Robocoop Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hva gjør jeg i GRUB 2 for å fikse dette? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) GRUB 2 bruker grub.cfg, måtte reseache dette selv:P EDIT: Ser ut til å være samme syntax. Endret 1. november 2009 av Noble Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Nå fikset jeg det gjennom et gui program, startup manager. Men skulle likt å vite manuell fremgangsmetode. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Grub2 bruker /boot/grub/grub.cfg, men denne skal i utgangspunktet ikke redigeres manuelt. Den blir nemlig bygget på nytt ved hver kjerneoppdatering og liknende oppdateringer. Grub2 Basics - Custom Menu Entries tar for seg manuell redigering ganske greit. Det er altså filene i /etc/grub.d/ som skal redigeres, og etterpå bygger du ny grub.cfg ved hjelp av update-grub2. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 er det ikke "bare" å legge det menyvalget du vil ha øvers, øverst i grub.cfg? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Men det står jo "do not edit"? Og er det mulig overhode å endre denne? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det går fint an å endre grub.cfg, men endringene dine vil som sagt "plutselig" forsvinne ved en senere anledning. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 du må vel også ha superbrukerrettigheter for å endre fila. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Man har alltid måttet være root for å rote med grub. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 WTF er det nå disse jalladistribusjonene har funnet på? kan man ikke vare vim /boot/grub/grub.conf slik som på alle ikke-sinnsyke distribusjoner? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 WTF er det nå disse jalladistribusjonene har funnet på? kan man ikke vare vim /boot/grub/grub.conf slik som på alle ikke-sinnsyke distribusjoner? Det må du nesten spesifisere litt nærmere.Grub2 er lik for alle distribusjonene som bruker grub2. Og du kan lese i den "offisielle" grub2-dokumentasjonen hvordan grub2 bør konfigureres. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg leste forøvrig ikke topic godt nok. Hvis du vil forandre default operativsystem, så gjøres ikke dette i /etc/grub.d/-filene, men i konfigurasjonsfilen /etc/default/grub (Debian-baserte systemer). Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det må du nesten spesifisere litt nærmere.Grub2 er lik for alle distribusjonene som bruker grub2. Og du kan lese i den "offisielle" grub2-dokumentasjonen hvordan grub2 bør konfigureres. nå bruker jeg 0.97, men slik jeg har forstått det kan man med GRUB2 fortsatt gjøre vim grub.conf og fikse ting på den gode gamle ikke-bloata-tulle måten? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det må du nesten spesifisere litt nærmere.Grub2 er lik for alle distribusjonene som bruker grub2. Og du kan lese i den "offisielle" grub2-dokumentasjonen hvordan grub2 bør konfigureres. nå bruker jeg 0.97, men slik jeg har forstått det kan man med GRUB2 fortsatt gjøre vim grub.conf og fikse ting på den gode gamle ikke-bloata-tulle måten? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Du kan gjøre det gjøre det på gamlemåten. Men som sagt to-tre ganger allerede så vil forandringene dine forsvinne ved neste kjøring av update-grub2 (eller grub-mkconfig). Det gjelder alle distribusjoner som bruker grub2, og ikke bare Ubuntu. Og hvorfor er det så forbanna stort problem å skrive vim /etc/grub.d/[aktuelt system] i forhold til å skrive /boot/grub/menu.lst? Fremgang og utvikling kalles det faktisk. At noe er annerledes betyr ikke nødvendigvis at det er bloat. Da er det mer et PEBKAC. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 altså at utviklere uten peiling på noe melder seg frivillig på prosjekter og sier "hei la oss flytte ei fil fra /etc til /usr/share/noe/obskurt/som/ingen/kommer/til/å/tro/på tihihi" er jeg vandt med. og om GRUB har flyttet på filene er det vel greit nok. så lenge man kan endre det med vim uten å starte noen eksterne grafiske programmer osv. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hva gjør jeg i GRUB 2 for å fikse dette? Du kan installere pakken startupmanager, så kan du via GUI endre slik at XP starter først. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 altså at utviklere uten peiling på noe melder seg frivillig på prosjekter og sier "hei la oss flytte ei fil fra /etc til /usr/share/noe/obskurt/som/ingen/kommer/til/å/tro/på tihihi" er jeg vandt med. og om GRUB har flyttet på filene er det vel greit nok. så lenge man kan endre det med vim uten å starte noen eksterne grafiske programmer osv. Og fri oss fra GUI. En av styrkene til Linux er at man slipper å dra frem hundervis av forskjellige mer eller mindre bloatede GUI-applikasjoner for å gjøre systemendringer. /OT At alle konfigurasjonsfiler flyttes til /etc kan jeg være med på, men nøyaktig hva er fordelen med grub 2 kontra grub? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Ellers ser alt ut til å virke som før. På en gammel bærbar går det mye raskere med xubuntu enn med nyinnstallert XP. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 At alle konfigurasjonsfiler flyttes til /etc kan jeg være med på, men nøyaktig hva er fordelen med grub 2 kontra grub? Hele grub er omskrevet for bredere plattformstøtte, lettere og ryddigere konfigurasjon, og flere konfigurasjonsmuligheter. Blant annet er det nå veldig enkelt å lage en grafisk grub. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå