Gå til innhold

Overføring av film fra kamera til pc. Canon MV650i

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et vanlig DV-kamera du har, ikke sant? Du trenger en Firewire-kabel, og ikke noe mer. Kabelen må ha liten plugg (4-pins) inn i kamera. Bruker du Laptop, må det være liten plugg i begge ender, men til en stasjonær må du ha stor plugg(6-pins). Alså en 4/4 eller 4/6 kabel. Firewire kalles også IEEE1394.

Får du den ikke lokalt, kan du prøve f. eks. Komplett.no. Den bør ikke koste over 100 kr.

Lenke til kommentar
Det er et vanlig DV-kamera du har, ikke sant? Du trenger en Firewire-kabel, og ikke noe mer. Kabelen må ha liten plugg (4-pins) inn i kamera. Bruker du Laptop, må det være liten plugg i begge ender, men til en stasjonær må du ha stor plugg(6-pins). Alså en 4/4 eller 4/6 kabel. Firewire kalles også IEEE1394.

Får du den ikke lokalt, kan du prøve f. eks. Komplett.no. Den bør ikke koste over 100 kr.

Ja, det er et DV-kamera. Men jeg har ingen inngang på laptopen som en firewire kabel passer i

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet med min PC; det mangler inngang for Firewire-kabel.

Jeg kontaktet Expert og Elkjøp for å kjøpe FW-adapter, men fikk til svar at det dessverre ikke er mulig å installere FW-adapter på nyere PCer! (Jeg har en 2-3 mnd gammel midt-på-treet-PC; Acer Aspire 5536G). Det er visstnok FW-porter på dyrere modeller, men er ikke vanlig på "folke-modellene" i prisklasse 4000,00-8000,00....

Fikk videre opplyst at eneste mulighet for overføring av filer fra DV-kamera til PC var via USBen, med de kvalitetsforringelser som dette medfører! Utrolig kjedelig hvis dette stemmer.

Tror ikke så mange tenker på dette når de kjøper PC med tanke på filmoverføring/redigering....

Lenke til kommentar

Svaret du fikk sier bare noe om kompetansenivået til selgere hos elektrokjedene våre. De svarer i hytt og pine uten å ha greie på hva de snakker om. Det er underlig at de så til de grader tilkjennegir sin egen kunnskapsløshet men de gir vel f*** og håper på å få solgt en ny PC med firewire i steden.

Sannheten er at uu kan få firewire på nesten alle PCer som ikke har det i form av en eller annen form for tilleggskort. Det krever dog at PCen din har en slot for ett passende tilleggskort. Men det har de aller aller fleste PCer - med unntak av såkalte "Netbooks" som uansett ikke er kraftige nok til å bedrive videoredigering.

Din PC skal ha en såkalt ExpressCard slot og det finnes firewire kort som du kan montere der for en relativt rimelig penge. Her er et alternativ fra Komplett til kr 350,- som gir deg to firewire porter. Du finner muligens noe enda billigere om du leter litt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hadde det enda vært så enkelt!

Jeg har sjekka PCen, og prøvd å finne en såkalt "slot" for ekstra kort, men det finnes tydeligvis ikke på denne PC-modellen. Jeg finner kun de vanlige USB- og Ethernet-portene, i tillegg til den slot'en som tar SD-brikker o.l. Har også sjekket manual/bruksanvisning, men nei!

Når jeg skulle investere i ny PC, ga jeg klar beskjed til ekspeditøren om at denne skulle brukes til filmbehandling, og måtte derfor få en egnet maskin.

"Klart vi har det! Denne modellen er helt perfekt til videoredigering; stor RAM, stor harddisk osv.."

Vel, perfekt var den visst ikke....

Det er utrolig at det ikke finnes en eneste ekspeditør på disse elektrokjedene, som er interessert i Video, og som kan gi informasjon som er til å stole på!

Endret av Bellyboat
Lenke til kommentar

I følge den info jeg finner på nette så skal Aspire 5536G ha en ExpressCard slot. Er du helt sikker på at det ikke er et lite deksel på enten høyre eller venstre side?

Men har du ingen slik slot så blir det dårlig med FireWire, sorry.

Lenke til kommentar

Er nok ingen slot på denne.

The Acer Aspire 5536G might not have an especially generous port configuration, but you do find everything you need for an undemanding office and gaming utilization on the notebook.

To this count a total of four USB 2.0 ports, a LAN, a VGA and a HDMI port. In opposition to the manufacturer's information, the test device didn't have an Expresscard/54 slot.

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-A...ok.17192.0.html

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en datakyndig kollega av meg, og han lurte på hvorfor jeg måtte ha Firewire? Han mente at FW egentlig er en standard som er på vei ut, og at du derfor ikke får så mange PC'er som er beregnet til denne i tiden fremover.

Etter hans begreper skulle ikke USB'en være en dårlig erstatning, bortsett fra at det går betydelig tregere....

Hvis den utgående Firewiren blir regnet som "the one and only" kabel for video-overføring, hva er i såfall alternativene fremover ?

Lenke til kommentar

USB er ikke ekstremt mye tregere, problemet er at det er svært begrenset hvor mange DV kameraer som faktisk kan overføre video (i annet enn webcam kvalitet) via USB, en av de få som har det som "standard" er vel Panasonic, med FireWire i tilegg.

FW finnes vel som standard på alle Mac maskiner, og de fleste gode hovedkort har det.

Nyere videokameraer med harddisk/minnekort bruker jo USB da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...