Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Har tatt av sommerskoa (bilde ) nå, men jeg glemte selvfølgelig å merke de med en gang. Typisk meg dette altså! Men jeg bar hjula inn to og to, så etter hvert har jeg kommet frem til hvem som hører til venstre side og hvem som hører til høyre, og det er jo det viktigste (?) MEN jeg er fryktelig usikker på hvilke som er foran og bak av disse. Så oppdaget jeg i de to parene med hjul, at i hvert par var en av de mye mer møkkete - de andre var ganske fine. Konkluderte da med at de to møkkete hjulene fra hver sin side måtte være foran eller bak. Spørsmålet er da, hvilke dekk/felger blir mest møkkete?? (PS: Har forhjulsdrift!) Tror det er litt viktig å merke de helt riktig siden dekkene mine er lavprofildekk... Har et annet spørsmål også, mine Nokian Piggdekk som jeg nettopp satt på er ikke mye brukt fra før (1 eller 1,5 sesong) - men de var ikke merket fra før, så de ble bare satt på ganske tilfeldig; har dette mye å si, selvom de er lite brukt? Endret 1. november 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Med mindre dekka dine er ujevnt slitt hadde jeg ikke brydd meg om hvor de satt fra før av. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Ser den. Sommerdekka ser ikke slitt ut, og det viktigste er vel hvilken side de sitter på? Endret 1. november 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Jeg har aldri hørt at man anbefaler å ha samme dekk på samme side, men samme dekk på samme aksel eller at man bytter om foran\bak når man setter de på igjen anbefales. Så lenge sommerdekkene dine er likt slitt(lik mønsterdybde på alle og jevnt slitt) er det bare å sette de tilfeldig tilbake. Vil tippe forhjulene dine blir mest møkkete da det er bremsestøvet fra bremsene dine som legger seg på felgene. Endret 1. november 2009 av trra Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Ok takk. Og det samme gjelder piggdekkene? Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Ja, gjelder vinterdekk også, med og uten pigg. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Ok da gjør det ikke så mye at de var satt på (forholdsvis) tilfeldig, de var jo ikke slitt - så nesten nye ut. Nå har jeg merket sommerhjula; merka som jeg trodde ettersom du sa, de to møkkete/støvete på samme akse Takk igjen Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Eneste du må passe på er, HVIS, dekkene dine har rulleretning at de blir satt på riktig vei Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Eneste du må passe på er, HVIS, dekkene dine har rulleretning at de blir satt på riktig vei Har slike dekk bare 40 i tykkelse: http://www.sharifs-webshop.no/resampler.as...src=zenouhp.jpg - ser jo på disse hvilken vei de skal være Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Eg merker ikkje mine dekk, studerer dei litt når dei skal på. Dekkene som er minst slitt monteres framme, sjølvsagt med rett rulleretning. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Vil absolutt anbefale at piggdekk står på samme side gjennom hele sin levetid. Piggene legger seg basert på rulleretning, om du setter de på andre siden vil piggene rives ut svært fort. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Ja skjønner. Blir ikke noe problem å sette de på samme side neste år, osv. fordi piggdekkene mine har retningsmønster i gummien disse også. Er forresten Nokian Hakkapeliitta 7 jeg har - vinneren (sammen med Michelin) fra NAFs 2009 test Endret 1. november 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dek...-2009/Piggdekk/ Lenka funket ikke Skjønner ikke hva jeg gjorde feil. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Sånn rent logisk sett burde fremhjulene dine være de som er mest skitten. Enten fordi du har trommelbrems bak, eller fordi fremhjulene bremser mer (prosentmessig) enn bakhjulene. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Som du sier så er "alltid" forhjulene mer skittent med bremsestøv, av begge grunnene, men mest fordi du bremser mer på forhjulene enn bakhjulene Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Jepp. Har funnet ut av det, har merka de til å være på samme akse Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Vil absolutt anbefale at piggdekk står på samme side gjennom hele sin levetid. Piggene legger seg basert på rulleretning, om du setter de på andre siden vil piggene rives ut svært fort. Kjører man forsiktig med piggdekkene og unngår motorveiene de første dagene\uka man kjører får piggene "satt" seg litt. Jeg har hvertfall aldri opplevd det som noe problem, alle piggene mine har holdt seg på plasss, bortsett fra på de dekkene som er blitt 4-5 år gamle ,men da er de egentlig for gamle for min del Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Vil absolutt anbefale at piggdekk står på samme side gjennom hele sin levetid. Piggene legger seg basert på rulleretning, om du setter de på andre siden vil piggene rives ut svært fort. Kjører man forsiktig med piggdekkene og unngår motorveiene de første dagene\uka man kjører får piggene "satt" seg litt. Jeg har hvertfall aldri opplevd det som noe problem, alle piggene mine har holdt seg på plasss, bortsett fra på de dekkene som er blitt 4-5 år gamle ,men da er de egentlig for gamle for min del Men dette gjelder kanskje for splitter nye dekk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå