roarkv Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Fryktelig irriterende med alle de som MÅ kjøre med både tåkelys og nærlys tent. Les reglene her: REGLER FOR MONTERING OG BRUK AV KURVE- /TÅKELYSUTSTYR - Det skal monteres to stykker. En eller tre er ikke tillatt. - De skal ha separat bryter. - De skal kun lyse sammen med parkeringslys. - Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. - Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys. - Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. - De kan lyse gult eller hvitt. - De skal kun brukes under vanskelige vær- og føreforhold. - De skal monteres min. 25 cm fra bakken. - De skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant. - De skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter. ....OG REDUSER LYSENE TIL PARKLYS NÅR BILEN STÅR STILLE! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Fryktelig irriterende med alle de som MÅ kjøre med både tåkelys og nærlys tent. Les reglene her: REGLER FOR MONTERING OG BRUK AV KURVE- /TÅKELYSUTSTYR - Det skal monteres to stykker. En eller tre er ikke tillatt. - De skal ha separat bryter. - De skal kun lyse sammen med parkeringslys. - Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. *- Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys.* - Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. - De kan lyse gult eller hvitt. - De skal kun brukes under vanskelige vær- og føreforhold. - De skal monteres min. 25 cm fra bakken. - De skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant. - De skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter. ....OG REDUSER LYSENE TIL PARKLYS NÅR BILEN STÅR STILLE! Uthevet skrift innrammet med stjerner (*) er nesten riktig så vidt jeg har forstått det.. Skal kun brukes mens det er lyst ute, men dette kan Rebel-Rider eller gxi avkrefte/bekrefte Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Fryktelig irriterende med alle de som MÅ kjøre med både tåkelys og nærlys tent. Les reglene her: REGLER FOR MONTERING OG BRUK AV KURVE- /TÅKELYSUTSTYR - Det skal monteres to stykker. En eller tre er ikke tillatt. - De skal ha separat bryter. - De skal kun lyse sammen med parkeringslys. - Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. *- Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys.* - Lyktene skal ikke vibrere under kjøring. - De kan lyse gult eller hvitt. - De skal kun brukes under vanskelige vær- og føreforhold. - De skal monteres min. 25 cm fra bakken. - De skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant. - De skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter. ....OG REDUSER LYSENE TIL PARKLYS NÅR BILEN STÅR STILLE! Uthevet skrift innrammet med stjerner (*) er nesten riktig så vidt jeg har forstått det.. Skal kun brukes mens det er lyst ute, men dette kan Rebel-Rider eller gxi avkrefte/bekrefte Det er riktig - men de skal fortsatt KUN lyse sammen med parklys - dvs. du kan ikke benytte tåkelys som kjørelys sammen med nærlys. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Poeng Hvis du får med deg en eller begge jeg nevnte kunne dere satt opp en guide på alt som har med lys å gjøre uten muligheter for noen innlegg eller noe, bare en sånn "infotråd" eller hva jeg skal kalle det, og kanskje få denne publisert i VG og Dagbladet så folk kunne lest litt og forhåpentligvis skjønne hvordan man skal bruke lysene på bilen best mulig, og lovlig Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det er ingen som klarer å definere hva som er lov og ikke lov, fordi avhengig av hvem man spør og hvor i landet man befinner seg er det alltid spesielle tolkninger av lovene som gjelder. Ingen vanlig person kan klare å finne ut nøyaktig hva som gjelder, da mange av disse tolkningene ikke eksisterer i noe offentlige dokumenter. I mange tilfeller eksisterer reglene som rundskriv, interne dokumenter, osv. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hvorfor er bilenes elektriske anlegg koblet slik at det er mulig å gjøre feil? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Regner med det er for sånne "I værstefall"-episoder Edit: Også er det jo andre regler i andre land, og siden Norge er et så lite land med forholdsvis få solgte biler regner jeg med det ikke er lønnsomt å tilpasse hver enkelt modell for oss her til lands.. Endret 1. november 2009 av Pluggen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Mest pga særregler i enkeltland, samt en rekke forskjellige regelverk. F.eks er regelen som at tåkelys ikke kan brukes sammen med nærlys en særnorsk regel. Norge hadde også tidligere en særnorsk regel som sa at tåkelys bare skal kunne aktiveres uten nærlys påslått. Den regelen er fjernet for å matche opp mot EU/ECE-regler. Så har man forskjeller mellom forskjellige regelverk som er likestilt under godkjenning. Et eksempel på dette finner man i min bil. ECE Regulativ 48 krever at tåkebaklys skal kunne styres uavhengig av tåkelys foran. EU-regler: Tillater at tåkebaklys kan styres avhengig av andre lys. Norske regler: Krever at tåkebaklys kan styres uavhengig av andre lys. Min bil er godkjent etter kun EU-regler, med en 3-punkts lysbryter for tåkelys, hvor første nivå er avslått, andre nivå er tåkelys foran, og tredje nivå er tåkelys bak og foran. Denne koblingen ville ikke blitt godkjent under ECE-regler eller norske regler, men er godkjent etter EU-regler. Resultat: Jeg har tåkebaklys på bilen, men jeg har aldri lov å bruke dem! Endret 1. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Det er ingen som klarer å definere hva som er lov og ikke lov, fordi avhengig av hvem man spør og hvor i landet man befinner seg er det alltid spesielle tolkninger av lovene som gjelder. Ingen vanlig person kan klare å finne ut nøyaktig hva som gjelder, da mange av disse tolkningene ikke eksisterer i noe offentlige dokumenter. I mange tilfeller eksisterer reglene som rundskriv, interne dokumenter, osv. dette stemmer ikke - JO det er definert og det er en lov: § 15. Bruk av lys 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. 2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen. 3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt. 4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd. 5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. 6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn. 0 Endret ved forskrift 14 des 2001 nr. 1413 (i kraft 1 juli 2002). les mer på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Der har du et regelverk som er blitt tolket, vridd, endret, osv på i lang tid. F.eks er reglene som tåkelys som kjørelys en eller annen tolkning, at tåkelys plutselig er forbudt under mørke tilfeller er en tolkning basert på nummer 1. Del to av nummer 5 ble lagt inn fordi det egentlig står akkurat det samme i del 1 av nummer 5, bare at tolkningene gikk en annen vei. Politiet har sin tolkning som blir definert som sannhet pga "godta bot billig eller riskere å betale for dyr rettsak". Disse tolkningene står i Politiet sine instrukser og er såvidt jeg vet ikke offentlig informasjon, derfor har ikke folk flest egentlig mulighet for å vite hvilke regler som gjelder. Det har tilogmed vært kjørt rettsaker som går rett mot politiet sine tolkninger, og politiet har tapt saken, men likvel forblir deres tolkninger som sannheter pga instruksene ikke endres. Hvem har definert f.eks at tåkelyskombinasjon på lysbryter kan defineres som et kjørelys? Endret 1. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Der har du et regelverk som er blitt tolket, vridd, endret, osv på i lang tid. F.eks er reglene som tåkelys som kjørelys en eller annen tolkning, at tåkelys plutselig er forbudt under mørke tilfeller er en tolkning basert på nummer 1. Del to av nummer 5 ble lagt inn fordi det egentlig står akkurat det samme i del 1 av nummer 5, bare at tolkningene gikk en annen vei. Politiet har sin tolkning som blir definert som sannhet pga "godta bot billig eller riskere å betale for dyr rettsak". Disse tolkningene står i Politiet sine instrukser og er såvidt jeg vet ikke offentlig informasjon, derfor har ikke folk flest egentlig mulighet for å vite hvilke regler som gjelder. Det har tilogmed vært kjørt rettsaker som går rett mot politiet sine tolkninger, og politiet har tapt saken, men likvel forblir deres tolkninger som sannheter pga instruksene ikke endres. Hvem har definert f.eks at tåkelyskombinasjon på lysbryter kan defineres som et kjørelys? jo men dette er en lov - veitrafikkloven - og det står helt klart: KURVE- /TÅKELYS KAN IKKE NYTTES SAMMEN MED NÆRLYS. HVORFOR ER DETTE SÅ VANSKELIG Å FORSTÅ? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) For det første, dette er snakk om en forskrift, ikke en lov.. (men det betyr egentlig det samme i dette tilfelle) Jeg sier ikke at tåkelys er tillatt sammen med nærlys. Det er det pr. dags dato ikke noe tvil om, uansett. Det er derimot tvil om hvorvidt tåkelys i seg selv er lov å benytte i det hele tatt, noe som det eksisterer flere tolkninger for, og såvidt jeg kan se er det ingenting som sier at det faktisk er lov i det hele tatt. Endret 1. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 For det første, dette er snakk om en forskrift, ikke en lov.. (men det betyr egentlig det samme i dette tilfelle) Jeg sier ikke at tåkelys er tillatt sammen med nærlys. Det er det pr. dags dato ikke noe tvil om, uansett. Det er derimot tvil om hvorvidt tåkelys i seg selv er lov å benytte i det hele tatt, noe som det eksisterer flere tolkninger for, og såvidt jeg kan se er det ingenting som sier at det faktisk er lov i det hele tatt. Står det noe sted at det ikke er tillatt da? Alt er lovlig/tillatt, inntil noen bestemmer at det ikke er det. Lenke til kommentar
roarkv Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 For det første, dette er snakk om en forskrift, ikke en lov.. (men det betyr egentlig det samme i dette tilfelle) Jeg sier ikke at tåkelys er tillatt sammen med nærlys. Det er det pr. dags dato ikke noe tvil om, uansett. Det er derimot tvil om hvorvidt tåkelys i seg selv er lov å benytte i det hele tatt, noe som det eksisterer flere tolkninger for, og såvidt jeg kan se er det ingenting som sier at det faktisk er lov i det hele tatt. Hold deg til tråden - her er det snakk om bruk av tåkelys og nærlys tent samtidig - ikke om det er lov å bruke tåkelys. Se min første post. Jeg synes det er irriterende å bli blendet av 4 stk lys samtidig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Jeg svarte på et spurt lengre opp i tråden, eller mer spesifikt svar på tråden nummer 1. Endret 1. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det hjelper dessverre lite å tolke lover og forskrifter fram og tilbake når Politiet sjelden eller aldri reagerer på feil lysbruk. En sjelden gang har de kontroll - da sannsynligvis for å informere i stedet for å sanksjonere. Her må punkt 1 være å få Politiet med på laget. For øvrig har jeg aldri forstått problemet med denne lyskombinasjonen. Jeg har aldri blitt blendet av dette, de stakkars tåkelysene lyser da ikke opp annet enn asfalten rett foran bilen. Bruker ikke dette selv, da bilen min ikke engang har tåkelys. Feil bruk av langlys derimot, der har man et mye større problem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Politiet har sin tolkning som blir definert som sannhet pga "godta bot billig eller riskere å betale for dyr rettsak". Disse tolkningene står i Politiet sine instrukser og er såvidt jeg vet ikke offentlig informasjon, derfor har ikke folk flest egentlig mulighet for å vite hvilke regler som gjelder. Det har tilogmed vært kjørt rettsaker som går rett mot politiet sine tolkninger, og politiet har tapt saken, men likvel forblir deres tolkninger som sannheter pga instruksene ikke endres. Er det ikke offentlig? Oi. Fanken. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Litt merkelig at tåkelysene foran ikke skulle være lov å benytte samtidig med nærlys i de situasjoner de er beregnet for. Som er tåke og helvetes skitvær, spesielt på vinteren. Har kjørt mye i snøfokk, og det hender at det er best sikt dersom begge benyttes samtidig. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Litt merkelig at tåkelysene foran ikke skulle være lov å benytte samtidig med nærlys i de situasjoner de er beregnet for. Som er tåke og helvetes skitvær, spesielt på vinteren. Har kjørt mye i snøfokk, og det hender at det er best sikt dersom begge benyttes samtidig. Jeg mener at det finnes noen unntak for tilfeller som dette, dessverre uten å kunne vise til verken lovtekst eller forskrifter. Noen som kan assistere? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Litt merkelig at tåkelysene foran ikke skulle være lov å benytte samtidig med nærlys i de situasjoner de er beregnet for. Som er tåke og helvetes skitvær, spesielt på vinteren. Har kjørt mye i snøfokk, og det hender at det er best sikt dersom begge benyttes samtidig. Jeg mener at det finnes noen unntak for tilfeller som dette, dessverre uten å kunne vise til verken lovtekst eller forskrifter. Noen som kan assistere? Nei, ingen unntak etter at reglelen om "tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys" ble lagt til, som da etter hva jeg kan se gjør tåkelys totalforbudt (kan utdype om nødvendig). Endret 3. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå