Tomprofil Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg lurer på om det i hele tatt er mulig å leve av å være fotograf. Som studio-fotograf har man jo kunder som betaler for å bli tatt bilder av, men om man tar naturbilder, makro, og andre typer bilder hvor man ikke tjener noe på å ta bildene så må man selge bilder, delta på workshops o.lign for å få en inntekt. Er det mulig å leve av dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Et innlegg med null bidragsverdi er slettet. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det burde vel være mulig om du er ordentlig god og mange vil kjøpe bildene dine? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg lurer på om det i hele tatt er mulig å leve av å være fotograf. Som studio-fotograf har man jo kunder som betaler for å bli tatt bilder av, men om man tar naturbilder, makro, og andre typer bilder hvor man ikke tjener noe på å ta bildene så må man selge bilder, delta på workshops o.lign for å få en inntekt. Er det mulig å leve av dette? Alt er mulig - men å bare leve av inntekter fra salg av makro- og naturbilder, tror jeg er tilnærmet umulig. Om du sper på med studio-fotografering/eiendomsfoto o.l., så har du større muligheter, men selv da blir det nok smalhals for de fleste håpefulle. Skal du leve godt av dette, må du i tillegg til å ha talent for det fotografiske også beherske markedsføring, det regnskapsmessige samt ha en stor prosjon guts og stå-på-vilje. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Olar har noen gode poenger, men du trenger mest av alt sosiale egenskaper som gjør at du fungerer med kundene – spesielt når de står foran kamera. Det e grunnpilaren for suksess på se andre nevnte feltene. Ellers vil jeg påstå at man skal slite godt om man plutselig en dag er fotograf og har det som eneste levebrød. Det er nok en bransje hvor man gjør det lurest i å la 9-4 jobben og den nye karrieren overlappe hverandre en (god) stund for å bygge seg opp et rykte/kvalitetsnivå. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Alt er jo igrunn mulig, men det skal vel nesten like mye flaks til som dyktighet da. Det er ikke akkurat et marked det er plass til så alt for mange i, spesielt ikke i lille Norge. Om du skaffer deg en god kundeliste og ikke drømmer om en Ferrari i garasjen, så kan du nok få til mye. Jeg ser stadig vekk fotografer som langt ifra er noe spesielt flinke eller kreative, de tar rett og slett kjipe bilder. Så kommer det studenter som er mange ganger flinkere enn de, men ikke har en nubbesjans til å overleve på bildene sine. Hvorfor? Jo, enten fordi den dårlige fotografen har vært 20 år i industrien, har et bra rykte og mange tidligere fornøyde kunder eller fordi han bare har noen år i bransjen, men er en jævel på networking. Lag deg en oversikt over hvem dine potensielle kunder kan være, lag en portfolio du tror de vil elske og kontakt de! Still opp til møte med en håndfast portfolio. Endret 8. november 2009 av Cypherus Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har ikke solgt et jævla makrobilde ennå, null interesse. Leve som naturfotograf? Fullt mulig. Grunnen: National Geographic (kun ett eksempel) trenger fotografer. Sjangsen for at du skal klare det? Såvidt tilstedet. Grunnen: Det er så utroooolig mange du må konkurrere med. Og det holder heller ikke å være meget god, du skal ha flaks! Lenke til kommentar
grizley Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) For å leve av fotografering må man i tilleg til flaks og dyktighet, ha gode kontakter. Bruk tid på å skaffe deg gode kontakter, start gjerne med familie og venner, så kommer det seg etterhvert Selv har jeg kontakter i Tyskland og Nederland, i tillegg til her i Norge (bare for å skryte ) Men da bør du nok regne med at det blir en del portrett og annen type fotografering og ikke så mye makro/natur. Det er i hvertfall mine egne erfaringer. Når det gjelder portrettfotografering, kan du jo øve deg på venner/venninner, slik at du får erfaring, og selvtillit til slik fotografering. Edit: Smiley og kommafeil. Endret 9. november 2009 av grizley Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Du kan jo jobbe innen fotografi bransjen, som f.eks fototjournalist, og på siden kan du drive med å selge de bildene du tar av landskap osv. Da har du en fast inntekt samtidig som litt ekstra penger på siden. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Takk for mange bra svar:) Siden jeg fortsatt går på skole, så passer jeg på å være så smart at jeg viser frem bilder på skolen, og har sagt at jeg gjerne tar bilder av de om de er interesserte. Har muligens fått noen som er interessert. De trenger en fotograf, og jeg trenger erfaring, så forhåpentligvis får jeg trent meg litt på portrett. Drømmen er jo å kunne leve av fotografi, og tanken om fotojournalist har vært her et par ganger. Om jeg da må ta noen portrettbilder for å kunne ha en stabil inntekt, så tar jeg nok ikke skade av det:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå