Gå til innhold

Lys "vett"- regler


roarkv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med nærlys menes det nærlys, det er hva du får når du vrir lysbryteren typisk to hakk. Det er snakk om de vanlige lyktene som gir deg lys ca. 100 meter fremover. Typisk må lysbryteren stå i nærlysposisjon for å kunne slå på fjernlys.

 

Kjørelys er det du har når du ikke flytter lysbryteren i det hele tatt, altså det som automatisk slår seg på når tenningen slår seg på. Dette er da samme lykter vanligvis som nærlys, men pr. definisjon er dette "kjørelys" ikke nærlys. Kjørelys skal slokne automatisk dersom lysbryteren vris noe som helst, så kjørelys skal ikke være mulig å ha påslått sammen med noe annet (annet enn påbudt baklys og parklys).

Lenke til kommentar
Nei, ingen unntak etter at reglelen om "tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys" ble lagt til, som da etter hva jeg kan se gjør tåkelys totalforbudt (kan utdype om nødvendig).

Det er ikke meningen å være kverulant, for her er jeg ikke sikker selv. Lovteksten er som følger:

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

I utgangspunktet skulle den være grei, men biler har jo også kjørelys? Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til andre formål enn det er bestemt for, kan da tåkelys (som skal brukes ved tåke) da brukes sammen med kjørelys (når kjørelys er nødvendig)? Man må altså tenke seg forhold som tåke i mørket eller lignende.

 

Har noen definisjonen på "nærlys"? Dersom kjørelys faller under denne, er jo saken grei.

 

EDIT:

 og 
er tydeligvis ikke det samme.
Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Nei, fordi det er påbudt at kjørelys skal være koblet slik at det ikke kan lyse samtidig med andre lyskombinasjoner.

Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset.

Denne gjelder også for helt nye biler.

 

Det man sitter igjen med da er egentlig kombinasjonen tåkelys + fjernlys, som da altså er lovlig, men man må knørve med brytere for hver gang man bytter til nærlys for å kunne kjøre lovlig. Da kommer selvsagt regelen som sier "Tillatt hjelpelys må bare benyttes til det formål det er ment for" inn.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ja, når kjørelys skal kobles opp for få godkjent kjøretøyet er det tillatt å lage en kjørelyskobling som bruker nærlyset, det betyr ikke at nærlys = kjørelys. Det er også tillatt å bruke tåkelys, fjernlys eller særskilt godkjente kjørelyslykter i denne koblingen.

 

Kjøretøyforskriften sier også at en bil skal ha to, verken færre eller flere, kjørelys. Det gir egentlig en grei pekepinn på om man kan vri seg til forskjellige typer kjørelys med lysbryteren. Hvis det var tilfelle ville hver bil som gikk fra fabrikk som standard ha 6 stykk kjørelys (2 nærlys, 2 tåkelys og 2 fjernlys).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det man sitter igjen med da er egentlig kombinasjonen tåkelys + fjernlys, som da altså er lovlig, men man må knørve med brytere for hver gang man bytter til nærlys for å kunne kjøre lovlig. Da kommer selvsagt regelen som sier "Tillatt hjelpelys må bare benyttes til det formål det er ment for" inn.

Dermed er vi tilbake til mitt opprinnelige poeng, det finnes visse "unntak" på denne regelen. Skulle da bare mangle også, med mindre det hadde vært et krav at tåkelys var seriekoblet med fjernlys på alle biler. Noen ganger har man jo tross alt bruk for alt man har av lys.

Lenke til kommentar
Det man sitter igjen med da er egentlig kombinasjonen tåkelys + fjernlys, som da altså er lovlig, men man må knørve med brytere for hver gang man bytter til nærlys for å kunne kjøre lovlig. Da kommer selvsagt regelen som sier "Tillatt hjelpelys må bare benyttes til det formål det er ment for" inn.

Dermed er vi tilbake til mitt opprinnelige poeng, det finnes visse "unntak" på denne regelen. Skulle da bare mangle også, med mindre det hadde vært et krav at tåkelys var seriekoblet med fjernlys på alle biler. Noen ganger har man jo tross alt bruk for alt man har av lys.

Nei, det er ikke unntak pga regelen under som er helt klar på at tåkelys aldri kan benyttes sammen med nærlys. Hadde ikke den regelen vært der, så hadde det vært "sunn fornuft" som hadde vært gjeldende.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Ganske korrekt er det ulovlig med tåkelys sammen med både kjørelys og nærlys i vanlige forhold, men det er OGSÅ forbudt i uvanlige forhold, så det er ikke noe direkte feil i den setningen.

Nå tror jeg at du må lese artikkelen en gang til.

 

Mange bilister er ikke klar over at kombinasjonen kurve-/tåkelys (bildet) sammen med kjørelys er forbudt under vanlige værforhold.

 

I mørket skal du kjøre med nærlys eller fjernlys. Kurve-/tåkelys er bare tillatt når det er tett tåke og i kjøreforhold med ekstremt dårlig sikt.
Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Står fortsatt ingenting feil der. Sier ingenting om hva som er lovlig i andre tilfeller, og jeg vet og har dokumentert påstanden min om at tåkelys er aldri lovlig i kombinasjon med nærlys i noen som helst tilfeller.

