pkg_inc Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Hei Jeg har en gammel notebook som jeg ikke bruker, så jeg tenkte meg å bruke den til å teste ut og lære litt linux-snadder. Har brukt ubuntu tidligere, men ville gjerne gjøre alt mer personlig, så tenkte å prøve meg på arch linux. Så kommer spm: Iogmed at jeg er så og si helt grønn på dette; hvor lang tid (ca) kommer jeg til å bruke på å få det nye os'et oppe og gå, klare å spille av media, surfe nettet og alle "vanlige" oppgaver? Endret 1. november 2009 av pkg_inc Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det kan ta litt tid, men du lærer mye av det. Obligatorisk nybegynnerguide: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 takk, har den fremme, men hvis du måtte kommet med timeantall? Trenger å vite røflig hvor mye tid dette tar, slik at jeg ikke helt neglisjerer eksamen Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg ville satt av en dag til det, men det varierer nok veldig fra person til person. Prøv og se hvordan det går. Tar det for lang tid er det bare å ta en pause til etter eksamen. Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 k, takker Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 med Gentoo bruker jeg vel c.a. tre timer på å ha det klart til bruk, og da kompilerer jeg alt selv (kjerna inkludert). med det i tankene kan umulig ta særlig lang tid å sette opp Arch. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Og jeg bruker ti min på en basic arch-installasjon, men det er jo helt irrelevant for trådstarter. Med lesing av wiki/forum, utprøving av diverse DE etc brukte jeg flere dager før jeg var fornøyd første gangen. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) forskjell på å prøve ut alle mulige skrivebordsvarianter og annet dilldall og på å få en fungerende maskin, som såvidt jeg forstod var op sin tanke. det vil ofte være en idé å installere en enkel vindusbehandler som gjør ting skikkelig og ikke trenger noen konfigurering, slik at man kan bruke maskin til "viktige" ting når man trenger det. så kan man spekulere på forskjellige skrivebordsmiljø og diverse andre utseendeting etterpå. Endret 1. november 2009 av aarolilja Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Hvor lang tid du bruker er jo helt umulig å si noe om. Kan jo hende du ikke er den skarpeste kniven i skuffen, eller kanskje du er et supergeni. Vil tro tidsforbruket er ganske så subjektivt, og høyst variabelt. Personlig brukte jeg en halvtimes tid på installasjon, og et par-tre kvelder før jeg var fornøyd, første gangen jeg prøvde Arch. Da hadde jeg langvarig tidligere erfaring med linux - selv om det var et par år siden jeg hadde gjort noe avansert (tok det rolig som Ubuntu-bruker en stund). Endret 1. november 2009 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Det tok ganske mange dager før jeg var helt komfortabel med Arch-oppsettet mitt første gangen, men det er absolutt tid verd investert. Jeg lærte mer på én dag med Arch enn ett år med Ubuntu. Nå kan jeg sette opp et fullverdig Arch-system på null komma niks. Endret 1. november 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 alle: Ja, selvfølgelig er det individuelt hvor lang tid det tar, men denne tråden har gitt meg en god pekepinne på hvor mye tid det kommer til å ta (som var det jeg lurte på ) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) GNU/Linux blir du aldri utlært på. Med mindre du går inn for noe annet, så kommer du til å lære så lenge du bruker det. Endret 3. november 2009 av cyclo Lenke til kommentar
pkg_inc Skrevet 3. november 2009 Forfatter Del Skrevet 3. november 2009 Å lære og bruke: dvs å lære så mye at jeg klarer å bruke arch linux, samt installering Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Å lære å bruke var akkurat det jeg kommenterte. Har brukt GNU/Linux siden 97 og debian siden ca 00, likevell lærer jeg noe nytt om hvordan jeg bruker Debian hver dag. Å lære seg å installere arch og hvordan man installerer programvare tror jeg man bør kunne lære seg rimelig fort. Å lære seg hvordan man setter opp en maskin til enkle behov slik du nenver i førsteposten tar neppe spesielt mye lengre. Å lære seg hvordan man setter opp en maskin slik at den blir perfekt tilpasset dine behov, tar en livstid. Å lære seg hvordan man bruker GNU/Linux optimalt tar også en livstid. De siste to er egentlig upresise, for man blir aldri ferdig utlært, og man har heldigvis muligheten for å lære noe nytt hver eneste dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå