Gå til innhold

[Løst]Hvor lang tid bruker en n00b på å lære og bruke arch linux?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gammel notebook som jeg ikke bruker, så jeg tenkte meg å bruke den til å teste ut og lære litt linux-snadder. Har brukt ubuntu tidligere, men ville gjerne gjøre alt mer personlig, så tenkte å prøve meg på arch linux. Så kommer spm: Iogmed at jeg er så og si helt grønn på dette; hvor lang tid (ca) kommer jeg til å bruke på å få det nye os'et oppe og gå, klare å spille av media, surfe nettet og alle "vanlige" oppgaver?

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forskjell på å prøve ut alle mulige skrivebordsvarianter og annet dilldall og på å få en fungerende maskin, som såvidt jeg forstod var op sin tanke. det vil ofte være en idé å installere en enkel vindusbehandler som gjør ting skikkelig og ikke trenger noen konfigurering, slik at man kan bruke maskin til "viktige" ting når man trenger det. så kan man spekulere på forskjellige skrivebordsmiljø og diverse andre utseendeting etterpå.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Hvor lang tid du bruker er jo helt umulig å si noe om. Kan jo hende du ikke er den skarpeste kniven i skuffen, eller kanskje du er et supergeni. Vil tro tidsforbruket er ganske så subjektivt, og høyst variabelt. :)

Personlig brukte jeg en halvtimes tid på installasjon, og et par-tre kvelder før jeg var fornøyd, første gangen jeg prøvde Arch. Da hadde jeg langvarig tidligere erfaring med linux - selv om det var et par år siden jeg hadde gjort noe avansert (tok det rolig som Ubuntu-bruker en stund).

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Det tok ganske mange dager før jeg var helt komfortabel med Arch-oppsettet mitt første gangen, men det er absolutt tid verd investert. Jeg lærte mer på én dag med Arch enn ett år med Ubuntu. :) Nå kan jeg sette opp et fullverdig Arch-system på null komma niks. :)

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Å lære å bruke var akkurat det jeg kommenterte. Har brukt GNU/Linux siden 97 og debian siden ca 00, likevell lærer jeg noe nytt om hvordan jeg bruker Debian hver dag. ;)

Å lære seg å installere arch og hvordan man installerer programvare tror jeg man bør kunne lære seg rimelig fort.

Å lære seg hvordan man setter opp en maskin til enkle behov slik du nenver i førsteposten tar neppe spesielt mye lengre.

Å lære seg hvordan man setter opp en maskin slik at den blir perfekt tilpasset dine behov, tar en livstid.

Å lære seg hvordan man bruker GNU/Linux optimalt tar også en livstid.

De siste to er egentlig upresise, for man blir aldri ferdig utlært, og man har heldigvis muligheten for å lære noe nytt hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...