Gå til innhold

Hvilke kristne regler/lover er greit å bryte?

Anbefalte innlegg

De fleste kristne nordmenn bryter til daglig mange av normene som bibelen ber oss å følge, og ikke ber dem om tilgivelse for dem heller. Jeg tenker ikke da på de 10 bud, men heller regler som

- Man skal ikke klippe håret på sidene av hodet

- Man skal ikke være rik (Fancy PC, stor TV, Bil etc)

- Man skal gi sin jakke til dem som fryser (Ola Boms?)

- Man skal gi mat/penger til de som trenger (Ola Boms jr?)

- Man skal ikke tatovere sin kropp (Ikke engang et kors?)

- Man skal ikke bedrive homofili

- Etc etc, listen er lang. Onani, sex før ekteskap, jenter i bukser(gutteklær)...

Eller kanskje for å formulere det bedre, hvordan tolker man hva som er greit å hva som ikke er greit av disse. Det blir vel også moralsk feil å bryte disse og legge inn en aldri så omfattende bønn fra sykesengen når man innser at man synger på siste verset? Hvordan fungerer inntakskravet i himmelen, er det enerfeil, toerfeil og treerfeil som på EU kontroll av bil der man har en margin man skal under, eller er det nulltoleranse? Så vidt jeg vet så sier ikke bibelen noe om dette, og da tolker jeg det som nulltoleranse. Og hvis jeg tolker riktig, så vil jeg tro at færre nordmenn enn jeg kan telle på en hånd faktisk kommer til himmelen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av reglene er fra det gamle testamentet. De tilhører den gamle pakten, som ble opphevet i det nye testamentet. Men de ti bud gjelder fortsatt, selv om mange kristne mener at Jesus mente at fornuften er viktigere enn å følge reglene slavisk (Jesus lot for eksempel disiplene plukke korn på sabbatsdagen, selv om det var mot datidens tolkning av de ti bud).

I tillegg ga Paulus en del leveregler i hans brev i det nye testamentet (damer skal dekke til håret, menn skal ikke ligge med menn, osv), men mange kristne mener at disse reglene er sekundære/mindre viktige og at det viktigste er det Jesus sa og gjorde. Jesus la mye større vekt på forsoning og medmenneskelighet enn det å følge regler slavisk.

De kristne som er så bibeltro at de faktisk følger alt det som står i det nye testamentet er få. De som følger alt det som står i det gamle testamentet i tillegg (der de aller strengeste og mest absurde levereglene står) er praktisk talt ikke-eksisterende, da det som sagt er opphevet.

Jeg får gjenta essensen i det jeg sa, da det er noe som dukker opp i diskusjoner til stadighet:

Alle påbud og regler det som står i det gamle testamentet, bortsett fra de ti bud, var opphevet av Jesus. Dette står svart på hvitt i det nye testamentet i bibelen, og man trenger derfor ikke følge alt det som står i det gamle testamentet selv om man skulle være 100% bibeltro.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Matteus 5:17-18

Du må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.

18For sannelig sier jeg eder: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.

Ganske selvmotsigende bok med tanke på at "universets allmektige skaper" var med på å lage den.

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg mer er cherry pickingen de bedriver. Det er altså ingen som har lært dem at de skal luke vekk det som ikke passer så godt, det står ingen steder, men ellikevel CP'er de som aldri før! De ti bud skal følges sier de og det er også de ti bud som blir dratt frem når noen skal beskrive de kristne verdiene, men de kan jo ikke følges, for de står i det gamle testamentet? Hva med homohets? Står ikke det også i GT? Men hvorfor cherry pivkes det så utrolig mye blandt de kristne i den henseelse? Sammen med homo reglene er det en rekke regler, pålagt av gud, som de kristne også burte fulkgt, men som de ikke er i nærheten av å følge en gang. De har hengt seg opp i homoseksualitet og ghelt lemt at de skal dra utro kvinner etter håret opp på foreldrenes trapp og slå henne ihjel der pluss en hel haug med slike ekstra gavante saker som de også har glemt, eller som de sier står i GT og ikke gjelder lenger, men jeg mistenker dem for å lyve litt til oss, for jeg skal vedde på at ALLE disse reglene gjelder når de står og prater med likesinnede nede på beder'n (aka bedehuset). ....

