altairz Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg har en 64bits maskin, men kjører et 32bits OS. Vil jeg få noen fordeler om jeg instalerer et 64bits OS, eller er det like greit å bare bruke 32bit? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 32bit utnytter ikke mer en ca 3,6GB RAM, mens 64bit støtter over 100GB Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det nederste punktet gjelder nok garantert ikke for Ubuntu dog Ellers så er det litt feil kategori å dra med seg microsoft informasjon. Til trådstarter, hvis det ikke er sånn at du har noen programmer som bare finnes i 32-bit så er det bare å velge 64-bit. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Til trådstarter, hvis det ikke er sånn at du har noen programmer som bare finnes i 32-bit så er det bare å velge 64-bit. Som ikke kan være mange igjen. Til og med Skype, Opera, Java og Flash (beta) har kommet i 64 bit. Man kan også installere Flash gjennom pakkebrønnen som installerer 32-bit bibliotekfiler, slik at den fungerer med 64 bit nettleser . Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 ja 64-bit er bedre enn 32-bit. 32bit utnytter ikke mer en ca 3,6GB RAM, mens 64bit støtter over 100GB 32-bitskjerne med PAE støtter 64gb RAM. det burde være mer enn nok. hvis det ikke er sånn at du har noen programmer som bare finnes i 32-bit så er det bare å velge 64-bit. har man behov for å kjøre 32-bitsapplikasjoner så gjør man det. de fleste normale operativsystem har multilib, som lar deg kjøre 32-bitsapplikasjoner like lett som 64-bits. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Til trådstarter, hvis det ikke er sånn at du har noen programmer som bare finnes i 32-bit så er det bare å velge 64-bit. Som ikke kan være mange igjen. Til og med Skype, Opera, Java og Flash (beta) har kommet i 64 bit. Man kan også installere Flash gjennom pakkebrønnen som installerer 32-bit bibliotekfiler, slik at den fungerer med 64 bit nettleser . Skal sies, jeg gikk fullt over til 64-bit med 9.10 beta og flash er ikke yndlings programmet mitt på 64-bit, fungerer ok i FF, men fungerer ikke i Opera, selv når jeg har lastet ned 64-bit flash. Dog dette er jo bare Adobe sin feil Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Adobe sin flash fungerer utmerket i Firefox, og skal gjøre det i Opera óg. edit: d.v.s. så godt som en proprietær flashspiller *kan* fungere. Endret 1. november 2009 av aarolilja Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det er ikke mye vits i å bytte ut OSet med en 64-bit-variant om du ikke har 4GB minne eller mer. Ytelsesøkningen er marginal, mens minneforbruket er mye høyere. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det er ikke mye vits i å bytte ut OSet med en 64-bit-variant om du ikke har 4GB minne eller mer. Ytelsesøkningen er marginal, mens minneforbruket er mye høyere. høyt minneforbruk er en *fordel*. du utnytter minnet bedre. har du 64-bits CPU skal du bruke 64-bits operativsystem. det er optimalisert for din maskinvare. det er hele poenget. Lenke til kommentar
altairz Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Det er ikke mye vits i å bytte ut OSet med en 64-bit-variant om du ikke har 4GB minne eller mer. Ytelsesøkningen er marginal, mens minneforbruket er mye høyere. høyt minneforbruk er en *fordel*. du utnytter minnet bedre. har du 64-bits CPU skal du bruke 64-bits operativsystem. det er optimalisert for din maskinvare. det er hele poenget. Er det noen viktige programmer jeg ikke kan bruke om jeg bytter til 64bit, eller fungerer det meste av programmer i 64bits systemer nå? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 høyt minneforbruk er en *fordel*. du utnytter minnet bedre. har du 64-bits CPU skal du bruke 64-bits operativsystem. det er optimalisert for din maskinvare. det er hele poenget. 64-bit kode tar mer plass enn 32-bit kode. Dermed blir det "kastet vekk" en del plass på 64-bit instruksjoner som kunne ha vært 32-bit instruksjoner. Det er *ikke* en fordel hvis du har lite minne.At 64-bit instruksjonene er kjappere enn 32-bit instruksjonene veier ikke alltid opp for det faktum at du kanskje ikke har nok minne til å kjøre store programmer. Når du begynner å swappe kan du tørke deg i ræven med en hvilken som helst nymotens prosessor. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det er ikke mye vits i å bytte ut OSet med en 64-bit-variant om du ikke har 4GB minne eller mer. Ytelsesøkningen er marginal, mens minneforbruket er mye høyere. høyt minneforbruk er en *fordel*. du utnytter minnet bedre. har du 64-bits CPU skal du bruke 64-bits operativsystem. det er optimalisert for din maskinvare. det er hele poenget. Jeg har en VPS fra Slicehost. Alle VPSer der er 64-bit, og leveres med f.eks 256 eller 512MB RAM. Ved å lage et 32-bit "chroot", gikk jeg fra å swappe bare ved å kjøre mailserver, til å kunne kjøre både mailserver og webserver uten å swappe. Ergo - høyt minneforbruk er ikke en fordel. Lenke til kommentar
altairz Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Det er ikke mye vits i å bytte ut OSet med en 64-bit-variant om du ikke har 4GB minne eller mer. Ytelsesøkningen er marginal, mens minneforbruket er mye høyere. høyt minneforbruk er en *fordel*. du utnytter minnet bedre. har du 64-bits CPU skal du bruke 64-bits operativsystem. det er optimalisert for din maskinvare. det er hele poenget. Jeg har en VPS fra Slicehost. Alle VPSer der er 64-bit, og leveres med f.eks 256 eller 512MB RAM. Ved å lage et 32-bit "chroot", gikk jeg fra å swappe bare ved å kjøre mailserver, til å kunne kjøre både mailserver og webserver uten å swappe. Ergo - høyt minneforbruk er ikke en fordel. Jeg har 3gb ram. Så jeg vil ikke ha noe stor fordel av å bytte til ett 64bits OS? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Du vil ikke merke stort verken positivt eller negativt. Du har nok RAM til at det ikke blir for lite, men du har ikke mer RAM enn 32-bit allerede kunne utnytte. Bytt til 64-bit dersom det ikke koster deg noe (tid og frustrasjoner). Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Er det noen viktige programmer jeg ikke kan bruke om jeg bytter til 64bit, eller fungerer det meste av programmer i 64bits systemer nå? nei. alt fungerer i 64-bits såvidt jeg vet. om det ikke gjør det så kan du jo bare bruke 32-bitsprogrammene. 64-bit kode tar mer plass enn 32-bit kode. Dermed blir det "kastet vekk" en del plass på 64-bit instruksjoner som kunne ha vært 32-bit instruksjoner. Det er *ikke* en fordel hvis du har lite minne.At 64-bit instruksjonene er kjappere enn 32-bit instruksjonene veier ikke alltid opp for det faktum at du kanskje ikke har nok minne til å kjøre store programmer. Når du begynner å swappe kan du tørke deg i ræven med en hvilken som helst nymotens prosessor. alle har minne. det er 2009. regner med at op ikke sitter på en 3,5ghz duo core og 128mb RAM og null Swap, for å ta et eksempel. Jeg har en VPS fra Slicehost. Alle VPSer der er 64-bit, og leveres med f.eks 256 eller 512MB RAM. Ved å lage et 32-bit "chroot", gikk jeg fra å swappe bare ved å kjøre mailserver, til å kunne kjøre både mailserver og webserver uten å swappe. Ergo - høyt minneforbruk er ikke en fordel. hvorfor skal du ikke Swappe? swapping er win. ting skal liksom gå fortere når du swapper og bruker mye minne. slik er det iallfall her. Jeg har 3gb ram. Så jeg vil ikke ha noe stor fordel av å bytte til ett 64bits OS? for å henge litt med i det 21ste århundre vil jeg anbefale 64-bit. det er ingen grunn til å kjøre 32-bit. p.s. folkens: siter nå skikkelig. siter det som er postet sist, ikke ta med en hel samtale i sitatene. det er slitsomt å redigere. Endret 1. november 2009 av aarolilja Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 alle har minne. det er 2009. regner med at op ikke sitter på en 3,5ghz duo core og 128mb RAM og null Swap, for å ta et eksempel. Det er ikke uvanlig å sitte med 2 GB RAM i 2009. Og 2 GB er i grenseland for hva som er effektivt for 64-bit kontra 32-bit. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 du klarer deg fint med 2gb RAM og 2gb Swap. har brukt 64-bit i rundt fire år nå uten problem. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 alle har minne. det er 2009. regner med at op ikke sitter på en 3,5ghz duo core og 128mb RAM og null Swap, for å ta et eksempel. Det er ikke uvanlig å sitte med 2 GB RAM i 2009. Og 2 GB er i grenseland for hva som er effektivt for 64-bit kontra 32-bit. Stemmer det ikke også at en rekke programmer som finnes både for 32 og 64 bits bare er optimalisert for 32bits? Sist jeg forsøkte Handbrake så gjorde den samme jobben raskere under 32bits enn 64bits(samme maskin og samme fil den konverterte). Når det er sagt så bruker jeg 64bits og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
altairz Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 alle har minne. det er 2009. regner med at op ikke sitter på en 3,5ghz duo core og 128mb RAM og null Swap, for å ta et eksempel. Det er ikke uvanlig å sitte med 2 GB RAM i 2009. Og 2 GB er i grenseland for hva som er effektivt for 64-bit kontra 32-bit. Men 3gb er nok for å kjøre et 64bit system? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 @ dy§no: om 32-bitsutgaven er bedre enn 64-bitsutgaven er det ingenting som hindrer deg i å bruke 32-bitsutgaven på et 64-bitssystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå