Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekker om døren er låst hele tiden!

Gjest Dørlås

Anbefalte innlegg

Gjest Dørlås

Det siste halvåret eller noe slikt har jeg hver gang jeg låser en dør, gått tilbake og sjekket den flere ganger. Dette irriterer meg grenseløst. Et godt eksempel er når jeg skal på do, går jeg inn, låser døren, går bortover badet men snur og sjekker låsen. Om jeg ikke er heeeelt sikker, noe jeg tror jeg egentlig er men har glemt på noe vis, går jeg enda en gang bort og sjekker.

Hvordan kan jeg vende av meg dette å huske 100% sikkert at døren faktisk er låst? Det har blitt værre og værre også, ettersom jeg går flere og flere ganger bort til døra og sjekker. Jeg sjekker når jeg er på badet og rommet mitt. Akkurat nå er jeg forresten helt sikker på at døra her er låst, for jeg sjekket et par ganger nå istad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132

Haha! Har samme problem selv. Endå jeg VET døren er låst MÅ jeg sjekke at den virkelig er låst. Er blitt en vane rett og slett. Skal fint klare å slutte bare jeg legger litt viljestyrke i det :)

Lenke til kommentar

Det kan være et svakt tilfelle av ocd - obsessive-compulsive disorder. Ikke noe skummelt, mange som har det i forskjellig grad.

Typiske tvangstanker og tvangshandlinger:

(...)

Sjekking og kontrollering. Sjekke at vinduer og dører virkelig er låst og at komfyren virkelig er slått av. Tvil om at noe er utført og gjort riktig fører til gjentatte kontroller. Låser gjerne opp og igjen døren flere ganger. Angst for innbrudd og at det skal være ”min feil”.

http://www.ananke.no/index.php?option=com_...=view&id=48

:)

Lenke til kommentar

Har samme problem selv. Ganske irriterende, må også alltid sjekke om elektronikk er kobla til på kjøkkenet (eneste stedet jeg føler jeg må sjekke) og hver gang jeg snakker om eller bare tenker på noe fælt som kunne skjedd må jeg slå i bordet tre ganger og si 'bank i bordet'. Noen tips for å bli kvitt tvangstanker? >_<

Endret av Foror
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest UBER L33T H4XX

Tror faktisk dette er ganske vanlig. Har det samme problemet, faktisk.

Ofte kommer det av at du tidligere i livet har hatt en episode hvor noen eller noe (hund, katt osv.) kommer inn på badet / huset / rommet mens du trodde døren var låst. Skjer ofte når en sitter på do siden man holder på med litt private ting.

Lenke til kommentar

helt vanlig greie.

Jeg bor i 5 etg og har flere ganger låst døra, og beinet ned og komt ut døre og begynner og tenke.... Så da blir det ca 60 trappetrinn bare for og finne ut at døra var låst.

Er vell ikke verre enn og bare la være, eller gjøre som det har blitt sagt over her. si til deg selv at du låser døra.

Lenke til kommentar

Eg har same problem.

Har det ofte mykje i forbindelse med skriftlege ting. Eg må lese dette innlegget fleire gonger før eg poster. Fordi eg trur eg har skreve noko feil, noko gale, ett eller anna. Same med e-postar. Litt enklare på forum, då eg kan redigere.

Samt å låse døra, sjekke om vindauget er lukka, sjekke dører, sjekke lyset, sjekke alt. Utruleg frustrerende.

Det er nok utmattande i lengda, men om det tek av kan ein jo ta ein prat med psykiater. Dei gjer ikkje noko magisk akkurat, berre fortel det korleis du kan tenke annleis.

Lenke til kommentar
Gjest Per-Bjarne
Virker som om TS har Tvangslidelser

lol, nei?

Jeg sjekker også heller 3 ganger om jeg har låst døra når jeg skal på dass og runke enn å bli catcha.

Ytterdøra bryr jeg meg bare om at er låst når jeg skal sove, og da holder det å sjekke 1 gang rett før jeg går og legger meg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...