benderburgh Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg driver og sikter meg inn på en utviklerjobb hvor jeg hovedsaklig kommer til å jobbe i et enterprise-system som er skrevet i Java (mot Oracle). Pga. at jeg ikke er ansatt enda, har jeg selvfølgelig ikke peiling på hva som befinner seg i kulissene, men det er et CMS-system som retter seg mot bedrifter med arbeidsflyt, wiki-funksjonalitet osv osv. Jeg har jobbet som utvikler nå i fire år, men har for det meste jobbet med .NET (C#) og Delphi, ispedd noe php og C++. Jeg kan mao. OO-teori og alt som har med "felleskonsepter" i programmering, osv osv. Hvis jeg skulle være så heldig at jeg drar i land denne jobben er jeg nødt til å lære meg mest mulig om enterprise-type java på kortest mulig tid. Jeg ser for meg at jeg kan ha kanskje en måneds tid (jeg er frilanser så jeg kan bruke hele dager på å bli begynnende operativ. Er det noen som kan komme med gode tips om bøker som kan gi meg litt eller all denne informasjonen? Jeg er klar over at det finnes mye bra på nettet, men jeg er litt gammeldags og liker å ha bøker å bla i. Jeg har vært borti litt J2EE-saker tidligere pga at jeg hadde ansvaret for å vedlikeholde et system som var skrevet i det, så jeg har lest mye slik kode. All hjelp er god hjelp Lenke til kommentar
___ Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Jeg driver og sikter meg inn på en utviklerjobb hvor jeg hovedsaklig kommer til å jobbe i et enterprise-system som er skrevet i Java (mot Oracle). Pga. at jeg ikke er ansatt enda, har jeg selvfølgelig ikke peiling på hva som befinner seg i kulissene, men det er et CMS-system som retter seg mot bedrifter med arbeidsflyt, wiki-funksjonalitet osv osv. Jeg har jobbet som utvikler nå i fire år, men har for det meste jobbet med .NET (C#) og Delphi, ispedd noe php og C++. Jeg kan mao. OO-teori og alt som har med "felleskonsepter" i programmering, osv osv. Hvis jeg skulle være så heldig at jeg drar i land denne jobben er jeg nødt til å lære meg mest mulig om enterprise-type java på kortest mulig tid. Jeg ser for meg at jeg kan ha kanskje en måneds tid (jeg er frilanser så jeg kan bruke hele dager på å bli begynnende operativ. Er det noen som kan komme med gode tips om bøker som kan gi meg litt eller all denne informasjonen? Jeg er klar over at det finnes mye bra på nettet, men jeg er litt gammeldags og liker å ha bøker å bla i. Jeg har vært borti litt J2EE-saker tidligere pga at jeg hadde ansvaret for å vedlikeholde et system som var skrevet i det, så jeg har lest mye slik kode. All hjelp er god hjelp Å foreslå hva du skal lese for å være best mulig forberedt for en slik jobb blir nærmest umulig. På meg virker det som om du ikke har holdt på særlig mye med Java, annet enn å ha lest kode. At du har generell programmeringskompetanse og behersker OOP er ikke ensbetydende med at du behersker Java fra dag en og er produktiv. Du må nok belage deg på å bruke tiden din fornuftig, og komme opp på et visst nivå før du i det hele tatt kan tenke på å jobbe med J2EE. Først da kan du begynne å lese mursteiner om J2EE-teknologi. Du kan jo ta en titt på Sun sine J2EE tutorials. I dag heter det JEE, forresten. Last ned NeatBeans 6.7.x med innebygd applikasjonsserver (Glassfish) og programmer i vei. Dessuten er det _veldig_ kjekt å kjenne til og kunne bruke teknologier som Spring, Hibernate og gjerne et-par-tre-fire Apache-prosjekter som Commons, Log4J, Tomcat, osv. Web-teknologi som servlets, jsp, jsf, osv er også bra å kunne. Ant og Maven er også greit å kunne. Werner Lenke til kommentar
drool Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Som werner sier så er det ikke så lett å foreslå en eksakt bok, mem jeg ville ha lest litt om patterns også. Du kan ta en titt på disse: Patterns of Enterprise Application Architecture Head First Design Patterns Patterns er veldig viktig å kunne, og i større JEE-arkitekturer kommer man ikke unna det. JEE-løsninger bygger ofte på meldingsutveksling og diverse implementasjoner av sørvise (man kan vel skrive det slik nå ) busser. Da kan det være greit å se litt på activemq, camel, servicemix, mule og openesb. Lykke til!! marius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå