HValder Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Med det siste så mente jeg at lykkelige mennesker får en naturlig medfølelse for andre mennesker og derfor sjeldent trenger regler til å bestemme deres handlinger. Kom gjerne med kilder til den påstanden. I vitenskapens alder kan man ikke si noe uten at man har kilde på det. Jeg er min egen kilde. Artig å sjå at du som er så kritisk til religion forventar at vi skal stole blindt på ditt ord. Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 When I burn a bull on the altar as a sacrifice, I know it creates a pleasing odor for the Lord - Lev.1:9. - The problem is my neighbors. They claim the odor is not pleasing to them. Should I smite them? I would like to sell my daughter into slavery, as sanctioned in Exodus 21:7. - In this day and age, what do you think would be a fair price for her? I know that I am allowed no contact with a woman while she is in her period of menstrual uncleanliness - Lev.15:19- 24. - The problem is, how do I tell? I have tried asking, but most women take offense. Lev. 25:44 states that I may indeed possess slaves, both male and female, provided they are purchased from neighboring nations. - A friend of mine claims that this applies to Swedes, but not Danes. Can you clarify? Why can't I own Danish people? I have a neighbor who insists on working on the Sabbath. Exodus 35:2 clearly states he should be put to death. - Am I morally obligated to kill him myself? A friend of mine feels that even though eating shellfish is an abomination - Lev. 11:10, it is a lesser abomination than homosexuality. - I don't agree. Can you settle this? Lev. 21:20 states that I may not approach the altar of God if I have a defect in my sight. I have to admit that I wear reading glasses. - Does my vision have to be 20/20, or is there some wiggle room here? Most of my male friends get their hair trimmed, including the hair around their temples, even though this is expressly forbidden by Lev. 19:27. - How should they die? I know from Lev. 11:6-8 that touching the skin of a dead pig makes me unclean. - May I still play football if I wear gloves? Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Dersom det finnes en Gud og konseptet med at noen kommer til himmelen og andre ikke er riktig så er det bare å følge de vanlige lover og normer i samfunnet. Ikke gjør forferdelige eller uberegoistiske handlinger som går ut over andre. Folk snakker om Gud som alltvitende, men likevell undervurderer mange hans dømmekraft. Et menneske kan kun defineres utifra en totalvurdering hvor arv, kultur, historie, handlinger, intensjoner og tankespinnerier som leder til handlinger og alt annet som er en del av deg, både ytre og indre faktorer. Slik vil Gud definere deg og han vil forstå selv ting du ikke forstår ved deg selv. Kanskje har du gjort noe galt men hva ligger bak? Gud (hvis han eksisterer) vet. Er nok de færreste som ikke kommer til himmelen. Angående at enkelte mener at bare troende kommer til himmelen... vas og fjas. Den allmektige kan ikke være allmektig uten å forstå hvordan verden henger sammen og omstendightene som gjøre at mange ikke er troende. dersom de hadde visst om hans eksistens ville de tilbedt ham. Er selv ikke religiøs, men jeg føler at dersom han eksisterer så er det alt for mange religiøse som undervurderer han. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 No kjem du bare med mange påstandar, tydelegvis uten å ta hensyn til det som står i dei "heilage" bøkene. No anar vel du strengt tatt ikkje korleis ei gudemakt evt. fungerar heller. Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 No kjem du bare med mange påstandar, tydelegvis uten å ta hensyn til det som står i dei "heilage" bøkene. No anar vel du strengt tatt ikkje korleis ei gudemakt evt. fungerar heller. strengt tatt er vell alt som ikke er bevist er en påstand... og ting som er bevist blir også av og til motbevist eller slått tvil om og vil da fortsatt alltid ha vært en påstand. strengt tatt så er vell det meste som står i de hellige bøkene også påstander. utvalgte tekster (valgt av mennesker), skrevet og farget av mennesker... dette uten at jeg tar noen stilling til hva som står der som er sant eller ikke, for det har jeg ikke grunnlag til å kunne si noe om. og det er det veldig få (om noen) som kan. ingen vet at det finnes en gudmakt på lik linje som at ingen vet at det ikke finnes en gudmakt... man tror eller ikke tror, selv om man tror man vet og man mot formodning har rett er ikke det det samme som å vite. det er som å si at jeg visste lottotallene før de ble trukket fordi jeg hadde en følelse eller åpenbaring. velger å erkjenne at jeg ikke vet, fremfor å tro og synse om det finnes en gudmakt eller ikke. jeg setter min tillitt til logikk og all min logikk tilsier at dersom gud eller en gudmakt eksisterer forstår han. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 jeg setter min tillitt til logikk og all min logikk tilsier at dersom gud eller en gudmakt eksisterer forstår han. Det der har ingenting med logikk å gjere, det der er bare noko du tydelegvis har bestemt deg for å tru. Logikk tilsier heller at vi ikkje har noko som helst grunnlag til å gjere noko antakalsar om eventuelle gudemakter. Kanskje er det eit spaghettimonster, kanskje det ikkje har evne til å kommunisere eingong. Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 jeg setter min tillitt til logikk og all min logikk tilsier at dersom gud eller en gudmakt eksisterer forstår han. Det der har ingenting med logikk å gjere, det der er bare noko du tydelegvis har bestemt deg for å tru. Logikk tilsier heller at vi ikkje har noko som helst grunnlag til å gjere noko antakalsar om eventuelle gudemakter. Kanskje er det eit spaghettimonster, kanskje det ikkje har evne til å kommunisere eingong. jeg regner på basis av logikk at det er mest sannsynlig. logikk er subjektivt. riktig, men mennesket som tenkende vesen vil av natur spekulere og anta. en antagelse er på mange måter en teori... så man kan vell si at det er min teori og så kan man lese det og reflektere over det eller la vær å reflektere over det. denne diskusjonen om begreper er meningsløs foruten antagelser vil jeg tro dette forumet og samtaler generellt ville vært veldig lite innholdsrike. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det er ein dårlig teori du har isåfall, den kan ikkje testes på nokon måte og er heller ikkje basert på nokon form for tidligare vitenskap. Det er rett og slett ikkje mulig å "anta" noko som helst i denne samanhengen, du har ingenting å underbygge denne antagelsen med. Du sei at "Gud" kjem til å forstå, kvifor? Bibelen har hvertfall ikkje det synspunktet så kvar har du fått den ideen frå? Noko du drømte ei natt? Forøvrig er det ikkje noko som er bevist, alt er basert på teorier og meir konkrete hypoteser. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 (endret) @Johnry Jeg antar at du tror Gud i BIBELEN er "rund i kantene" og dømmer deg etter hvem du er og hva du gjør med din frie vilje (hvis ikke er du off topic ). Men hvis det er tilfelle så har egentlig ikke reglene fra Bibelen noen verdi, da Gud ikke dømmer deg utifra dem, men heller på en generelt grunnlag. Hva er da poenget med disse reglene nedskreven? En slags Tips n' Tricks anno år 100? Hvorfor står de i Bibelen hvis de ikke trengs å følges? Og det det kanskje viktigste "budet" (ifølge Jesus) er at man ikke skal være rik, noe som kan sies som at >90% av alle nordmenn gjør. Kanskje det er noe i denne? God helg! Endret 7. november 2009 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det er ein dårlig teori du har isåfall, den kan ikkje testes på nokon måte og er heller ikkje basert på nokon form for tidligare vitenskap. Det er rett og slett ikkje mulig å "anta" noko som helst i denne samanhengen, du har ingenting å underbygge denne antagelsen med. Du sei at "Gud" kjem til å forstå, kvifor? Bibelen har hvertfall ikkje det synspunktet så kvar har du fått den ideen frå? Noko du drømte ei natt? Forøvrig er det ikkje noko som er bevist, alt er basert på teorier og meir konkrete hypoteser. Hehe ja, du har rett i at den ikke kan testes og ikk er basert på noen form for tidligere vitenskap... men det er fortsatt en teori Det er fullt mulig å anta... som jeg sa tidligere. Mennesket er tenkende og vil dermed anta om alt mulig rart. Men samtidig som man antar erkjenner man samtidig at man ikke vet for jeg sier ikke at jeg vet at det er sånn. For meg subjektivt virker det logisk at den gudmakt som skapte verden også vil forstå samfunnet. Både samfunnet her i norge og resten av verden. Forstår man samfunnet vil man også forstå hvorfor mange ikke er religiøse og at en "ond" handling er mer enn en handling. En handling er alltid bygget på noe. Forøvrig vil jeg si jeg blir noe provosert av retorikken din "Noko du drømte ei natt?" Den minner om mangel på respekt for andres synspunkter og tankegang. @HulkHaugen: ja, du har rett i det... men jeg tror at han ikke er så dømmende som folk vil ha det til. Reglene i bibelen vil fortsatt være av verdi i form av verd å reflektere over. Du spør godt, hvorfor står de der hvis de ikke er der for å følges? Det kan jeg rett og slett ikke svare på. Men det skal jo sies at jeg selv ikke legger stor vekt på disse bøkene i og med at jeg ikke er religiøs. Forøvrig veldig artig den tegneseriestripen Når det gjelder det som du nevnte angående at man ikke skal være rik, så har jeg skrevet et dikt som summerer grovt mine tanker om dette. Av Natur Altruisme er iliggende oss alle men en altruist det finnes ikke Darwin forteller bare den sterkeste overlever I menneskets drifter ligger et hunger etter mer En drift som ei kan mettes for vi er av natur Glem dog ikke at den sterke evner gi mer enn den svake likevell Jeg skulle så gjerne sett kapitalisme foruten egoisme Lenke til kommentar
labtop Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Budene står der for at de skal følges. Ingen tvil om det. Men samtidig kan vi ikke følge budene siden vi allerede har brutt dem (syndefallet.) Straffen er døden. Jesus har dødd for oss på korset. Derfor skal budene peke på Jesus. Når vi leser budene og inser at vi ikke kan følge dem så ser vi at vi trenger Jesus. Jesus sier ingenting om at vi ikke skal være rike. Det han sier om det er at det er vanskelig for en rik å være kristen nettopp fordi det er for lett å stole på rikdommen (en av de største farene for oss mennesker i dag er at vi "klarer oss selv") Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Budene står der for at de skal følges. Ingen tvil om det. Men samtidig kan vi ikke følge budene siden vi allerede har brutt dem (syndefallet.) Straffen er døden. Jesus har dødd for oss på korset. Derfor skal budene peke på Jesus. Når vi leser budene og inser at vi ikke kan følge dem så ser vi at vi trenger Jesus. Jesus sier ingenting om at vi ikke skal være rike. Det han sier om det er at det er vanskelig for en rik å være kristen nettopp fordi det er for lett å stole på rikdommen (en av de største farene for oss mennesker i dag er at vi "klarer oss selv") Det er altså fritt frem til å gjøre hva i granskauen man vil, bare man tror at Jesus er en ålreit kar. Alle tiders religion, dere Det er bare å bæsje i alt som står i bibelen, vi er tilgitt på forhånd. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvilke kristne lovar/reglar som det er akseptabelt å bryte kjem vel an på korleis lovane og normane i det samfunnet vi lever i ser ut i øyeblikket, spesielt her i Noreg er ikkje kristne kjent for å følge det Bibelen eller kyrkja sei til nokon grad, unntaksvis har vi kanskje eldre eller dei som er medlemmer av spesielle undergrupper av kristendommen, jehovas vitner t.d. Forøvrig vil jeg si jeg blir noe provosert av retorikken din "Noko du drømte ei natt?"Den minner om mangel på respekt for andres synspunkter og tankegang. Heilt riktig, eg har ingen respekt for folk som baserar argumenta sine på svada. Lenke til kommentar
labtop Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Budene står der for at de skal følges. Ingen tvil om det. Men samtidig kan vi ikke følge budene siden vi allerede har brutt dem (syndefallet.) Straffen er døden. Jesus har dødd for oss på korset. Derfor skal budene peke på Jesus. Når vi leser budene og inser at vi ikke kan følge dem så ser vi at vi trenger Jesus. Jesus sier ingenting om at vi ikke skal være rike. Det han sier om det er at det er vanskelig for en rik å være kristen nettopp fordi det er for lett å stole på rikdommen (en av de største farene for oss mennesker i dag er at vi "klarer oss selv") Det er altså fritt frem til å gjøre hva i granskauen man vil, bare man tror at Jesus er en ålreit kar. Alle tiders religion, dere Det er bare å bæsje i alt som står i bibelen, vi er tilgitt på forhånd. Jeg har en mistanke om at du misforstår med vilje så er vel ingen vits i å kommentere. du får heller spørre hvis det er noe du lurer på... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Det er altså fritt frem til å gjøre hva i granskauen man vil, bare man tror at Jesus er en ålreit kar. Alle tiders religion, dere Det er bare å bæsje i alt som står i bibelen, vi er tilgitt på forhånd. Reduksjonisme funker ganske dårlig om man skal diskutere religion, du. Lenke til kommentar
Johnry Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Heilt riktig, eg har ingen respekt for folk som baserar argumenta sine på svada. Glad i deg også Men da er det avklart Din mangel på forståelse er overveldende i slik grad at jeg ikke ser syn på å fortsette noen dialog med deg. Samtidig drar du dialogen ned på et veldig lite modent nivå. Ønsker deg forøvrig et fortsatt fint liv. Lenke til kommentar
Jong-san Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Gud VET at vi mennesker ikke klarer å holde alle reglene. Det visste han allerede ved syndefallet. Det fins derimot en redning for alle som synder; Jesus. Han dødde for våre synder. Jeg sier ikke at vi skal bruke det som unnskyldning og tro at vi kan bryte alle lover og normer, absolutt ikke. Det jeg sier er at vi må prøve å følge reglene så godt vi kan, men om vi bryter noen av dem blir vi ikke kastet vekk fra Perleporten. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Gud VET at vi mennesker ikke klarer å holde alle reglene. Det visste han allerede ved syndefallet.Det fins derimot en redning for alle som synder; Jesus. Han dødde for våre synder. Jeg sier ikke at vi skal bruke det som unnskyldning og tro at vi kan bryte alle lover og normer, absolutt ikke. Det jeg sier er at vi må prøve å følge reglene så godt vi kan, men om vi bryter noen av dem blir vi ikke kastet vekk fra Perleporten. Hva med oss som ikke vil til perleporten da? Hva skjer med oss som ikke vil sitte i en evighet og høre på jesus sine platte vitser for 34 876 983 986 239 541 345 976 560 032 321 gang? Jeg tror ikke at de som har forspeilet seg et liv i en evighet har tenkt over hvor lang tid en evighet er jeg! Men det har jeg og det er !no way" jeg vil inn i perle porten for å¨sitte der i en evighet! Nei, jeg satser på at jeg blir tilintetgjort av den kristne guden (om det skulle vise seg at det er den kristne guden da... Det er jo ikke sikkert...) Det følger ingen garantier med. Kankje jeg havner hos den guden som er skikkelig i vinden om dagen, den store allah? Hvem vet. Kankje meg må tilbringe en evighet der muslimer kapper hodet av meg og heller kokende olje ned i halsen på meg? Det verste er at jeg ikke klarer å betemme meg: jesus sine platte vitser i all evighet eller hode kapping med påfølgende kokende olje... Hmmm, må tenke litt på den der! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg minner om min gamle leveregel: Grupper har ikke krav på beskyttelse mot støtende utsagn. Med unntak for de gruppene som ikke kan forsvare seg, i utgangspunktet er det bare barn og psykisk utviklingshemmede. Ellers, innenfor norsk lov og forumets retningslinjer vil vi ikke sensurere ytringer, så lenge de ikke går på andre brukeres person. Der er imidlertid terskelen lav. Minner dog om retningslinjenes formulering angående bilder: Bilder som ikke strider mot retningslinjene, men som antas å være støtende for enkelte grupper, skal plasseres i skjul-tags med beskrivelse av innhold. En helt annen sak er at slike utsagn kan fungere som trolling i en ellers saklig debatt, ikke at det er så altfor mange av dem i denne kategorien. Trolling er i strid med retningslinjene. Men med de ovenstående unntak behøver dere ikke be oss om å slette noe fordi det er "støtende". Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
IHS Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 De fleste kristne nordmenn bryter til daglig mange av normene som bibelen ber oss å følge, og ikke ber dem om tilgivelse for dem heller. Jeg tenker ikke da på de 10 bud, men heller regler som - Man skal ikke klippe håret på sidene av hodet - Man skal ikke være rik (Fancy PC, stor TV, Bil etc) - Man skal gi sin jakke til dem som fryser (Ola Boms?) - Man skal gi mat/penger til de som trenger (Ola Boms jr?) - Man skal ikke tatovere sin kropp (Ikke engang et kors?) - Man skal ikke bedrive homofili - Etc etc, listen er lang. Onani, sex før ekteskap, jenter i bukser(gutteklær)... Hvorfor tror du dette er kristne regler ? Og hvorfor tror du kristne nordmenn ikke ber om tilgivelse for sine synder ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå