Zander91 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Dette har skjedd: i det siste par dagene har jeg fått et par BSoD (bare noen minutter etter jeg har startet maskinen og startet surfingen) uten å bry meg noe særlig om dem, ettersom alt virket normalt etter jeg rastartet maskinen igjen. Men når jeg i dag skulle starte opp maskinen, så startet den seg plutselig på nytt etter ca 10-15 min. Og etter det har jeg ikke fått til å skru den på igjen. Den fryser på det stedet hvor man bla. kan trykke F8 for BIOS-greieting og sånnt Det skal også nevnes at jeg har hatt pc'n gående i dag tidlig uten problemer.. Har en Packard Bell med windows Xp home 32-bit. med en ekstern Iomega harddisk. Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette Vil helst slippe å installere alt på nytt, ettersom jeg har vært så lur å ikke backeopp noen ting.. Endret 21. november 2009 av Zander91 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Prøvd å starte den UTEN iomega disken tilkoplet ? Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Prøvd å starte den UTEN iomega disken tilkoplet ? Jepp, ingen forskjell.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Ikke godt å si - det kan være mye rart. Korrupt cmos Feilende hovedkort Feilende memory Feilende strømforsyining. Edit: Kan forårsakes av kortsluttet/defekt hardisk også Endret 1. november 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Ikke godt å si - det kan være mye rart.Korrupt cmos Feilende hovedkort Feilende memory Feilende strømforsyining. Edit: Kan forårsakes av kortsluttet/defekt hardisk også kan jeg sjekke dette på noen måte? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Ja du kan f.eks begynne med å åpne PCn . Kople fra HDDer ,floppy , kortleser, CD/DVD roms og slikt. (kun barebone hovedkort med skjermkort,cpu,minne installert) Resette cmos ihh til metode beskrevet i manualen din. Slå på igjen PC og se om systemet fullfører BIOS post mens barebone hovedkort. Funker det fremdeles ikke sitter du med spørsmål om 1) Feil på Hovedkort 2) Feil på RAM 3) Feil på PowerSupply RAM kan man teste om de er OK i en annen PC , samme med strømforsyning. Tester både RAM og PSU ok i annen maskin er det sannsynlig feil blitt på hovedkortet. Endret 1. november 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Ja du kan f.eks begynne med å åpne PCn .Kople fra HDDer ,floppy , kortleser, CD/DVD roms og slikt. (kun barebone hovedkort med skjermkort,cpu,minne installert) Resette cmos ihh til metode beskrevet i manualen din. Slå på igjen PC og se om systemet fullfører BIOS post mens barebone hovedkort. Funker det fremdeles ikke sitter du med spørsmål om 1) Feil på Hovedkort 2) Feil på RAM 3) Feil på PowerSupply RAM kan man teste om de er OK i en annen PC , samme med strømforsyning. Tester både RAM og PSU ok i annen maskin er det sannsynlig feil blitt på hovedkortet. okey, får vel prøve meg litt på det i morgen da, selv om jeg ikke har noe serlig erfaring med sånnt Er det virkelig ikke noe annet det kan være, rellatert med BSD? Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Du får vanligvis et hint fra BSDen. Se etter tre ting der: 1. Lister den opp en fil som årsaken til problemet, hvis ja, hvilken? 2. Rett under hvor filnavnet står, står det en setning i bare store bokstaver med underscore _ som mellomrom? hvis ja, hva? 3. Står det en error code der? den ser noe lignende slik ut: STOP** 0x000000050, hvis ja, hva? Du kan så liste det her, så kan vi prøve å hjelpe deg. Men hvis du vil forsøke deg på noe selvhjelp, så kan du google errorkoden kanskje i kombinasjon med filnavnet (eller filnavnet alene) for å se om du får et mer detaljert hint om hvor problemet ligger. lykke til! p.s. hvis det er en eldre maskin, så er den kanskje moden for en utskifting. Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Du får vanligvis et hint fra BSDen. Se etter tre ting der:1. Lister den opp en fil som årsaken til problemet, hvis ja, hvilken? 2. Rett under hvor filnavnet står, står det en setning i bare store bokstaver med underscore _ som mellomrom? hvis ja, hva? 3. Står det en error code der? den ser noe lignende slik ut: STOP** 0x000000050, hvis ja, hva? Du kan så liste det her, så kan vi prøve å hjelpe deg. Men hvis du vil forsøke deg på noe selvhjelp, så kan du google errorkoden kanskje i kombinasjon med filnavnet (eller filnavnet alene) for å se om du får et mer detaljert hint om hvor problemet ligger. lykke til! p.s. hvis det er en eldre maskin, så er den kanskje moden for en utskifting. Er ganske sikker på at BSDen ikke listet opp en fil som årsak, men jeg fikk en error code, men i og med at jeg ikke får skrudd på pc'n så husker jeg jo ikke den.. Maskinen er bare 2-3 år gammel, så jeg tviler på at den er klar for å pensjonere seg enda. Kan også nevne at vifta blåser for fullt hele tiden når jeg prøver å starte den, dette har vært fast prosedyre når jeg har slått den på før, altså jeg slår den på, vifta blåser for fullt i noen sekunder og så stopper den, mens nå stopper ikke vifta å blåse, den bare fortsetter ut i evigheten.. Dette skjer sånn ca annerhvaer gang jeg prøver å skru den på. Ellers så fryser den seg bare, det skjer også noen ganger at det står 'no signal' på skjermen også. Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det høres ut som en hardware feil som nevnt tideligere, men det er ikke lett å si hva sånn helt uten videre. Jeg ville forsøkt følgende: Plugg ut strømmen på maskinen (og eventuelle andre kabler) og så åpner du den, sørg for at du er jordet slik at du ikke ødlegger maskinen med statisk elektrisitet. Ta ut skjermkortet, og sett det inn igjen skikkelig så slår du på maskinen igjen. Hvis du har et ekstra skjermkort, kan du forsøke det i stedet etterpå. Har du flere minnebrikker? Ta ut alle bortsett fra en, se om maskinen virker da. Hvis ikke, ta ut den som ikke virket og forsøk en annen så ser du om maskinen virker da. Sjekk at kablene til harddiskene sitter som de skal, ta de ut og inn igjen. Mens du er jordet, ta ut batteriet fra hovedkortet (mulig du trenger et lite flatt skrujern for den jobben), vent et halvt min, så setter du det inn igjen. Det er viktig at strømmen ikke står i når du plukker i PCen. Feilen kan også ligge med CPUen eller hovedkortet.. Piper maskinen når du skrur den på? hvis den gjør det, så kan det være at BIOSen piper ut en feilkode. f.eks. et kort pip, to lange, to korte. Hvis den gjør det, så forklar pipene så skriver du det nøyaktige navnet på maskinen og eller hovedkortet ditt her. Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Det høres ut som en hardware feil som nevnt tideligere, men det er ikke lett å si hva sånn helt uten videre. Jeg ville forsøkt følgende: Plugg ut strømmen på maskinen (og eventuelle andre kabler) og så åpner du den, sørg for at du er jordet slik at du ikke ødlegger maskinen med statisk elektrisitet. Ta ut skjermkortet, og sett det inn igjen skikkelig så slår du på maskinen igjen. Hvis du har et ekstra skjermkort, kan du forsøke det i stedet etterpå. Har du flere minnebrikker? Ta ut alle bortsett fra en, se om maskinen virker da. Hvis ikke, ta ut den som ikke virket og forsøk en annen så ser du om maskinen virker da. Sjekk at kablene til harddiskene sitter som de skal, ta de ut og inn igjen. Mens du er jordet, ta ut batteriet fra hovedkortet (mulig du trenger et lite flatt skrujern for den jobben), vent et halvt min, så setter du det inn igjen. Det er viktig at strømmen ikke står i når du plukker i PCen. Feilen kan også ligge med CPUen eller hovedkortet.. Piper maskinen når du skrur den på? hvis den gjør det, så kan det være at BIOSen piper ut en feilkode. f.eks. et kort pip, to lange, to korte. Hvis den gjør det, så forklar pipene så skriver du det nøyaktige navnet på maskinen og eller hovedkortet ditt her. Tror faktisk den har begynt å virke igjen nå den fryste seg ikke i starten i hvertfall. Ja, det kommer et kort pip i starten, så slår vifta seg 'av'. Får se om den holder seg levende i dag. Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Flott å høre at den har begynt å virke igjen Et kort lite pip fra maskinen når den starter er normalt, det er ikke en feilkode. Håper maskinen holder seg i form, lykke til. Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Da skjedde det igjen..I går kveld ville den ikke slå seg på, frøs igjen, så jeg lot den stå av over natten og i dag når jeg slo den på fikk jeg BSD med kode: STOP: 0x00000050 (0xE60DF000, 0x00000000, 0x8063740A, 0x00000002) EDIT: jeg startet maskinen på nytt etter BSD, og alt ser ut til å fungere igjen :S Endret 9. november 2009 av Zander91 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Vil anbefale at du laster ned memtest og kjører det minst 1 natt. Brenn som image og start maskinen fra cd/dvden. Memtest http://www.memtest.org/download/4.00/memtest86+-4.00.iso.zip Imagebrenner http://www.nirmaltv.com/2009/01/14/iso-ima...ng-freeware/no/ Kan du poste minidumpfilene, litt om det finner du på denne siden. https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t919442.html Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Test med Memtes86+ som anbelfalt. Litt om Stop Code 0x50 This Stop message, also known as Stop 0x50, occurs when requested data is not found in memory. The system generates a fault, which normally indicates that the system looks for data in the paging file. In this circumstance, however, the missing data is identified as being located within an area of memory that cannot be read to disk. The system faults, but cannot find, the data and is unable to recover. Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error. Interpreting the Message The four parameters listed in the message are defined in order of appearance as follows: Virtual address that caused the fault Type of access (0 = read operation, 1 = write operation) If not zero, the instruction address that referenced the address in parameter 1 Opaque information about the stop, interpreted by the kernel Faulty hardware. Stop 0x50 usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or video RAM). If hardware has been added to the system recently, remove it to see if the error recurs. If existing hardware has failed, remove or replace the faulty component. You need to run hardware diagnostics supplied by the system manufacturer. For details on these procedures, see the owners manual for your computer. Buggy system service. Often, the installation of a buggy system service is a culprit. Disable the service and confirm that this resolves the error. If so, contact the manufacturer of the system service about a possible update. If the error occurs during system startup, restart your computer, and press F8 at the character-mode screen that displays the prompt For troubleshooting