Gjest Dørlås Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det siste halvåret eller noe slikt har jeg hver gang jeg låser en dør, gått tilbake og sjekket den flere ganger. Dette irriterer meg grenseløst. Et godt eksempel er når jeg skal på do, går jeg inn, låser døren, går bortover badet men snur og sjekker låsen. Om jeg ikke er heeeelt sikker, noe jeg tror jeg egentlig er men har glemt på noe vis, går jeg enda en gang bort og sjekker. Hvordan kan jeg vende av meg dette å huske 100% sikkert at døren faktisk er låst? Det har blitt værre og værre også, ettersom jeg går flere og flere ganger bort til døra og sjekker. Jeg sjekker når jeg er på badet og rommet mitt. Akkurat nå er jeg forresten helt sikker på at døra her er låst, for jeg sjekket et par ganger nå istad. Lenke til kommentar
4mbition Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Prøv å si "nå låser jeg døren" Tror du vil huske det bedre da....... Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 jeg har en tendens til å gjøre det samme. Når jeg låser ytterdøra har jeg en tendens til å gå tilbake å sjekke og kjenne på døra flere ganger. Det jeg gjør nå er å tenke som white rabbit sa "nå låser jeg døra" i det jeg låser. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Virker som om TS har Tvangslidelser Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Haha! Har samme problem selv. Endå jeg VET døren er låst MÅ jeg sjekke at den virkelig er låst. Er blitt en vane rett og slett. Skal fint klare å slutte bare jeg legger litt viljestyrke i det Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det kan være et svakt tilfelle av ocd - obsessive-compulsive disorder. Ikke noe skummelt, mange som har det i forskjellig grad. Typiske tvangstanker og tvangshandlinger: (...) Sjekking og kontrollering. Sjekke at vinduer og dører virkelig er låst og at komfyren virkelig er slått av. Tvil om at noe er utført og gjort riktig fører til gjentatte kontroller. Låser gjerne opp og igjen døren flere ganger. Angst for innbrudd og at det skal være ”min feil”. http://www.ananke.no/index.php?option=com_...=view&id=48 Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det ante meg det var en slags tvangstanke eller noe liknende.. Skal prøve å si til meg selv hver gang jeg låser dører. Lenke til kommentar
4mbition Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Du kan klype deg i balla for hver gang du låser da, om du blir usikker er det bare å kjenne etter smerte. ps. kan være lurt å fryse ned litt sperm i tilfelle du skal ha avkom Lenke til kommentar
Foror Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Har samme problem selv. Ganske irriterende, må også alltid sjekke om elektronikk er kobla til på kjøkkenet (eneste stedet jeg føler jeg må sjekke) og hver gang jeg snakker om eller bare tenker på noe fælt som kunne skjedd må jeg slå i bordet tre ganger og si 'bank i bordet'. Noen tips for å bli kvitt tvangstanker? >_< Endret 8. november 2009 av Foror Lenke til kommentar
Gjest UBER L33T H4XX Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Tror faktisk dette er ganske vanlig. Har det samme problemet, faktisk. Ofte kommer det av at du tidligere i livet har hatt en episode hvor noen eller noe (hund, katt osv.) kommer inn på badet / huset / rommet mens du trodde døren var låst. Skjer ofte når en sitter på do siden man holder på med litt private ting. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 helt vanlig greie. Jeg bor i 5 etg og har flere ganger låst døra, og beinet ned og komt ut døre og begynner og tenke.... Så da blir det ca 60 trappetrinn bare for og finne ut at døra var låst. Er vell ikke verre enn og bare la være, eller gjøre som det har blitt sagt over her. si til deg selv at du låser døra. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Oj 0_o Trodde dette bare var meg. Jeg må også sjekke dette ørtten ganger. Litt slitsomt. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Har samme greia selv, men er ikke alltid jeg gidder å bare tenker at den sikkert er låst, noe den ikke alltid er. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Gjett hva jeg har gjort i mellomtiden : ) Den var låst. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Haha. Jeg har det samme. Døren må sjekkes hvertfall én gang før jeg føler meg trygg på at den er låst. Før hadde jeg noe lignende når jeg gjorde matematikkoppgaver på skolen. Jeg måtte sjekke 3-4 ganger at jeg hadde skrevet av oppgaven riktig før jeg gikk videre med å løse den. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Eg har same problem. Har det ofte mykje i forbindelse med skriftlege ting. Eg må lese dette innlegget fleire gonger før eg poster. Fordi eg trur eg har skreve noko feil, noko gale, ett eller anna. Same med e-postar. Litt enklare på forum, då eg kan redigere. Samt å låse døra, sjekke om vindauget er lukka, sjekke dører, sjekke lyset, sjekke alt. Utruleg frustrerende. Det er nok utmattande i lengda, men om det tek av kan ein jo ta ein prat med psykiater. Dei gjer ikkje noko magisk akkurat, berre fortel det korleis du kan tenke annleis. Lenke til kommentar
Gjest Per-Bjarne Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Virker som om TS har Tvangslidelser lol, nei? Jeg sjekker også heller 3 ganger om jeg har låst døra når jeg skal på dass og runke enn å bli catcha. Ytterdøra bryr jeg meg bare om at er låst når jeg skal sove, og da holder det å sjekke 1 gang rett før jeg går og legger meg Lenke til kommentar
sultanIverigste Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg gjør det samme selv.. flere ganger om dagen pga. hundene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg