Gå til innhold

Menu.lst er vekk. Hvordan får jeg XP først på boot lista ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre det gjøre det på gamlemåten. Men som sagt to-tre ganger allerede så vil forandringene dine forsvinne ved neste kjøring av update-grub2 (eller grub-mkconfig). Det gjelder alle distribusjoner som bruker grub2, og ikke bare Ubuntu.

Og hvorfor er det så forbanna stort problem å skrive vim /etc/grub.d/[aktuelt system] i forhold til å skrive /boot/grub/menu.lst? Fremgang og utvikling kalles det faktisk. At noe er annerledes betyr ikke nødvendigvis at det er bloat. Da er det mer et PEBKAC.

Lenke til kommentar

altså at utviklere uten peiling på noe melder seg frivillig på prosjekter og sier "hei la oss flytte ei fil fra /etc til /usr/share/noe/obskurt/som/ingen/kommer/til/å/tro/på tihihi" er jeg vandt med. og om GRUB har flyttet på filene er det vel greit nok. så lenge man kan endre det med vim uten å starte noen eksterne grafiske programmer osv.

Lenke til kommentar
altså at utviklere uten peiling på noe melder seg frivillig på prosjekter og sier "hei la oss flytte ei fil fra /etc til /usr/share/noe/obskurt/som/ingen/kommer/til/å/tro/på tihihi" er jeg vandt med. og om GRUB har flyttet på filene er det vel greit nok. så lenge man kan endre det med vim uten å starte noen eksterne grafiske programmer osv.

Og fri oss fra GUI. En av styrkene til Linux er at man slipper å dra frem hundervis av forskjellige mer eller mindre bloatede GUI-applikasjoner for å gjøre systemendringer. /OT

At alle konfigurasjonsfiler flyttes til /etc kan jeg være med på, men nøyaktig hva er fordelen med grub 2 kontra grub?

Lenke til kommentar
At alle konfigurasjonsfiler flyttes til /etc kan jeg være med på, men nøyaktig hva er fordelen med grub 2 kontra grub?
Hele grub er omskrevet for bredere plattformstøtte, lettere og ryddigere konfigurasjon, og flere konfigurasjonsmuligheter. Blant annet er det nå veldig enkelt å lage en grafisk grub.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...