Gå til innhold

Nå er det slutten for Barne-TV hos NRK

Anbefalte innlegg

Nå er det slutt på barnetv.

Det første barne-TV-programmet het «Kosekroken» og ble sent på NRK 16. september 1960 klokken 18.00. Programmet gikk hver fredag og varte i ca. 20 minutter.

Allerede tidlig i fjernsynshistorien var 18.00 altså synonymt med barne-TV-tid. Selv om det ble laget stadig flere barneprogrammer, var det helt frem til 1984, barne-tv fri hver mandag.

Det kunne jo bli for mye av det gode. Barna hadde tross alt godt av en sendefri dag i uken, mente man.

I dag sender NRK Super 13 timer hver eneste dag. Og fra nyttår overtar de også den tradisjonsrike barne-tv-sendingen klokken 18.00 fra NRK1.

- Alle i Norge vil fra jul i år ha tilgang til Super. NRK har da tre kanaler, og vi mener det er bra at det er ulikt tilbud på disse. Barna vil da også vite hvor programmene for dem finnes, sier fungerende kanalsjef Vegar Breimo til BT.no.

For litt større barn

- Vil barne-tv endre form eller karakter i forbindelse med flyttingen?

- Super vil få et bredere og mer variert tilbud. Vi fortsetter med våre egenproduksjoner og innkjøp av stoff som før. Nysatsingen er at vi begynner med programmet «Fantorangen» for de minste klokken 17.30 og fortsetter med vanlig barne-tv klokken 18.00, men her med en litt eldre målgruppe.

Flyttingen av barne-tv er blitt gjenstand for heftig diskusjon etter at nyheten ble kjent tidligere i år. Organisasjonen BarneVakten tror konsekvensen blir at færre foreldre ser barne-tv sammen med barna.

- Det blir færre fellesopplevelser for familien foran TV-skjermen. Barn synes det er trivelig at foreldrene ser på TV sammen med dem. Men når barne-tv flyttes og familiene har stadig flere TV-skjermer i huset, tror jeg vi kommer til å oppleve at foreldre og barn sitter foran hver sin skjerm, sier Øystein Samnøen, daglig leder for BarneVakten.

- Men familiene kan vel se sammen på NRK Super?

- Absolutt, men jeg tror foreldrene kommer til å prioritere andre program og overlate kanalen til barna.

Samnøen tror NRK etter hvert kommer til å tape seere på flyttingen.

- Mange foreldre foretrekker at barna deres ser på NRK, blant annet fordi de gjorde det selv da de var små. Ved å fjerne barne-tv fra NRK1, tror jeg foreldre får et vagere forhold til NRK og da blir det mer perifert for dem å foreslå NRK som kanalvalg for sine barn. Jeg mener det er viktig for NRK ikke bare å være attraktiv for barna, men også ta godt vare på kanalstatusen hos foreldrene. Samtidig er kanalvalg et viktig foreldrevalg, og kanalvalg blir kanskje også i økende grad et verdivalg, sier Øystein Samnøen.

HVA FAEN? Er det 1.april eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barne-TV slutter jo i og for seg ikke. Den blir jo bare flyttet til en annen kanal... Dette betyr forhåpentligvis at NRK viser et mer aktuelt program for voksne på NRK1. En sunn utvikling, spør du meg.

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...