Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

del


Bob Sacamano

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har vel kommet fram til at kroppen nedregulerer sin egen kolesterolproduksjon når du får det i deg via kostholdet. Andre sier igjen at kolesterol i maten har minimalt med generell forhøyet kolesterol i kroppen å gjøre.

 

Det jeg tror mange glemmer i denne debatten er at kolesterol er helt nødvendig i kroppen, og jo mer skader du får p.g.a trening, jo viktigere er det at du har det tilgjengelig i kroppen. Noe av det første kroppen gjør for å stabilisere en skade er jo å tilføre stedet kolesterol for å lappe skaden sammen igjen. Når det er sagt så burde man uansett ikke spise mat som er skadelig for kroppen og øker kolesterolet, spise for lite mikronæringsstoffer som forhindrer effektiv kolesterolregulering, men heller hjelpe den ved hjelp av f.eks nøtter, bær, e-vitamin og sunt kosthold generelt inkl. gode fett-typer og grønnsaker/frukt.

 

Men jeg synes det du skriver er en anseelig mengde egg. Du vil sannsynligvis utvikle intoleranse mot det hvis du spiser det så ofte og mye. Hvis jeg skulle gi noen råd ang. dette må det være å ha minst 2 sammenhengende eggfrie dager i uka (f.eks helga?) og ikke spise mer enn en 4-5 pr dag.

 

Personlig tror jeg mer på trenere ved f.eks idrettshøyskolen og eksperter innen dette som sier at et helt normalt kosthold holder i massevis for muskeløkning. M.a.o det ville proteinkjøret som mange hiver seg på har rett og slett ikke rot i virkeligheten m.h.t muskelvekst, men er drevet av en industri som skal pushe produkter. Spis heller mer av normal balansert mat med god proteinkvalitet. Stekt kjøtt har faktisk ganske dårlig kvalitet da mye av proteinet er ødelagt. Den beste kilden er faktisk rått egg. Og visste du at en broccoli har rundt 17% protein med opptaksgrad på 75% ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ta bort eggeplommen, det er den som er den store synderen i egget. Jeg vil også si meg enig i at mengden hørtes veldig høy ut! Gå ned til 5-7 egg og heller få i deg litt middager med kylling/tunfisk/scampi med grønnsaker!

 

Det at forestillingen til hvor mye proteiner en person trenger per dag er litt feil kan jeg si meg enig i. Tommelfinger regelen er vel 1,2-2g per KG, alt etter mål og hvor mye trening det er snakk om.

 

Du burde variere kostholdet mer! Spiser du for mye av det samme, kommer du til å miste effekten..

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom LDL(Ofte nevnt som dårlig kolesterol). Det som er i eggeplommen fører ikke til økt kolesterol i blodet.

 

The Framingham Study has investigated the effect of host and environmental factors on the development of coronary heart disease since 1949. Serum cholesterol level was determined to the one of the risk factors for coronary heart disease. The nutrient intake, in a subsample of the study population, was determined in 1957. A review of this material has permitted an estimate of egg consumption on each of 912 subjects. The serum cholesterol distribution curves of the subjects according to tertile of egg intake were almost identical, and no relationship between egg intake and coronary heart disease incidence was found. It is concluded that within the range of egg intake of this population differences in egg consumption were unrelated to blood cholesterol level or to coronary heart disease incidence.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...