Gå til innhold

Akambrukernes bilder - november 2009

Anbefalte innlegg

Liker det, men hvilken film er det? :)

Takk :).

Det er T-Max p3200 @ 800 i HC-110. Den ble en smule overfremkalt, og i tillegg er filmen utgått slik at resultatet ikke ble spesielt imponerende.

Prøver meg på en ny rull idag som er fra samme batch, men som har ligget i fryseren helt siden jeg fikk den - håper den er bedre.

Francis :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jammen, det er jo ikke 100% crop, så hvordan kan vi da bedømme bildekvaliteten :p Hvordan blir #1 i A4 utskrift ?

Jeg er i det minste imponert. Det er synlig luminansstøy ute og går i de mørkere tonene ved normal betraktningsavstand(fra håret og mørkere), men den er ikke påtrengende, og viktigst - ingen fargestøy noe sted og hovedmotivet fremstår i klare, sterke farger og med god kontrast og detaljgjengivelse. Sammenlignet med D70 er det mindre fargestøy enn ved iso 400!

Dette er helt klart mer enn godkjent for bruk, selv om det jo er utenfor kalibrert iso-område.

Lenke til kommentar
To gode venner:

post-161374-1258567198_thumb.jpg

M2'ern ser virkelig flott ut! :thumbup: (Holga'en ser som vanlig ut som ... Holga :hmm: )

Fra min første rull med min Leica M2 med Voigtlander Color Skopar 50mm f2.5 (uvant men spennende å ta bilder fullstendig manuellt uten lysmåler!)

Synes du har klart eksponeringen godt, jeg - og de vil bli bedre og bedre, etter hvert som du får erfaring. Trikset er å ikke stole for mye på øynene (de kompenserer for mye i mørke og lys), men å la hjernen gjøre de fleste av vurderingene - og det ser det ut som du har gjort.

Jeg ville kanskje ikke dratt spakene for metning og kontrast fullt så hardt opp som deg, men liker du det - ja da liker du det :)

Lenke til kommentar
stilig simon a...

kunne virkelig tenkt meg å ha sett den bilen i helt andre setting.. :D

Skal ikke si at jeg ikke liker den, nei.

Eksponeringen er litt merkelig, det er det som skjer når du bruker matrixmåling/blenderprioritet og ikke bestemmer eksponeringen selv! :angry:

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Synes du har klart eksponeringen godt, jeg - og de vil bli bedre og bedre, etter hvert som du får erfaring. Trikset er å ikke stole for mye på øynene (de kompenserer for mye i mørke og lys), men å la hjernen gjøre de fleste av vurderingene - og det ser det ut som du har gjort.

Jeg ville kanskje ikke dratt spakene for metning og kontrast fullt så hardt opp som deg, men liker du det - ja da liker du det :)

Takk, veldig spennende å ta bilder på denne måten, men jeg har bestilt meg en Voigtlander VC meter II lysmåler som kan hjelpe meg litt, lyset blir ikke akkurat bedre dag for dag!

Angående metning og kontrast så tok jeg litt av i det siste bildet, ville det skulle se unaturlig og "freaky" ut, men når jeg minsket størrelsen for å legge det ut her så ser det helt forferdelig ut, merkelig, kanskje jeg bare skal fjerne det :blush:

Lenke til kommentar

Et av livets vanlige dilemmageneratorer det der: Et fullstendig manuelt kamera, uten en eneste strømkrets som kan kortsluttes, er ideelt i den våte årstiden som vi nå er i - på samme tid er dessverre lysverdiene mest krevende å anslå kun med bruk av øyne og hjerne :) . Damned if you do, damned if you don't...

Vet ikke hvilken film du bruker - men når solen atter begynner å bevege seg høyt opp på himmelen, er i hvert fall Kodak Ektar 100 et ypperlig valg for en som liker klare og pønsjy farger! Det er bare å glede seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Ektar 100 skal kjøpes inn, til våren! :thumbup:

Filmen jeg brukte var en billig Fuji Superia 200 som jeg hadde liggende.

Var hos Stasi og kjøpte 2 ruller med Rollei Superpan 200, han anbefalte den filmen med stor innlevelse, blir spennende å skyte svart-hvitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...