I dag finnes det ikke noen kristne som ikke bryter "regler" og "lover" i bibelen. Hvis de ikke gjorde det ville de fort og brutalt ha befunnet seg innenfor murene eller i en tvangstrøye, for det er ikke lov å brenne kvinner levende selv om de har rødt hår eller en føflekk på gale steder :no: eller noen av de andre sinnsvake lovene og reglene som står i den boka. Så de er det greit å bryte ja....

Det verste er at kapitlet med hekser og trollmenn står der uforandret og har stått uforandret siden masse utryddelsen av uskyldige kvinner ble utført. Det var altså ikke presteskapet eller bibelen som ble var skyld i at dette opphørte, det var fordi folkene så det var feil (de så vel til sin store bestyrtelse at det ikke ville være noen kvinner igjen hvis kirken fikk holde på...) Og det er dette som gjør blind tro så farlig, for det endres aldri no i disse bøkene selv om vi vet at det er aldri så dumt! Det blir bare sovende regler og de sover helt til neste gruppe ignoranter klarer å lese de... For tenk om norge hadde falt tilbake til 1900 tallet igjen... Da skal jeg vedde på at vi ville fått sett langt flere av disse reglene og lovene utført også enn det vi ser i dag. I dag er det ingen som slår ihjel naboen om han klipper gresset en søndag, alle skjønner at det kan være den eneste dagen han kan klippe gresset på og driter i hele biblen og alle dets regler for dette....

Men det er betimelig å se hvordan de kristne kjører slalom i sin egen bok mens de plukker ut det de syntes passer... hvor lang tid vil det gå før de ikke har noe fornuftig igjen i den boka å bruke i det hele tatt? Det begynner å bli tynt....

Lenke til kommentar

I følge Kristne så er Gud allvitende og Allmektig.

Med andre ord, det burde by på svært få problemer for gud å oppdatere regelverket i tråd med dagens samfunn direkte på netthinnen din.

For å si det sånn, så er nok 99.99999999999999999999999% av det som er skrevet i bibelen direkte svada, skrevet av menn , for menn.

Sånn sett så er det greit å bryte alle Kristne lover så lenge de ikke bryter med lovene vi har i samfunnet.

Lenke til kommentar
For å si det sånn, så er nok 99.99999999999999999999999% av det som er skrevet i bibelen direkte svada, skrevet av menn , for menn.

Vel bibelen favoriserer mannen over kvinnen, det er helt sikkert.

Efeserne 5:22-24

22 Dere koner må underordne dere ektemannen på samme måte som dere underordner dere Herren.

23 For en ektemann bestemmer over sin kone på samme måten som Kristus bestemmer over sitt legeme, menigheten. (Han gav sitt liv for å ta seg av den og være dens frelser!)

24 Slik må konene være villige til å lyde sine menn i alle ting, akkurat som menigheten lyder Kristus.

1 Timoteus 2:9-14

9 Likeså og at kvinnene skal pryde sig med sømmelig klædning, i tukt og ære, ikke med fletninger og gull eller perler eller kostelig klædebon,

10 men som det sømmer sig for kvinner som bekjenner sig til gudsfrykt, med gode gjerninger.

11 En kvinne skal la sig lære i stillhet, med all lydighet;

12 men jeg tillater ikke en kvinne å være lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet.

13 For Adam blev skapt først, derefter Eva,

14 og Adam blev ikke dåret, men kvinnen blev dåret og falt i overtredelse;

Lurer på hvor mange kristene kvinner det er som bryter disse lovene idag.

Lenke til kommentar

Denne er så super:

og Adam blev ikke dåret, men kvinnen blev dåret og falt i overtredelse

Så adam ble ikke dåret? Å jasså nå.. Definitivt skrevet av menn ja!! :) For hvor mange menn er det ikke som har blitt "dåret" av historien om adam og eva.... og trodd at de på noen måte står "over" kvinnen og ikke ved siden? Da må en være bra dum ja..... eller "dåret" :)

Lenke til kommentar

Kristne regler kan ha vært brukandes for 2000 år siden og mer, men vi lever ikke for 2000 år siden. Dette er en tidsalder som krever helt nye opplevelser. Lærer vi å elske oss selv, og deretter andre, trenger vi IKKE regler. Regler er til for å fortelle miserable mennesker uten kjærlighet hvordan de skal oppføre seg.

Lenke til kommentar
Det er merkelig at folk orker å kalle seg kristne når de ikke lenger følger kristne regler. De fleste kristne er svært antikristne i både oppførsel og tankemåte nå til dags.

Evt. kan man bare si at "de fleste" kristne, og altså kristendommen, følger endringene samfunnet som alt annet.

Jeg må si jeg ikke skjønner meg helt på deg, arralou. Altså måten du argumenterer på, da det for meg bare blir mye svada. Spesielt det siste du skrev.

Ikke ment som et personangrep, men skjønner ikke tankegangen bak mye av det du skriver.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Så tolkningen kan være at det holder å tro på Jesus, og ellers være snill og grei så kommer man til himmelen. Alle de andre lover og regler som står i Bibelen er bare lover og regler som gjaldt på den tid.

Eller for å si det litt banalt og på en annen måte, hadde Bibelen blitt skrevet i dag, så hadde der nok stått litt om at man ikke skal laste ned musikk fra internett, overholde vikeplikt i trafikken og bruke sertifisert verneutstyr på jobb, men dette er ingen krav for å komme til himmelen?

I så fall kunne man skrevet Bibelen slik som George Carlin forenkler de ti bud, og resten som en underholdende historiebok.

Lenke til kommentar
Kristne regler kan ha vært brukandes for 2000 år siden og mer, men vi lever ikke for 2000 år siden. Dette er en tidsalder som krever helt nye opplevelser. Lærer vi å elske oss selv, og deretter andre, trenger vi IKKE regler. Regler er til for å fortelle miserable mennesker uten kjærlighet hvordan de skal oppføre seg.

Jeg følger tankegangen din til en hvis grad. Hadde det vært en perfekt verden, dvs uten syndefallet, hadde vi ikke trengt regler. Men regler er til fordi vi trenger det. Det viser seg i historien hele tiden. Og Gud har styrt verden gjennom "regler" siden begynnelsen.

Lenke til kommentar
Det er merkelig at folk orker å kalle seg kristne når de ikke lenger følger kristne regler. De fleste kristne er svært antikristne i både oppførsel og tankemåte nå til dags.

Evt. kan man bare si at "de fleste" kristne, og altså kristendommen, følger endringene samfunnet som alt annet.

Jeg må si jeg ikke skjønner meg helt på deg, arralou. Altså måten du argumenterer på, da det for meg bare blir mye svada. Spesielt det siste du skrev.

Ikke ment som et personangrep, men skjønner ikke tankegangen bak mye av det du skriver.

Med det siste så mente jeg at lykkelige mennesker får en naturlig medfølelse for andre mennesker og derfor sjeldent trenger regler til å bestemme deres handlinger.

Lenke til kommentar
Med det siste så mente jeg at lykkelige mennesker får en naturlig medfølelse for andre mennesker og derfor sjeldent trenger regler til å bestemme deres handlinger.

Kom gjerne med kilder til den påstanden.

I vitenskapens alder kan man ikke si noe uten at man har kilde på det. Jeg er min egen kilde.

Lenke til kommentar

På utsiden, i en lykkelig klisjéverden ja, men ikke i virkeligheten. Det fungerer ikke slik.

Forresten så tror jeg det er ganske greit å droppe brenningen av kvinner som har sex før ekteskapet.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...