Gå til innhold

sette opp clark connect på en pc uten cd-boot.


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle sette opp en liten server med clark connect.

Den skal primært fungere som en web-server, e-post server (kun for meg), og som en router når jeg får NGT abnm. mitt (har bluecom nå).

 

Det skal instaleres på en gammel Pentium 133MHz, 48MB ram, 1GB hdd osv. Det går vel greit?

 

Men så kommer problemet.. Har ikke auto-boot from cd på den maskinen. Hva gjør jeg da?

Har lastet ned iso'en og brent på cd. Fungerer det å bare starte opp med en vanlig 98 boot-disk, og så installere fra cd, eller må jeg konvertere hdd'en til ext3 filsystem på forhånd?

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men da blir den jo konfigurert med det systeme som er på den bootable pc'en. Hva skjer når jeg setter hdd'en tilbake i den gamle, og det kommer masse ny maskinvare? blir ikke det litt mye tull?

har gjort sånn med windows før, og det var ikke lurt :p

 

Dette er ikke Windows. Det går helt fint med Linux og *BSD. Ikke noe tull i det hele tatt. Bare sett harddisken på samme "sted" i begge maskinene, fx. som primary master.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Har nå fått til å lage en linux boot floppy disk.

Gjorde dette ved å bruke vedlagte instalasjonsfil på clark connect cd'en (install/windows/clarck-1.3.exe)

Startet pc'en med cd'en og floppy'en..

 

Fikk opp en fin liten boot menu med grønn matrix skrift osv :)

Der stod det "type clark to install". Gjorde jo det, men det kom en feilmelding :p

faild to load inttrg.img elns.

må jeg boot opp maskinen med win98 disk først, for å få starta cd-rom'en, for så å starte linux instalasjonen?

Lenke til kommentar

Aight.. har kommet litt lenger nå (på den 133MHz'en..)

Kom inn i instalasjonsdelen og fikk valgt alt jeg skulle instalere. Men da skjermen ble blå, og det egentlig skulle komme opp noe annaconda saker, skjedde det ingenting. Skjermen var bare konstant blå, med en svart linje nederst.

Er det mulig at jeg ikke har kontakt med cd-rom'en?

 

Har oppstått et annet problem også.

Jeg har installert clarck connect på en annen pc (en 200MHz, 64MB ram osv.. kammeraten min sin), og prøvd å sette den opp her. Problemet er at jeg har en router/switch fra bluecom, og det går ikke ann å slå av router funksjonaliteten.

Når clark connect starter opp, står det faild når den kommer til eth0 (nettverkskortet som er koblet til routern/switchen), og OK på eth1 (kortet som er koblet til adsl modemet. Har dette med DHCP å gjøre? Noe med at den ikke får kontakt/gitt ut ip adresse osv?

Lenke til kommentar

Når clark connect starter opp, står det faild når den kommer til eth0 (nettverkskortet som er koblet til routern/switchen), og OK på eth1 (kortet som er koblet til adsl modemet.

 

Skudd fra 40 meter: ... bytt om kablene, slik at nettverkskorta skifter nettverk, og se om det virker.

Lenke til kommentar

Når clark connect starter opp, står det faild når den kommer til eth0 (nettverkskortet som er koblet til routern/switchen), og OK på eth1 (kortet som er koblet til adsl modemet.

 

Skudd fra 40 meter: ... bytt om kablene, slik at nettverkskorta skifter nettverk, og se om det virker.

Har prøvd det.

Skal se om jeg får tak i en std. hub eller switch uten noe router saker.. Tror det har noe med at Clark vil ha enerett på DHCP, og det vil routeren min også. Så det blir litt konflikt der..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...