 

Vg og tilsvarende ligger på bunn av listen over pålitelige kilder etter min mening, bare så det er sagt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
[...]og jeg vet og har dokumentert påstanden min om at tåkelys er aldri lovlig i kombinasjon med nærlys i noen som helst tilfeller.

Kan du henvise til dette på noen annen måte enn det som allerede er gjort i tråden? Enig med deg i at VG er en lite pålitelig kilde, men den er i alle fall mer pålitelig enn et internettfora.

 

Ole Høiby er distriktssjef i UP, og er et intervjuobjekt i artikkelen uten videre tilknytning til avisen.

Lenke til kommentar

Her er hele regelverket som gjelder i Norge (utgangspunktet er at alt lovlig påmontert lys kan brukes slik den elektriske koblingen tillater):

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002).

 

Jeg vet ikke hva mer man kan forklare her, fordi det står så helt tydelig at "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.", uten noen unntak nevnt.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva mer man kan forklare her, fordi det står så helt tydelig at "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.", uten noen unntak nevnt.

Korrekt. Det eneste som plager meg er at setningen står under samme punkt som "tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for." Kurve-/tåkelys er definert som hjelpelys, og må altså dekkes inn som lyskilder som "ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for."

 

Ole Høiby, distriktsjef i UP, har uttalt følgende:

Kurve-/tåkelys er bare tillatt når det er tett tåke og i kjøreforhold med ekstremt dårlig sikt.

Altså er kurve-/tåkelys lovlig å bruke ved enten

a. tett tåke

eller

b. kjøreforhold med ekstremt dårlig sikt.

Det er selvforklarende at man ikke kan kjøre med bare kurve-/tåkelys. Det er heller ikke lov i henhold til samme paragraf: "Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent."

Altså må kombinasjonen med nærlys være lovlig ved disse spesialtilfellene, ref. min tidligere post.

 

Setningen "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys." blir derfor selvmotsigende.

Lenke til kommentar

Du må ta i betrakning at det aller siste som er lagt til i denne teksten er netopp denne setningen "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.". Den er rimelig ny i forhold til resten. Det betyr at sammen med setningen rett over, og første del i paragrafen ville det vært lovlig med både nærlys og tåkelys i tilfeller der det var nødvendig, men ikke bare tåkelys (før noen kommenterer: Vi ser bort fra parklys ettersom de ikke er mulig å slå av uansett). Siden det nettopp ikke er noe unntak her hjelper det ikke at "hjelpelys bare må benyttes til ment formål" ettersom det er en begrensning, ikke et unntak.

 

Kombinasjonen her med det nyeste i denne teksten gjør at påstanden min om at tåkelys er nærmest _totalforbudt_ i Norge der dette ikke er _koblet som_ automatiske kjørelys opprettholdes. Tåkelys er derimot fortsatt tillatt i kombinasjon med fjernlys dersom det skal vise seg å være nødvendig for å oppnå god nok sikt.

Lenke til kommentar

Problemet er at supplementet motsiger deler av gammel lovtekst.

 

Jeg ser ikke hvordan et supplement til en lov kan gjøre resten av loven ugyldig. I de tilfeller dette er tilsiktet, slettes den gamle loven. Da dette ikke har funnet sted i dette tilfellet, kan jeg ikke se supplementet som annet enn nettopp et supplement.

 

Min tolkning blir derfor at forbudet må gjelde for alle kjøreforhold bortsett fra forholdene beskrevet i min forrige post.

 

EDIT:

Tåkelys er derimot fortsatt tillatt i kombinasjon med fjernlys dersom det skal vise seg å være nødvendig for å oppnå god nok sikt.

Hva skjer når man ikke kan bruke fjernlys pga møtende trafikk? Ref. lovens andre punkt, "Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet." Igjen har vi en motsigelse.

 

Her mener jeg at man må se lovens andre punkt i forbindelse med lovens femte punkt: "Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for."

 

Konklusjon: Fjernlys må dempes til møtende kjøretøy er passert, og i dette tidsrommet må kurve-/tåkelys i kombinasjon med nærlys være lovlig.

 

Hva mener juristene på forumet?

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å finne dokumentet som gjelder akkurat den tilleggsbiten med at tåkelys og nærlys samtidig er forbudt, men finner det ikke. Denne regelen er såvidt jeg kan se fra 2002, så at mange ikke har oppdatert seg etter den er ikke veldig rart.

 

Dette er hva Statens Vegvesen skrev om tolkningen av regelen "Tillatt hjelpelys må bare brukes til det formålet det er ment for" i 2000 (verdt å merke: FØR tillegget med at tåkelys og nærlys samtidig er totalforbudt ble lagt inn):

post-19072-1257553468_thumb.png

 

Det viser seg desverre at det er slike tekster som veier mer enn selve lovteksten til alt som har med trafikk å gjøre i Norge, sansynligvis fordi svært få saker blir prøvd i retten. Det er forresten verdt å nevne at det jeg viser til over her er den offisielle tolkningen til Statens Vegvesen (som i noen tilfeller er helt på jordet), og den offisielle tolkningen til Statens Vegvesen har altså mer betydning enn selve lovteksten (men at den finnes vet ca. ingen).

 

Jeg ser det som en selvfølge at dersom tåkelys benyttes i kombinasjon med fjernlys må man slå av tåkelysene samtidig som fjernlys slås av (en kobling som gjør dette automatisk er ulovlig).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...