Gå til innhold

Kontor/multimedia-pc med Intel-prosessor til ~10k

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en pc til hjemme- og kontorbruk. Brukeren skal først og fremst bruke den som hjemmekontor koblet opp mot arbeidsnettverket, og han ønsker noe relativt kjapt som kan brukes til litt videoredigering og slikt. I tillegg til vanlig hjemmebruk, altså litt bilde/videobehandling og tilhørende lagring, surfing, en film i ny og ne, musikk etc. Helst litt stillegående, med Win7-lisens og stor skjerm. Trådløst nettverk vil han også ha, internettleverandøren er NGT.

Han har kabinett, dvs. han får et helt greit midikabinett av meg. Jeg har satt opp følgende:

24" skjerm: BenQ 24" LCD G2411HD - 1595 NOK (jeg bruker fortsatt en 17" Hyundai jeg kjøpte før krigen, jeg er fullstendig akterutseilt når det gjelder skjermer)

500W PSU: Seasonic S12 II SS-500GM - 495 NOK

Ati skjermkort: HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 - 1099 NOK

2x 4GB DDR3-minne: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9 - 649 NOK

Asus-hovedkort: ASUS P7P55D, P55, Socket-1156 985 NOK (amentio)

Trådløst nettverkskort:

ASUS Wireless PCI Card 11b/g Retail (WL-138g V2) - 163 NOK

Gidder ikke linke til disse, dere vet hva det går i.

SSD: INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN - 1695 NOK

CPU: INTEL CORE I5-750 2.66GHZ SKT1156 FSB1333 8MB CACHE - 1495 NOK

HDD: SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB - 591 NOK

Win7: Microsoft Windows Pro 7 OEM Norsk, 64 bit - 1171 NOK

CPU-kjøler: Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Cooler - 294 NOK

GPU-kjøler: Arctic Cooling Accelero L2 PRO VGA - 119 NOK

Tilsammen kommer det på ~11k, frakt og moms inkludert. Har noen tips til endringer eller ser det greit ut? Skjermkortet er litt overkill, men det er kjekt å ha.

Edit: emneleif.

Endret av lch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et greit oppsett i mine øyne. Hadde dog droppet kjølerene til GPU og CPU. Boxed-kjøleren til Intel klarer fint å holde CPUen kald så fremt systemt ikke skal overklokkes, så kan man heller ettermontere en annen kjøler senere ved behov. Kjøleren på HD5770 er vel faktisk noe overdimensjonert fra ATI's side, så den bør klare jobben selv med moderat overklokking. Støynivået skal også være helt akseptabelt.

Lenke til kommentar

Kjølerene er tatt med for støyens skyld, iom jeg har dårlige erfaringer med slike radialkjølere. Jeg fikk et GF4Ti4200 OTES som erstatning, og jeg hadde et GF6800 med referansekjøler. På full pupp var det som å ha et F16 i maskinen.

Standardkjøleren på skjermkortet skal riktig nok være helt grei med tanke på støy (til vanlig 2D-bruk), så jeg får se om jeg lar være.

Takk for tilbakemeldingen. :]

Lenke til kommentar

Går nok greit til den bruken du skisserer. Jeg er i hvertfall ikke plaget med støynivået på kortene mine under skrivebordsjobbing.

Hadde forresten kanskje revurdert valget av nettverkskort. Har ikke verdens beste erfaring med ASUS og drivere. Nå er dette riktignok ifb HK og ikke WLAN, men erfaringen min og den jeg har hørt fra flere andre, er at ASUS er trege til å gi ut nye drivere. Så jeg blir automatisk litt skeptisk når ikke Win 7 (eller Vista) er listet opp som støttede OS, særlig ikke mtp at du skal ha 64-bit. Selv sitter jeg på dette kortet: D-link Xtreme N PCI Express Desktop. Er temmelig dyrt, men dønn stabilt og støtter Win 7 x64 ut av boksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...