j-- Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Skal arrangere et dataparty, mellom 30 og 40 deltagere, og sliter med at lokalene har dårlig nettlinje. Det er en 2mbit/2mbit linje som er kraftig filtrert. Så alt utenom port 80/443 er sperret, og port 80 sjekkes garantert for sider som er "snuskete" sett i skoleøyemed. Vi har per nå tre måter å nå internett på. 1: lokalets nettlinje (problem: middels båndbredde, filtrert) heretter omtalt som "linje 1" 2: ICE-ruter (problem: dårlig båndbredde, høy responstid) heretter omtalt som "linje 2" 3: Trådløst nettverk via to WRT54GL-routere (DD-WRT firmware). Dette blir til en nabo av arrangementet, og vi får bruke 5mbit/0,5mbit av båndbredden hans. Avstanden er på 100m, men det er fri sikt hele veien. Heretter omtalt som "linje 3" Tenkte å sette opp en linuxbox som fungerer som ruter med NAT for deltagerne. All P2P-trafikk blokkeres, og alt av UDP-trafikk (typisk spill) kjøres over linje 3, grunnet responstid. Selv disponerer jeg en 16/2-linje hjemme, og kunne godt tenke meg å sette opp et VPN mellom mitt hjem og arrangementet, og kjøre denne over linje 1 (port 443). Da vil man teoretisk ha 2mbit/2mbit der, helt ufiltrert, men dog med noe høy responstid, antagelig. Så hva med MSN/IRC over linje 2, surfing over linje 1 (med VPN), og spill over linje 3? Mulige problemer med dette? Hva slags programvare kan filtrere trafikk på denne måten? Anbefales det å kjøre en typisk ruter-distro (clarkconnect etc.), eller det greit å peise på med en arch-install? Anbefales iptables for å blokkere trafikk, eller er det annet som kan/burde brukes? Setter pris på alle innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå