Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekker om døren er låst hele tiden!

Gjest Dørlås

Anbefalte innlegg

Jeg har noe av det samme, men det gjelder kun bilen.

Jeg har nemlig GRUNN til å ikke stole på de fordømte dørlåsene.

Noen ganger hører jeg bare en brummelyd når sentrallåsen EGENTLIG burde låst alle dørene. Noen ganger låser den alle dørene unntatt en.

Da blir det gjerne til at jeg sjekker førerdøra både først og sist.

Irriterende med sentrallås når jeg bare bruker en av dørene.

Hadde jeg låst de tre andre dørene, hadde jeg aldri trengt å sjekke at de var låst. Det er de jo selvsagt hvis jeg ikke har åpnet dem siden sist.

Misunner fatter'n. Hans bil signaliserer med blinklysene om dørene er låst med fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten å bli kvitt tvangstankene på, er å undertrykke dem, tror jeg.

Det har vært programmer på TV som har tatt for seg en gruppe mennesker med svært utpregede tvangstanker, og de fikk beskjed om å trappe ned i første omgang. Det var f.eks. en mann som måtte vaske seg omtrent 50 ganger (nei, tuller ikke) etter hvert eneste dobesøk. Det ødela hendene hans og ødela ogå mye sosialt, ettersom han kanskje måtte på do under et retaurantbeøk e.l. og han ble borte i tre kvarter.

Han måtte da i første omgang redusere antall ganger han vasket hendene, og gjorde det færre og færre ganger for hver dag.

Typiske tegn på at man har tvangstanker er at man er livredd for bakterier (vasker alt hele tiden), teller alt mulig rart (fra trappetrinn til lyktestolper), eller må gjøre en helt spesiell ting (alltid sjekke døra, gjøre en speiell bevegelse til stadighet, eller unngå å tråkke på streker, kumlokk etc. etc.)

Mange mennesker har noe av dette i liten grad, det er vel gjerne når du nesten føler deg tvunget til dette at det er en tvangstanke. Typisk er også at du tror noe fælt kommer til å skje hvis du IKKE følger innfallet, selv om det ikke er noen logisk grunn til at det skulle skje noe.

Jeg tror det kan være lurt å bare undertrykke trangen til å gå og sjekke døra. Du VET at idet du går inn i et rom det er naturlig å låse, vil du gjøre det. Men dette er en så automatisk handling at du ikke registrerer det.

Må understreke at jeg ikke er noen ekspert på området, men har lest meg opp og fulgt med litt på emnet, ettersom en del av familien min har en tendens til å få tvangstanker :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...