and advanced startup options for Windows , press F8. On the resulting Windows Advanced Options menu, choose the Last Known Good Configuration option. This option is most effective when only one driver or service is added at a time. Antivirus software. Antivirus software can also trigger this error. Disable the program and confirm that this resolves the error. If it does, contact the manufacturer of the program about a possible update. Corrupted NTFS volume. A corrupted NTFS volume can also generate this error. Run Chkdsk /f /r to detect and repair disk errors. You must restart the system before the disk scan begins on a system partition. If you cannot start the system due to the error, use the Recovery Console and run Chkdsk /r . For more information about the Recovery Console, see Troubleshooting Tools and Strategies in this book. If the hard disk is a SCSI disk, check for problems between the SCSI controller and the disk. Kan også nevne at man bør ha inne alle nyeste hotfixer og ServicePack version på XP. Tidlige versjoner har hatt bug i drivere som kan gi 0x50 stop kode ved innplugging/bruk av USB disker i spesielle harware/software kombinasjoner. Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Test med Memtes86+ som anbelfalt. Litt om Stop Code 0x50 This Stop message, also known as Stop 0x50, occurs when requested data is not found in memory. The system generates a fault, which normally indicates that the system looks for data in the paging file. In this circumstance, however, the missing data is identified as being located within an area of memory that cannot be read to disk. The system faults, but cannot find, the data and is unable to recover. Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error. Interpreting the Message The four parameters listed in the message are defined in order of appearance as follows: Virtual address that caused the fault Type of access (0 = read operation, 1 = write operation) If not zero, the instruction address that referenced the address in parameter 1 Opaque information about the stop, interpreted by the kernel Faulty hardware. Stop 0x50 usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or video RAM). If hardware has been added to the system recently, remove it to see if the error recurs. If existing hardware has failed, remove or replace the faulty component. You need to run hardware diagnostics supplied by the system manufacturer. For details on these procedures, see the owners manual for your computer. Buggy system service. Often, the installation of a buggy system service is a culprit. Disable the service and confirm that this resolves the error. If so, contact the manufacturer of the system service about a possible update. If the error occurs during system startup, restart your computer, and press F8 at the character-mode screen that displays the prompt For troubleshooting and advanced startup options for Windows , press F8. On the resulting Windows Advanced Options menu, choose the Last Known Good Configuration option. This option is most effective when only one driver or service is added at a time. Antivirus software. Antivirus software can also trigger this error. Disable the program and confirm that this resolves the error. If it does, contact the manufacturer of the program about a possible update. Corrupted NTFS volume. A corrupted NTFS volume can also generate this error. Run Chkdsk /f /r to detect and repair disk errors. You must restart the system before the disk scan begins on a system partition. If you cannot start the system due to the error, use the Recovery Console and run Chkdsk /r . For more information about the Recovery Console, see Troubleshooting Tools and Strategies in this book. If the hard disk is a SCSI disk, check for problems between the SCSI controller and the disk. Kan også nevne at man bør ha inne alle nyeste hotfixer og ServicePack version på XP. Tidlige versjoner har hatt bug i drivere som kan gi 0x50 stop kode ved innplugging/bruk av USB disker i spesielle harware/software kombinasjoner. Skal prøve det. Det som stod her om antivirus, virket litt logisk for meg da jeg måtte tvinge en restart av maskinen etter en av de første BSDene. Etter man har tvungen en restart kommer det jo opp en sånn feilsøkings sak på starten og den sa noe om antivirusen min (Trend Micro Internett Security), spessiellt en fil som jeg skrev ned: TmEvLog.db-journal. Jeg har i etterkant skrudd av antivirusen, og jeg har ikke hatt noen problemer når den var av som jeg husker, det kan selvfølgelig bare være tilfeldig, tengte jeg bare skulle slenge det ut her PS: alt ser ut til å funke igjen.. Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Ser ikke ut til at den har fiksa seg selv, den føkker seg opp sånn ca en gang i uka, så jeg kjører memtest i kveld og poster i morra Endret 20. november 2009 av Zander91 Lenke til kommentar
muggsopp Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 HERREGUD! DET HETER BSOD! BSD er en unixklone og er short for Berkley Systems Distribution. BSOD, barn, BSOD! Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Okey, kjørte memtest i natt, fikk ingen error. Hvor eller hvordan finner jeg minidumpfilene? Er helt nybakt på akkurat dette området Lenke til kommentar
Zander91 Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Ingen?.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå