle hatt av meg til hjelp, skal være en korban' – det betyr en gave til tempelet. 12 Da hindrer dere ham i å gjøre noe for far eller mor. 13 Slik setter dere Guds ord ut av kraft av hensyn til den overlevering dere har mottatt og gitt videre. Og mye annet av samme slag gjør dere.»

14 Han kalte igjen folket til seg og sa: «Hør på meg alle, og forstå! 15 Ikke noe av det som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent. Nei, det er det som går ut fra mennesket, som gjør mennesket urent. 16 [Om noen har ører å høre med, så hør!]»

17 Da han var kommet innendørs, bort fra mengden, spurte disiplene ham om lignelsen. 18 «Forstår ikke dere heller noe?» sa han. «Skjønner dere ikke at ingen ting som kommer inn i mennesket utenfra, kan gjøre det urent? 19 Det kommer jo ikke inn i hjertet, men bare ned i magen, og går ut dit det skal.» – Dermed slo han fast at all mat er ren. 20 Og han la til: «Det som går ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. 21 For innenfra, fra menneskehjertet, kommer de onde tankene: hor, tyveri, mord, 22 ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet. 23 Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.»

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Det står vel ingenting i det nye testamentet som sier man skal ignorere reglene rundt sabatten? Likevel gjør man det.

Mot falske menneskebud (Kol 2:16)

"La da ingen dømme dere når det gjelder mat og drikke, høytider, nymånedag eller sabbat. Dette er bare skyggen av det som skulle komme, men kroppen tilhører Kristus. La ikke dem som vil drive med selvfornektelse og engledyrkelse, røve seierskransen fra dere."

"Legen" Jesus Kristus arbeidet også på sabbats dagen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Luftbor: Jesus oppfylte loven, han opphevet den ikke. Hadde han gjort det hadde vi ikke trengt Jesus i dag.

Om man skal svare teologisk så gjorde jo han nettopp det. Oppfylte og opphevet. Med opphevet mener jeg altså kontrakten/pakten mellom gud og jødene, jeg var meget upresis i så måte.

Matt 5:17->

Lovens oppfyllelse

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Teologisk har det vært slik at kristne frigjøres altså fra jødenes (farissersekten) tolkning av loven. Den nye pakt er beskrevet under nattverden (Luk 22:20);

20 Likeså tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i mitt blod, som blir utøst for dere.

Evnt Hebr 8:13;

13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte.

Jesus er mellommann for en ny pakt

6 Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste, siden han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter. 7 Hvis det ikke hadde vært noe å utsette på den første pakten, hadde det ikke vært bruk for en annen. 8 Men Gud har noe å utsette på folket når han sier:

Se, dager skal komme, sier Herren,

da jeg oppretter en ny pakt

med Israels hus og Judas hus,

9 en pakt som er annerledes

enn den jeg gjorde med fedrene deres

den gang jeg tok dem i hånden

og førte dem ut av Egypt.

For de ble ikke stående i min pakt,

og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren.

10 Nei, slik er den pakten jeg vil opprette

med Israels hus i dager som kommer, sier Herren:

Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn

og skrive dem i deres hjerte.

Jeg vil være deres Gud,

og de skal være mitt folk.

11 Da skal ingen lenger undervise

sin landsmann eller sin bror

og si: «Kjenn Herren!»

For de skal alle kjenne meg,

fra den minste til den største blant dem.

12 For i nåde vil jeg tilgi deres urett,

og syndene deres vil jeg aldri mer minnes.

13 Når Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Og det som blir gammelt og foreldet, vil snart være borte.

Her kommer vi forsåvidt inn på grunnkjernen av kristendommen som er da når jesus angivelig dør på korset sier han sine ord; "det er fullbrakt."

Som da vil føre oss tilbake til Hebr 8:6-> (se ovenfor i spoiler)

Lenke til kommentar

Akkurat det du snakker om der går vel på en ond lyst som alle mennesker har (fikk i syndefallet) og dermed må be om tilgivelse for hver dag. (selv om vi selfølgelig også må kjempe mot)

Det at vedkommende kjøper den samme tingen trenger vel ikke være noen indikasjon på at vedkommende har syndet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...